Gå til innhold

Er jeg drittsekk hvis jeg slutter å unfriender noen som er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er venn med noen på Facebook som jeg egentlig ikke er venn med. Det er ganske normalt, jeg har flere slike venner på FB. Vedkommende og jeg gikk på skole sammen og har ikke en gang møttes på over ti år. Vi sender aldri meldinger til hverandre heller. 

Så kommer den delen der jeg muligens er litt drittsekk. Jeg er en person som blir litt irritert og sliten av folk som overdeler på nett. Det er litt «pet peeve» for meg. Denne personen, vi kan kalle henne Marte (falsk navn), har fått en diagnose som påvirker hverdagen hennes, og det er jeg veldig lei leg for. Det jeg syns er litt irriterende er at min FB-feed hver dag bombarderes med innlegg der Marte skriver om diagnosen din. Det kan være videoer fra henne eller fra internet, det kan være artikler, det kan være bilder av henne hvor hun hashtagger sin tilstand. Uansett handler alle innlegg fra Marte om denne diagnosen. Jeg syns det er slitsomt. Jeg kan my rom Deanne diagnosed fra før, då dette er ikke lærerikt for meg. Jeg syns synd på Marte og jeg skulle ønske hun greide å ta litt av fokuset vekk fra diagnosen sin, selv om jeg skjønner st det er vanskelig. Jeg bare føler at det blir slitsomt hvis alt rundt Marte skal handle om dette. Hun er ikke dødssyk. Jeg hadde et familiemedlem som hadde kreft som greide å begrense innlegg om sin sykdom. Ja, vedkommende poster litt om kreft i by og ne selv om hun er frisk nå, men det er ikke konstant, ikke en gang når hun var syk handler alt om kreft. Det hadde vært slitsomt. 

Er jeg drittsekk hvis jeg unfriender Marte? Hun får jo ikke beskjed om at jeg har gjort det og vi er ikke venner i virkeligheten. Jeg gjorde det samme mot en tidligere klassekamerat som konstant postet om sitt autistiske barn. Stakkars gutt! 

Hva er dommen? Am I the asshole? 

Anonymkode: 5ae75...07a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager skrivefeil. Skriver på mobil. 

Skrevet

Hva med å bare ikke følge? Er mange jeg slumrer i 30dager og 30 nye osv.

Anonymkode: c887f...829

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo bare mute henne, så slipper du å få innleggene? Ellers er det aldri feil å rydde i vennelisten innimellom. Ikke drittsekk-move det 😊

• Liker 3
Skrevet

Bare velg å ikke følg innlegg fra henne, slumre e.l 

Anonymkode: b6707...472

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å bare ikke følge? Er mange jeg slumrer i 30dager og 30 nye osv.

Anonymkode: c887f...829

Takk! Visste ikke at jeg kunne gjøre det. 😊

Skrevet

Jeg slumrer slike. Orker ikke bade i negativitet. 

Skrevet

Hvis dere ikke er faktiske venner og du er lei av vedkommende kan du fint slette hun. Det er jo faktisk ingen grunn for at du skal være venner med hun på facebook i utgangspunktet. 

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bare og skrolle vidre? For noen er Facebook stedet der dem kan dele ting som kan være vanskelig og man trenger støtte og oppmuntring. Greit du ikke vil se det, men hva vil du egentlig se på F? Man kommer langt med litt takhøyde i samfunnet. En dag kan man sitte der selv, det skjer noen i livet og istedenfor og oppdatere alle med telefoner og sms, så kan Facebook være et sted for sånt. Aldri hatt noen problem med og lese ting eller gi et ❤️ nå og da. Mange kan være veldig ensomme og alene i ting dem står i. Enten scroll vidre uten og lese så nøye eller bare slutt og følge. 

Anonymkode: 0ff1b...25b

Skrevet

Ser folk allerede har informert deg om slumre-muligheten, men jeg mener også at du glatt kan slette vennskapet med denne personen på Facebook. Dere gitt på skolen sammen, og kommuniserer ikke engang på Facebook - det er jo ikke snakk om noe vennskap. 

I starten jeg fikk Facebook la jeg til alle jeg en eller annen gang hadde vært i kontakt med, enten på skole eller jobb, men jeg fant fort ut at mange av de ikke interesserte meg overhodet. Jeg rydder stadig vekk i vennelista mi og sletter de jeg ikke har kontakt med, og som ikke gir meg noe via sosiale medier.

Skrevet

Slett. NTA.

Anonymkode: 89b18...6e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...