Gå til innhold

Travel 2 barnsmor får snart 2 villkatter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På impuls klarte jeg å svare en av dyrebeskyttelsen rop om hjelp på facebook.
 De hadde funnet masse ville kattunger og var desperate etter fosterhjem. Mammakattene skulle skytes, alle er helt ville. Det er snakk om titalls kattunger. 

For å gjøre en lang historie kort: 2 kattunger kommer hit i morgen. Jeg har to små barn og krevende jobb. Men vi har mulighet til å jobbe mye hjemmekontor.

Hvordan ville dere gått frem for å temme disse? 

Anonymkode: 048de...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse godbiter, og lek masse, katter kommer mye nærmere når de leker enn hvis du går bort til dem

• Liker 3
Skrevet

Tid og tålmodighet. Legg ut mat i «sti» nærmere og nærmer deg der du sitter rolig og snakker lavt. La de komme i eget tempo. Lag en leke av feks garn og papir i enden, og lek med de. De kommer i fanget til deg før du aner, og da koser/klapper du forsiktig. Mat - lek - kos 👍

Anonymkode: a21e5...731

• Liker 3
Skrevet

Men vil livredde, ville katter leke da?

Bør jeg ha dem på badet? Sånn de første dagene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ha tålmodighet ja- De vil sikker gjemme seg et sted, har du feks et gjesterom der de kan krype under senga? Så legger du fram mat til de, og sitter rolig. Lag deg en lekes litt langt garn som du kan friste de med. Tar litt tid ja, men snart forbinder de deg med mat og leke. De er sikkert ikke husrene, så badet kan være greit sånt sett. Sett fram kattesand, noen skjønner dette nesten av seg selv - de har instinkter om å grave ned bæsj, men ikke forvent det dag 1 når de er redde. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke la de ha tilgang til hele huset fra dag 1. Begynn med badet eller annet lite rom.

Anonymkode: 74957...aa6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dere bør ha dem på et lite rom der de ikke kan gjemme seg for mye. Heller ha kattehuler de kan gjemme seg i

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi holder på å temme 3 kattunger nå, søsken. Det vi har gjort er å ha de inne på soverommet vårt. Da kan de snuse på oss når vi sover og er helt flate(som vil si: de er større enn oss). Vi har også brukt mye tid på å prate, leke, mate og kose med dem. Vi har rett og slett bare pakket de inn i et håndkle som en liten burrito og tvangskoset med dem mens vi så på serier. Og vi bruker fiskestangleke slik at de slipper å komme så nære. Det har funket veldig bra! Vi har hatt de i 2 uker nå, og han ene er blitt så tam at han begynner å male idét vi er borti han. Han skriker etter oppmerksomhet og kommer løpende med halen i været når han ser oss. Søsknene er ikke helt der, men de har sluttet å frese og stikke av når vi koser med dem, så de også har mye fremgang!🥰

Anonymkode: 72607...a96

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tolmodighet og barna må holde seg unna.

Anonymkode: 547dd...d5f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Barna kan jo gjerne få hilse, forutsatt at de er store nok til å kunne ta imot en beskjed om å være rolig rundt kattene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer ann på barna.. Vi var med med alt av dyr fra vi var små, men vi var rolige og forstod at de ikke var leketøy. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kommer ann på barna.. Vi var med med alt av dyr fra vi var små, men vi var rolige og forstod at de ikke var leketøy. 

Vi som foreldre vil ta ansvar for barna og sørge for at de ikke plager kattene på noe vis

Dama fra dyrebeskyttelsen sa det var positivt at kattene også ble vant til barn iforhold til senere omplassering

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Kattene er på plass. 8 uker gamle

De har allerede spist og bæsjet i kassa. Det synes jeg er fasinerende. Har bodd i en låve i hele sitt liv, aldri sett mennesker. Men går rett på do på riktig sted

TS

• Hjerte 8
Skrevet

Det kan gå alle veier, vi fikk en kattunge som kan ha vært alt fra 5 til 8 uker gammel for ca 20 år siden. Den var reservert hele livet sitt, kunne ikke være nært barn for den tilga ingenting, hadde svært stor personlighet og high maintancen på en del områder. Et barn dro den litt i halen en gang og den snudde seg og satte 2 klør i en 10cm lang dyp stripe i barnets arm. En dag kom det en løs hund inn i hagen, og den løp mot meg, katten fløy opp og plantet alle klørne i ansiktet på hunden før den fallt av og stilte seg mellom meg og hunden. Jeg var faktisk mer redd katten da enn hunden, har aldri sett et dyr reagere så kraftig, og hunden løp hylende også. Så gikk katten bare og la seg. 

Den døde dessverre for noen få år siden, verdens beste katt. 

Anonymkode: 1fd80...f82

• Liker 1
Skrevet

Det er iallefall veldig viktig at du sørger for at de er trygge inne og ikke har sjanse til å komme seg ut, hverken gjennom dører eller vinduer. Det er jo lett for med unger og åpne dører men dette er særdeles viktig nå når du nettopp har fått dem og de er villfarne. Ellers vil jeg takke deg for at du stiller opp for disse vakre dyrene som trenger hjelp <3.

• Hjerte 3
Skrevet

Takk til deg som stiller opp❤️

• Hjerte 2
Skrevet

Vi hadde tre små villkatter på samme vis, de hadde bodd ute alene og var rasende (redde egentlig) bare noen så på de. De hadde eget rom med gjemmesteder. Jeg satt inne hos de og leste bok høyt, veldig mye. Da ble de vant til stemme og lukt. Lekte også med de selvsagt, med type "fiskestang" i starten for da har man avstand. Tvang de aldri til kontakt, de fikk bruke den tiden de trengte og kom på eget initiativ etterhvert. De ble trygge og fine puser alle 3. 
(Dette gjaldt alle i familien.) 

Anonymkode: 9e68f...819

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kattene er på plass. 8 uker gamle

De har allerede spist og bæsjet i kassa. Det synes jeg er fasinerende. Har bodd i en låve i hele sitt liv, aldri sett mennesker. Men går rett på do på riktig sted

TS

Katter liker å gjemme bæsjen sin. De er rovdyr, men også byttedyr😊 det ligger rett og slett naturlig.

Anonymkode: 72607...a96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De var veldig sultne. Spist masse mat og drukket masse morsmelkerstatning.

Den ene har utforsket hele badet og leker allerede masse. Han leker tilogmed oppå fangene våre når vi sitter på gulvet. Men gjør man en litt brå bevegelse så ser han opp og freser før han leker videre. Han ligger nå på gulvet med bena til værs og leker med en liten mus. Utrolig tøff type.

Katt nr er en mer observerende type. Han ligger stort sett i en krok og ser på oss foreløpig.

Utrolig hvor varm i trøya man kan bli etter kun 10 timer med menneskelig kontakt. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De var veldig sultne. Spist masse mat og drukket masse morsmelkerstatning.

Den ene har utforsket hele badet og leker allerede masse. Han leker tilogmed oppå fangene våre når vi sitter på gulvet. Men gjør man en litt brå bevegelse så ser han opp og freser før han leker videre. Han ligger nå på gulvet med bena til værs og leker med en liten mus. Utrolig tøff type.

Katt nr er en mer observerende type. Han ligger stort sett i en krok og ser på oss foreløpig.

Utrolig hvor varm i trøya man kan bli etter kun 10 timer med menneskelig kontakt. 

Herlig å høre oppdateringene dine Ts! Hvis du vil fortsette litt til hadde det vært veldig hyggelig🥰

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...