AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Ser nå at barnet mitt på 1,5 år har fått litt sand i håret etter å ha lekt i sandkassa. Det er svarte korn så det er relativt synlig på nært hold. Han dusjet tidligere i dag, og pga. dårlig rygg for tiden har jeg ikke sjans til å dusje han alene i kveld, og samboeren min er ikke hjemme før leggetid, så det blir ikke noe av i dag. Lurer på om dette er noe barnehagen bryr seg om? 😅 Det er jo klart at et aktivt lite barn fort blir skittent og får sand i håret, men det er vel ikke noe stress å sende ham i barnehagen uten å dusje i morgen tidlig? Han skal jo uansett leke utendørs i barnehagen i morgen, så det blir jo litt tullete med en morgendusj. Det er første barnet vårt, så er derfor jeg lurer. Selv synes jeg det er en filleting, og håper folk er enige i at det er greit 😄 Anonymkode: 8b9a3...c79
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Kan du ikke riste det ut eller børste det ut? Anonymkode: e7304...07e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke riste det ut eller børste det ut? Anonymkode: e7304...07e Jo, har prøvd det og fått ut litt, men umulig å få vekk alt. Anonymkode: 8b9a3...c79
Million Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Hold han opp ned og lat som du leker og hoier, samtidig som du koster godt i håret hans med hånden. Gjerne ta det rett utenfor døra, så sanden ikke kommer på gulvet. Får du ikke til det, så la det bare være. 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 Absolutt ingen som kommer til å reagere på det. Hvis noen ser det kan det hende de spør han om han har lekt i sandkassen Anonymkode: 16b96...216 9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 Jeg hadde dusjet ungen, men jeg har ikke ryggproblemer, så det er jo egentlig helt irrelevant hva jeg hadde gjort. Kjenner en som har en unge med så mye krøller at de må bruke støvsugeren, kunne det vært noe? Evt hårføner og blåse noe bort? Får du det ikke bort, så får du det ikke bort. Da får dere dusje etter bhg i morgen. Det handler i mitt tilfelle egentlig vel så mye om at jeg ikke liker å putte "skitne" unger i senga. Jeg skjønner jo med fornuften at han ikke er skitten, men du skjønner kanskje hva jeg mener. Men det er jo ikke verre enn å skifte sengetøy i morgen, sånn at han ikke eventuelt havner oppi gammel sand. Anonymkode: aafd4...fac 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Det går helt fint. Fikk en gang levert en unge med en enorm floke i håret og en fortvilet og rådvill far som var "alene hjemme" og ikke ante at det fantes ting som spray-balsam. Bare si det som det er, det går helt fint 🙂 (Og barnet ble i dette tilfellet hentet uten floke i håret) Mvh. Tidligere barnehageansatt Anonymkode: 6af96...db9 3 7
kaleidoskop Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Sand i håret hadde jeg ikke brydd meg om. Barna kommer ofte hjem fra bhg med sand i håret. Og blir sendt tilbake i nesten samme tilstand dagen etter med litt børsting av hår. Ikke vask hver dag. 2 1
Tiram Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 (endret) Har aldri tenkt over hva andre måtte tenke om det… Har to barn, en lys og en mørkhåret, og særlig den lyshårede hadde sandkorn uansett hvor godt h*n dusjet/badet. Ungen er ren når det har dusjet/badet, sandkorn er ikke skitt 😊 Men det som funket best her, som hvis du ønsker tips kanskje kan fungere neste gang, var bad hvor de hadde dykkebriller på og lekte en lek som innebar dykking -og da skrubbet jeg hodebunnen godt under vann. Noe som også alltid fungerte var å føne håret tørt etterpå. Sett barnet med en bok/nettbrett (så de sitter i ro en stund) og føn det tørt mens du grer med en svinebust (eller annen med tette tagger) børste(litt myk, for den må ned i hodebunnen), da blåste det alltid bort. Men vasket ikke håret hver dag, så noen ganger er det sand i håret som ikke gikk bort med bare «rufsing» i tørt hår 🤷🏻♀️😊 Endret 13. august 2023 av Tiram 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 Takk for svar! 😊 Måtte nok gredd helt ned i hodebunnen for å få det bort, kunne prøvd å føne det også, men det tenkte jeg ikke på før det var leggetid. Får gå bra med litt sand i håret i morgen, han er jo ren og fin ellers. Anonymkode: 8b9a3...c79 1 1
