Danseskjørt Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Jeg er tidlig ute i år, merker mørket og kulden blir tyngre og tyngre for hvert år. Føler meg nesten kvelt når mørket senker seg på ettermiddagen. Jeg tenner lys, koser meg inne om kveldene og gjør så godt jeg kan for å ha der bra, men ikke alltid det fungerer. Hva gjør du når du kjenner deg nedstemt pga vintermørket? 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Tar høye doser med d vitamin, spiser godt med mat rik på omega 3, og passer i tillegg på å få i meg nok b-12 og magnesium, Husker ikke sist jeg hadde vinterdepresjon etter jeg gjorde dette. Anonymkode: 158d5...9b7 3 2
blåbærpai Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 TTT. Tur, trening og tran. Også nok søvn. Mer enn på sommerkvartåret😇
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Boblebad som brukes ofte , vitaminer, spare penger/ferie så man kan dra på en tur til varmere strøk når det er verst (januar i nord-norge, jula "berger" desember). Anonymkode: 324f9...d31 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 Slutter å være nedstemt, og er heller glad og fornøyd Anonymkode: 67eb1...9a3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 Magnesium sammen med d-vitamin 👍 luft og dagslys når du kan Anonymkode: ae5ec...9cf
Jessic_a Skrevet 13. august 2023 #7 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slutter å være nedstemt, og er heller glad og fornøyd Anonymkode: 67eb1...9a3 Så gode råd. Har du flere ekspertråd ? 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Min samboer har i mange år vært preget av vinterdepresjon i større eller mindre grad. Det som har hjulpet ham, er å sørge for d-vitamintilskjdd. Han må begynne tidlig så d-vitaminnivået er i øvre del av normalnivå før mørketida setter inn. Vi bor også i Nord-Norge, så vi prøver også å få en tur til varmere/lysere strøk i slutten av januar. Her vi bor, er vi uten sol i desember, januar og deler av februar. Han prøver å trene litt systematisk, sørger for mer søvn. Så maser jeg på ham om å prioritere å spise frokost og en god lunsj. Noen dager går det omtrent bare på kaffe fra morgen til middag. Dette fungerer dårlig ;da klarer han jobb, men absolutt NULL annet!! Kollapser på sofaen etter middag og ligger der til sengetid 🙄 Jeg vet mange har nytte av å ha planlagt ting å glede seg til; en reise, et besøk, middag med venner, teater osv. Anonymkode: 4df43...c7b 2
absinthia Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Vet du…det der bedret seg veldig etter at jeg gikk til optiker, fant ut at jeg hadde veldig skjeve hornhinner i forskjellige retninger og fikk meg briller. Jeg har vært helt håpløst slapp mellom november til og med februar, så lenge jeg kan huske og ble bare verre og verre, men så viste det seg at jeg tydeligvis har vært helt utslitt på vinteren fordi jeg brukte så mye energi på å forsøke å se. I de verste månedene hadde jeg fryktelig lett for å forsove meg, var litt nedstemt, sloknet stadig vekk på sofaen osv.. men dette ble det rett og slett slutt på oppdaget jeg, etter den første vinteren med briller. Så her har jeg brukt over 30 år på å skamme meg over at jeg ikke har hørt vekkerklokker på vinteren, vært slapp og tiltaksløs og lurt på hvorfor jeg hadde så mye vanskeligere for å våkne i tide enn andre og så var det rett og slett synet det var noe galt med. Nå erjeg en ivrig profet for at folk skal gå til optiker om de føler seg slappe. Mitt andre tips er å sørge for god belysning der du er og gjerne bruke dagslyslampe. Jeg hadde det mye bedre om vinteren da jeg jobbet i veksthus hele dagen og hadde også hjelp av dagslyslampe, før jeg fant ut at det var synet mitt som var det største problemet. Det hjalp nok godt at det også var planter der. 1
Danseskjørt Skrevet 13. august 2023 Forfatter #10 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tar høye doser med d vitamin, spiser godt med mat rik på omega 3, og passer i tillegg på å få i meg nok b-12 og magnesium, Husker ikke sist jeg hadde vinterdepresjon etter jeg gjorde dette. Anonymkode: 158d5...9b7 Har du gått til legen før du begynte på dette? 1
Danseskjørt Skrevet 13. august 2023 Forfatter #11 Skrevet 13. august 2023 (endret) Takk for gode råd😊 Føler ikke jobbsituasjonen min hjelper på heller, jobber 3-delt turnus og merker spesielt nattevaktene er helt uutholdelige til tider når det er vinter og mørkt både når jeg er på vakt på natta, legger meg på morgenen og står opp på ettermiddagen. Huff, gruer meg. Endret 13. august 2023 av Danseskjørt 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 - fysisk aktivitet - dagslys - dagslyslampe hver morgen - kalde dusjer - isbading - badstu - varme bad - skrive dagbok for hånd Anonymkode: 998a3...637
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min samboer har i mange år vært preget av vinterdepresjon i større eller mindre grad. Det som har hjulpet ham, er å sørge for d-vitamintilskjdd. Han må begynne tidlig så d-vitaminnivået er i øvre del av normalnivå før mørketida setter inn. Vi bor også i Nord-Norge, så vi prøver også å få en tur til varmere/lysere strøk i slutten av januar. Her vi bor, er vi uten sol i desember, januar og deler av februar. Han prøver å trene litt systematisk, sørger for mer søvn. Så maser jeg på ham om å prioritere å spise frokost og en god lunsj. Noen dager går det omtrent bare på kaffe fra morgen til middag. Dette fungerer dårlig ;da klarer han jobb, men absolutt NULL annet!! Kollapser på sofaen etter middag og ligger der til sengetid 🙄 Jeg vet mange har nytte av å ha planlagt ting å glede seg til; en reise, et besøk, middag med venner, teater osv. Anonymkode: 4df43...c7b Viktig poeng. Jeg tar d vitamin året rundt, og ta høye nok doser så nivået kommer på et akseptabelt nivå. Man kan få depresjon hvis man er i nedre sjiktet av normalen også, man bør være godt innenfor (minst 80-100 nmol). Lurt å ta blodprøve for å se hvordan man ligger an. Anonymkode: 158d5...9b7 1
anon01 Skrevet 13. august 2023 #15 Skrevet 13. august 2023 - Start på D-vitamin tilskudd tidlig, hvor tidlig er avhengig av hvor enn i landet du bor, og hvor mye soltid du har utover høsten. Jeg bor på østlandet, og starter allerede i slutten av august/tidlig september. - Ta solarium i de mørkeste vintermånedene. 10 min, ett par dager i uka gjør underverker. - Få lys tidlig om morgen når du står opp for jobb/skole. Lyslamper som simulerer soloppgang etc. - Fysisk aktivtet, gå turer om trening ikke er interessant, om du kan, GÅ til og fra jobb.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #16 Skrevet 13. august 2023 Danseskjørt skrev (30 minutter siden): Har du gått til legen før du begynte på dette? Ja. Man skal alltid sjekke d vitamin før man tar tilskudd, mest for å sikre at man tar riktig dose. jeg har lært at jeg må ta høye doser for å komme opp på et akseptabelt nivå, for det holder ikke å være innenfor normalen hvis man er i nedre del av referanseverdiene. Mtp magnesium så er det håpløst å påvise mangel på blodprøver, men noe mange trenger boost av fordi det er vanskelig å få i seg nok via kost over tid. Og kroppen er avhengig av nok magnesium for å klare å bruke d vitamin, så de henger sammen. Godt kosthold med omega 3 osv, er sunn fornuft, og ikke noe man trenger lege til Anonymkode: 158d5...9b7
Lonehill Skrevet 13. august 2023 #17 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man skal alltid sjekke d vitamin før man tar tilskudd Hvorfor i all verden skal vi teste D-vitamin før vi tar tilskudd? Inntil 100 mikrogram D-vitamin daglig er erklært av Helsedirektoratet som trygg dose for alle over 11 år, uavhengig av hvilket D-vitaminnivå de har i utgangspunktet. Hvis du tar mindre enn 100 mikrogram daglig er det ingen grunn til å teste før du tar tilskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå