Gå til innhold

Hardt å slanke seg når alle andre rundt en koser seg stadig vekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er hardt og tungt og jeg går ofte rundt og er smådeprimert. Jeg er på uke 4 i slankingen, og har pint meg  gjennom. Flere uker står for tur. 

Alle rundt meg koser seg, stadig vekk. Samboeren min koser seg gløgg i helgene, barna som er tenåringer også,venner, øvrig familie osv. Vi er stadig på besøk der det blir servert kake eller annet godt, eller får besøk som har med seg noe godt. Det er ekstra mye om sommeren. 

Jeg spiser gulerot, mens de andre apiser kake. Jeg elsker kake. 

Samboeren min kjøper stadig godt som ligger i skuffen, det skal ikke gå utover han at jeg slanker meg sier han. Nei, det skal jo ikke det. Men fy søren og vanskelig det er å se andre kose seg så mye. Det hjelper ikke å spise sunnere alternativ når andre momser på de tingene jeg liker best. 

Jeg er motivert denne gangen, og står i mot hver bidige gang. Men jeg er trist inni meg. Vektnedgangen står stille for øyeblikket også selvom jeg loggført absolutt all mat, spiser ikke mer enn jeg skal og trener og går turer. Jeg gir meg ikke, men jeg er lei meg. 

Andre som har det sånn, mennesker rundt seg som stadig koser seg mens du ikke "kan"? 

Anonymkode: 19717...0f5

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slanker meg jeg også, men koser meg hvis andre koser seg. Gått ned 30 kg så langt. 

Du kommer ikke til å klare å holde den vekta hvis du ikke finner en gylden middelvei. 

Det du driver med er selv pining. Ikke en livsendring. 

Anonymkode: dca26...240

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slanker meg jeg også, men koser meg hvis andre koser seg. Gått ned 30 kg så langt. 

Du kommer ikke til å klare å holde den vekta hvis du ikke finner en gylden middelvei. 

Det du driver med er selv pining. Ikke en livsendring. 

Anonymkode: dca26...240

Det som er greia er at jeg overspiser veldig hvis jeg unner meg kake og annet, derfor må jeg holde meg helt unna det. Jeg har ikke kommet dit enda at jeg klarer å ta et stykke og ikke mer, jeg spiser til jeg blir kvalm. Det er jo mye av grunnen til at jeg veier for mye. 

• Hjerte 8
Skrevet

Trikset er vel å begrense seg i kosen. Å ta en kakebit en gang i blant tror jeg faktisk vil hjelpe i det lange løp. Hvis du absolutt skal avstå fra alt du synes er digg så kommer det her ikke til å holde. For sannheten er jo at slanking er jo ikke en kortvarig prosess, men en livsstilsendring og da må du jo kunne leve med endringen. 

Skrevet

Og her i huset eller på besøk så koser noen seg hele tiden, jeg kan ikke kose meg hele tiden. Da går jo ikke denne vektnedgangen hvis jeg skal kaste meg på kos mange ganger i uken. 

Skrevet
drohatha skrev (Akkurat nå):

Trikset er vel å begrense seg i kosen. Å ta en kakebit en gang i blant tror jeg faktisk vil hjelpe i det lange løp. Hvis du absolutt skal avstå fra alt du synes er digg så kommer det her ikke til å holde. For sannheten er jo at slanking er jo ikke en kortvarig prosess, men en livsstilsendring og da må du jo kunne leve med endringen. 

Det er klart, og jeg håper jeg kommer dit. Men jeg er ikke der enda at jeg klarer dette, hvis jeg unner meg noe så spiser jeg så mye at det blir tomt. Jeg klarer ikke å styre meg enda. Det er enten eller for meg, og folk rundt meg koser seg så mye at det går ikke for meg. 

Skrevet

Hvis du søker opp seriøse trenere så sier de alle at det er lov å kose seg!

Men begrens det til en dag i uka og sjekk hva du putter i deg, ikke sluk ned alt du klarer.

Kutt smågodt opp i småbiter, begrens potetgull mengde etc.

Lag en plan på kosen din. Hvis du fortsetter å ikke spise søtt så kommer du til å sprekke.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noen uker som gjenstår, men resten av ditt liv.

Det kommer til å bli lettere etterhvert som du blir avvendt fett og sukker. Når du kommer dit så vil du rett og slett ikke ha kake mer.

Anonymkode: bb1f1...d8b

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er klart, og jeg håper jeg kommer dit. Men jeg er ikke der enda at jeg klarer dette, hvis jeg unner meg noe så spiser jeg så mye at det blir tomt. Jeg klarer ikke å styre meg enda. Det er enten eller for meg, og folk rundt meg koser seg så mye at det går ikke for meg. 

Da er det jo dette du egentlig bør trene på. Øve på å begrense deg. Si at det er nok med den lille kakebiten. Eller at man tar bare en neve med potetgull, eller en rad med sjokolade. Tror det er viktig at du klarer dette for at du skal lykkes i det lange løp. 

Skrevet
drohatha skrev (Akkurat nå):

Da er det jo dette du egentlig bør trene på. Øve på å begrense deg. Si at det er nok med den lille kakebiten. Eller at man tar bare en neve med potetgull, eller en rad med sjokolade. Tror det er viktig at du klarer dette for at du skal lykkes i det lange løp. 

Jeg er heller uten sjokolade enn å bare spise tre små biter. Alt eller ingenting gjelder for meg. 

Men jeg er sterk og står i mot. Lykke til TS, jeg forstår hva du mener og stå på!!! 

Anonymkode: d0c51...e4c

• Liker 4
Skrevet

Dette er oppskriften på å feile miserabelt 😊 lykke til.

Anonymkode: 8d3c8...7db

• Liker 1
Skrevet

Det var trist å høre at så mange tenker at jeg vil faile. Greia er at jeg gjør mitt beste her. Jeg unner meg sunnere alternativ til kos, og frukt. Men jeg klarer ikke styre meg enda når de kommer til kake, is og godteri. Jeg har tenkt at jeg da holder meg helt unna. Og det går fint så lenge jeg ikke må se andre kose seg hele tiden, men når det er 4 gang den uken jeg ser på andre koser seg så føles det hardt. Hadde det ikke vært så mye kake og digg rundt meg så hadde jeg ikke vært så trist av og ikke spise det eller en gang i blandt se andre kose seg. Jeg har i utgangspunktet kommet over det verste søtsuget. 

Skrevet

Jeg også tenker at du bør ha en dag i uken du kan kose deg litt, en litt bedre middag, et godt mellommåltid og noe snacks/godteri til kvelden. Men kjøp kun så mye du får lov å spise. 

Du bør vel også få iallefall samboer til å være litt mer støttende om det er mulig. Han eller hun bør klare å holde seg unna en periode for å støtte partneren sin! 

Om du lager gele av funlight/annen sukkerfri saft så kan det være snacks du kan kose deg med i ukedagene. Denne er så å si uten kalorier. Oppskrift finner du på nett. 

I tillegg kan man lage is av sukkerfri saft, litt juice, sukkerfri brus og frukt. Jeg bruker Sprite zero eller fanta zero med oppkuttet jordbær og blåbær i for eksempel. Dette er sunt og godt nå på sommeren.

Smoothie, en mindre mengde nøtter, frukt bør også godtas som snacks. 

Skal jo ikke ende opp med mangelsykdommer heller.

Jeg bruker å kose med med en porsjon sukrin  sjokolademousse på kvelden i helgene selv om jeg passer vekten. 

Anonymkode: 5ba67...c6d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var trist å høre at så mange tenker at jeg vil faile. Greia er at jeg gjør mitt beste her. Jeg unner meg sunnere alternativ til kos, og frukt. Men jeg klarer ikke styre meg enda når de kommer til kake, is og godteri. Jeg har tenkt at jeg da holder meg helt unna. Og det går fint så lenge jeg ikke må se andre kose seg hele tiden, men når det er 4 gang den uken jeg ser på andre koser seg så føles det hardt. Hadde det ikke vært så mye kake og digg rundt meg så hadde jeg ikke vært så trist av og ikke spise det eller en gang i blandt se andre kose seg. Jeg har i utgangspunktet kommet over det verste søtsuget. 

Tenker det blir feil av folk å påstå at du vil feile totalt. Om du er sterk som du sier vil du nok gå ned i vekt. Problemet med et slikt regime er at det aldri vil fungere i lengden - altså over flere år. Når du da har vent kroppen din til å klare seg på minimalt med kalorier og du begynner å leve "normalt igjen" selv om du da er mye sunnere enn utgangspunktet før vektnedgang vil du rase opp igjen i vekt. For kroppen vil da få i seg alt for mange kalorier i forhold til hva den trenger for å komme seg gjennom en dag. 

Du bør iallefall etter kort tid med strengt regime finne en liten middelvei, en livsstil du kan leve med i årevis. En balanse mellom sunnhet, trening, men også litt kos. 

Anonymkode: 5ba67...c6d

• Nyttig 2
Skrevet

Det er plass til kake selv om man slanker seg. Jeg har gått ned 20 kg, og har spist både sjokolade og smågodt ukentlig. Nå veier jeg rundt 50 kg og er 170cm, og klarer fint å holde vekta selv om jeg spiser godteri/kake ukentlig. 

Jeg har tidligere slitt med samme problem som deg, at jeg ikke klarer å stoppe når jeg først har begynt. Jeg har gitt meg selv lov til å skeie ut hver tiende dag, og det har funket fint. Jeg spiser som normalt på dagtid, og skeier ordentlig ut på kvelden. 

Nå klarer jeg fint å spise noen biter sjokolade uten at det må ta over dagen. Det er mulig å komme seg tid, men det tar tid. Jeg synes du burde unne deg mer kos i hverdagen. At vekta står stille en uke eller to er også helt normalt, så ikke stress for mye med dette :)

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: acfbc...7fa

Skrevet

Kan anbefale å spise sukkerfrie pastiller og Barebells sukkerfrie barer av og til. Ellers gå for sukkerfrie alternativer som snacks. Jeg byttet ut potetgull og popcorn med grønnkålchips med valgfritt krydder. Google for oppskrift. Ellers synes jeg det å tygge lenge og spise rå brokkoli og grønnkål tar vekk søtsuget. 

Anonymkode: d2227...014

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er hardt og tungt og jeg går ofte rundt og er smådeprimert. Jeg er på uke 4 i slankingen, og har pint meg  gjennom. Flere uker står for tur. 

Alle rundt meg koser seg, stadig vekk. Samboeren min koser seg gløgg i helgene, barna som er tenåringer også,venner, øvrig familie osv. Vi er stadig på besøk der det blir servert kake eller annet godt, eller får besøk som har med seg noe godt. Det er ekstra mye om sommeren. 

Jeg spiser gulerot, mens de andre apiser kake. Jeg elsker kake. 

Samboeren min kjøper stadig godt som ligger i skuffen, det skal ikke gå utover han at jeg slanker meg sier han. Nei, det skal jo ikke det. Men fy søren og vanskelig det er å se andre kose seg så mye. Det hjelper ikke å spise sunnere alternativ når andre momser på de tingene jeg liker best. 

Jeg er motivert denne gangen, og står i mot hver bidige gang. Men jeg er trist inni meg. Vektnedgangen står stille for øyeblikket også selvom jeg loggført absolutt all mat, spiser ikke mer enn jeg skal og trener og går turer. Jeg gir meg ikke, men jeg er lei meg. 

Andre som har det sånn, mennesker rundt seg som stadig koser seg mens du ikke "kan"? 

Off ja. Jeg skulle ønske jeg var litt flinkere på selvkontroll på sånt. 

Anonymkode: e1638...568

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med en kos i uken? Feks lørdagskvelden. Så kjøper du inn det du faktisk skal spise og ikke mer. Da kan du jo spise til det er tomt. Og du har denne kvelden å se fram mot? Jeg er slank, men har det på helt samme måte. Trist å ikke kunne kose seg med alt som andre koser seg med, men det må jeg for å holde meg slank. Men jeg må unne meg noe av og til, ellers blir jeg deprimert.

Anonymkode: 59226...4b3

• Nyttig 1
Skrevet

Selv om du slanker deg så betyr det ikke at du kan unne deg noe godt av og til. Hvis ikke sprekker du ganske snart. At vekta står i ro nå etter bare 4 uker med slanking kan ha med syklusen din å gjøre, ikke la det ta motet fra det. 

Anonymkode: 19c9b...174

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal høre på dere og unne meg 1 stykke sjokoladekake i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...