Even Tuell Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 Det er barn ... de har sand og alt mulig rask over seg hele tiden. Unger er rene i kun 3 sekunder etter at de har badet. At barn skal komme nydusjet og nybadet til barnehagen er en voksengreie. Senk skuldrene. Tre minutter etter at de er levert er det snør i halve fjeset og leverpostei på begge ermene. Barna her i huset bader/dusjer ved behov... ikke hver dag. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 Even Tuell skrev (16 minutter siden): Det er barn ... de har sand og alt mulig rask over seg hele tiden. Unger er rene i kun 3 sekunder etter at de har badet. At barn skal komme nydusjet og nybadet til barnehagen er en voksengreie. Senk skuldrene. Tre minutter etter at de er levert er det snør i halve fjeset og leverpostei på begge ermene. Barna her i huset bader/dusjer ved behov... ikke hver dag. Det er sant, har egentlig et ganske avslappet forhold til det. Dusjer/bader ikke hver dag her heller. Er bare helt nytt med barnehage siden han begynte nå nettopp, så vil ikke de ansatte skal tenke noe negativt om at han kommer med sand i håret. Noe de helt sikkert ikke gjør 😊 Anonymkode: 8b9a3...c79 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 Det tviler jeg på at jeg hadde lagt merke til, og hadde jeg lagt merke til det, hadde jeg ikke tenkt noe videre over det. Når vi går inn til lunsj kl 11 har gjerne flertallet av barna litt eller mye sand i håret uansett. På det av mine to egne barn som er lys blond og har krøller, får jeg ikke bort den synlige sanda om jeg så dusjer henne opp ned i en time, tror jeg (har ikke prøvd akkurat det). Jeg burde kanskje begynne å støvsuge henne som noen nevner over. Men jeg er altså fullt klar over at barn godt kan være dusjet og rene ellers og fortsatt ha sandkorn i hodebunnen, og det er nok de fleste av kollegene mine også. Anonymkode: 5cd89...b46
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #15 Skrevet 13. august 2023 Min på 4,5 har sand i håret mer eller mindre fra april til september 🤷♀️ Anonymkode: a39c8...843 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #16 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sant, har egentlig et ganske avslappet forhold til det. Dusjer/bader ikke hver dag her heller. Er bare helt nytt med barnehage siden han begynte nå nettopp, så vil ikke de ansatte skal tenke noe negativt om at han kommer med sand i håret. Noe de helt sikkert ikke gjør 😊 Anonymkode: 8b9a3...c79 Husk at de ansatte er med barn i sandkassa hver dag, de vet hvordan barn er. På fredag kunne jeg for første gang hente lillesøster i barnehagen i samme klær som hun kom, for hun hadde for første gang ikke badet i søledammer. Hun var grå fra topp til tå, for hun hadde badet i sandkassa. Anonymkode: 7e4fa...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #17 Skrevet 13. august 2023 Vi reagerer ikke på det. Er du litt engstelig, sier du bare at du ikke fikk tid til å bade i går, og at hen har litt sand i håret. Barna trenger ikke være nydusjet for å komme inn i barnehagen. Normal renslighet holder lenge. Anonymkode: 70c58...c54
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #18 Skrevet 13. august 2023 Bader du barnet hver dag? Det er ikke bra for huden. Her vasker vi med klut om det er skittent, badekar er stort sett 1, maks 2, ganger i uken. Ingen bryr seg om litt sandkorn eller om neglene ikke er helt rene eller håret ikke nyvasket hver eneste dag. Rart at mennesket har overlevd i 100000-vis av år uten å vaske seg slik vi gjør nå.., Er det første barnet ditt eller noe siden du er såpass hysterisk over et sandkorn? 😅 Anonymkode: 8c1e9...296
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bader du barnet hver dag? Det er ikke bra for huden. Her vasker vi med klut om det er skittent, badekar er stort sett 1, maks 2, ganger i uken. Ingen bryr seg om litt sandkorn eller om neglene ikke er helt rene eller håret ikke nyvasket hver eneste dag. Rart at mennesket har overlevd i 100000-vis av år uten å vaske seg slik vi gjør nå.., Er det første barnet ditt eller noe siden du er såpass hysterisk over et sandkorn? 😅 Anonymkode: 8c1e9...296 Har du lest noe av det jeg har skrevet eller? Er verken hysterisk eller dusjer barnet hver dag. Anonymkode: 8b9a3...c79
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #20 Skrevet 13. august 2023 Dette er en filleting! Slapp av! Anonymkode: da151...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå