AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Har kjøpt bolig, pengene fra BSU skal overføres min mann sin konto da eiendomsmekler vil at hele egenkapitalen til boligen vi har kjøpt skal komme fra samme konto i en transaksjon. Hvordan gjør jeg det med uttak av BSU for å ikke måtte tilbakebetale skattefradraget? Anonymkode: eed67...a17
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Det at du har kjøpt bolig er nok dokumentasjon. Det at midler overføres mellom.ulike konti betyr ingenting. Anonymkode: 9385c...52e 1
Mt3 Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 Så lenge du står på skjøtet så vil det uansett bli registrert at du har vært med på å kjøpe bolig, det du må passe på er vel at dette også kommer med på årsoppgaven når den tid kommer, og da blir det jo null problem skattemessig. Du må jo uansett snakke med bankens rådgivere for å avslutte kontoen, da forklarer du jo bare hvorfor pengene skal flyttes til annen konto før de går til selger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Høres rart ut av eiendomsmegler. Vi avsluttet hver vår og oppførte meglerkonto som mottaker uten problem. Anonymkode: 3004b...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Tror du skal være forsiktig her. Banken må følge forskrifter og EU-regler, og det kan fort bli sånn at når pengene er gått ut til en privat konto, regnes de formelt som ikke brukt på boligformål, selv om du kan vise til en overførsel til megler i etterkant. Banker kan være utrolig sta/vanskelige hvis man har «brutt reglene» på papiret, selv om man åpenbart har rett logisk sett. Som er annen bruker skriver over burde det overhodet ikke være noe problem å gjøre to separate overføringer til meglers oppgjørskonto, så du bør utfordre megler på dette. Den beste sikkerheten for at uttaket blir korrekt registrert som boligformål er at du får banken til å gjøre overføringen for deg, rett til megler, etter skriftlig bekreftelse på at det gjelder avslutning av BSU-konto for boligformål. Anonymkode: e2ab5...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 Jeg forstår heller ikke hvorfor du må overføre all din ek til mannen din, for at mekler skal motta de? Tror jeg hadde hørt om jeg kunne overført de direkte til mekler, så du har alt på ditt tørre... Anonymkode: 8aa34...d66
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Snakk med banken, meklere gir ikke gode råd vedr økonomi. De vil bare ha alt enklest mulig for dem selv.. Anonymkode: 15903...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå