Gå til innhold

Kan man ha adhd når man jobber som lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er ungdomsskolelærer og veldig nøye på ting, hun er helt på grensen til ocd, hvis hun ikke har det.

Jeg vasker aldri godt nok og hun står klar og vasker over etter meg, det samme med rydding- veldig pertentlig.

Hun er veldig ordentlig med sitt eget utseende, og går ikke til postkassen uten sminke og antrekk, for hun er veldig opptatt av hva andre mener om henne.

Skolearbeid/ retting klarer hun ikke å utsette og må rette det med én gang, og sitter gjerne halve natten for å bli ferdig.

Hun blir fort stresset og sint og er veldig kritisk til seg selv og andre.

Hun snakker ekstremt høyt og mye og nesten hele tiden, og repeterer seg selv når hun skal fortelle noe, og liker å fortelle om seg selv og sitt liv.

Hun har liten selvinnsikt i sine dårlige sider, og tåler dårlig konstruktiv kritikk.

Jeg er nå 22 år, har studert spesped i 3 år, og har begynt å trekke linjer til min mor som ifølge min far er "en håndfull".

Jeg synes hun er masete til tider, blander seg inn og skal ta styringen over mitt liv men også andres.

Det kjipe er at hun ikke helt skjønner det selv, og ingen andre i familien sier noe til henne.

Jeg vet at hun er i grenseland på en eller annen diagnose, men hva?

Tips?

Anonymkode: a859f...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trenger du å spekulere i diagnoser? Og hvorfor henger ikke overskriften sammen med innlegget ditt?

Anonymkode: 08780...5ed

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, som andre yrker rr det mange med adhd.

Anonymkode: cc1a6...4d8

• Liker 1
Skrevet

Det blir veldig feil av anonyme brukere på KG å sitte og diagnostisere din mor, den eneste som kan gjøre det er en fagkyndig i dette feltet. Typ en terapeut. 

Anonymkode: 54270...ff2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor trenger du å spekulere i diagnoser? Og hvorfor henger ikke overskriften sammen med innlegget ditt?

Oops, glemte å ta med i innlegget at jeg mistenker hun har adhd

Ts 

Skrevet

Ingenting er artigere enn å spekulere i diagnoser. 

Kan du utdype enda mer om din mor? 

Anonymkode: 16304...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oops, glemte å ta med i innlegget at jeg mistenker hun har adhd

Ts 

Det var det minste problemet med innlegget dit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke spekulere i diagnose basert på et innlegg på nett. Det blir for useriøst. 

Leste om en lege med adhd, så personer med denne diagnosen finnes nok i de aller fleste yrker vil jeg tro. 

Anonymkode: d051d...95d

Skrevet

En kan faktisk være god i jobben sin, selv om man ikke helt får til privatlivet. Uansett, så er dette opp til hennes leder å bedømme. 

Om hun har en diagnose eller ikke, er egentlig ikke relevant for deg. Selv om du har studert spes.ped, ville jeg vært svært forsiktig med å sette diagnoser på folk rundt det. De fleste av oss, har flere kjennetegn innenfor de ulike spektre. 

Anonymkode: 6cfd4...67a

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Er det jeg har skrevet om henne typisk adferd hos kvinner med adhd?

Hun er fokusert på det hun er interessert i som jobb og div, men når hun skal føre en samtale som ikke har noe med hennes interessefelt er hun en dårlig lytter og misforstår nesten alltid fordi hun lytter ikke.

Hun sitter sjeldent i ro hvis hun ikke snakker om seg selv eller sine interesser.

Scroller på tlf 90% av tiden når hun fører samtaler med oss i familien.

Min far blir mer og mer irritert over at hun aldri kan være "til stede".

Skrevet

For å svare på overskriften.

Ja, man kan jobbe som lærer og ha ADHD. Det går helt fint.

Når det gjelder symptomene du beskriver på moren din, så høres det absolutt ikke ut som ADHD symptomer for meg. (God på å rydde og vaske, og gjør ting med en gang...)

Anonymkode: 596b3...850

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kan være noe helt annet enn Adhd. 

Anonymkode: 3bc9a...fb3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å svare på overskriften.

Ja, man kan jobbe som lærer og ha ADHD. Det går helt fint.

Når det gjelder symptomene du beskriver på moren din, så høres det absolutt ikke ut som ADHD symptomer for meg. (God på å rydde og vaske, og gjør ting med en gang...)

Anonymkode: 596b3...850

Har skrevet mer om henne i innlegg lenger ned.

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan være noe helt annet enn Adhd. 

Anonymkode: 3bc9a...fb3

Ts

Min far mener hun har litt narsissme i personligheten, siden hun liker å fremheve seg selv hele tiden og ikke ser sine egne feil.

Skrevet

Jeg vet i allefall at det er veldig lett å mistenke og bli oppmerksom på diagnoser og sykdom utover et utdanningsløp innen helse 😊 Det er mulig hun har noen trekk som kan ligne på adhd, ja, men det trenger ikke å være det. Det kan bare være personligheten hennes og bare slik hun er. Hun må utredes eksempelvis hos en nevrospykolog for å finne ut av om diagnose eller ikke. Og ja, man kan være utdannet lærer selv om man har adhd. Man kan være skoleflink selv om diagnosen. Ingen er like, de er forskjellige ift intellekt, ambisjoner etc. 

Anonymkode: a29bd...b82

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet i allefall at det er veldig lett å mistenke og bli oppmerksom på diagnoser og sykdom utover et utdanningsløp innen helse 😊 Det er mulig hun har noen trekk som kan ligne på adhd, ja, men det trenger ikke å være det. Det kan bare være personligheten hennes og bare slik hun er. Hun må utredes eksempelvis hos en nevrospykolog for å finne ut av om diagnose eller ikke. Og ja, man kan være utdannet lærer selv om man har adhd. Man kan være skoleflink selv om diagnosen. Ingen er like, de er forskjellige ift intellekt, ambisjoner etc. 

Anonymkode: a29bd...b82

Etter at jeg begynte å studere har jeg tenkt mye på min mors oppførsel fordi hun er litt for dominerende til tider, og så har hun et unormalt forhold til det å ha det ryddig rundt seg.

Hun blir stresset av ingenting og sint, mener at hun har de riktige meningene, misliker innvandrere, overvektige folk, folk som ikke er opptatt av utseendet sitt og klær osv.

I tillegg snakker hun veldig mye og høyt.

Ts 

Skrevet

Høres mer ut som aspergers enn adhd, men det trenger ikke være noe annet enn at hun har utfordringer fra f.eks sin barn og ungdom som har satt spor. Man trenger ingen diagnose for alt.

Anonymkode: 58d13...1d2

• Nyttig 3
Skrevet

Trodde at mine «medkollegaer» viste bedre enn å diagnotisere andre uten noe særlig grunnlag. Og det at du har studert spesped i tre år er i grunn irrelevant. At du klarer å trekke linjer og se sammenhenger kan også handle om at du blir eldre. 

Ikke bli en sånn: Jeg har studert spesped, og kan nå trekke slutninger om hva som er normativt og deskriptivt. Det trenger ikke å være en diagnose, kan være personligheten hennes - eller at hun bare er umoden.

Anonymkode: 18a91...b19

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter at jeg begynte å studere har jeg tenkt mye på min mors oppførsel fordi hun er litt for dominerende til tider, og så har hun et unormalt forhold til det å ha det ryddig rundt seg.

Hun blir stresset av ingenting og sint, mener at hun har de riktige meningene, misliker innvandrere, overvektige folk, folk som ikke er opptatt av utseendet sitt og klær osv.

I tillegg snakker hun veldig mye og høyt.

Ts 

Hvis du har studert spes. Ped i tre år, er det skremmende at du tror at det finnes koblinger mellom rasisme og narsissistiske personlighetstrekk og ADHD

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres mer ut som aspergers enn adhd, men det trenger ikke være noe annet enn at hun har utfordringer fra f.eks sin barn og ungdom som har satt spor. Man trenger ingen diagnose for alt.

Anonymkode: 58d13...1d2

Hun har hatt en normal oppvekst, men min bestemor sier at min mor alltid har hatt et stort behov for å bli hørt og sett.

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...