Majer Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 (endret) Det kom frem i den to år gamle artikkelen at mye av grunnen til at unge er mer ulykkelige enn før skyldes økonomi. Hvordan kan man i løpet av et par år endre nok på det til at de unge ikke er ulykkelige lenger? Økonomi tar liv. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/11/16/ungdom-og-unge-voksne-er-mindre-lykkelige-enn-for/ Endret 13. august 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Mindre sosiale medier? Det fører til at man sammenligner seg med andres (filter-redigerte) liv. Anonymkode: 36c6f...eb8 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 Generasjon perfekt - jakten på det perfekte medfører stress, ikke lykke. Anonymkode: 764be...feb 6
Knirke Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 De unge har for høye forventninger, enkelt og greit. 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 Knirke skrev (4 timer siden): De unge har for høye forventninger, enkelt og greit. Hvem er det som har lært de unge det da? Anonymkode: 1b656...14c 1 1 1
Hengebuksvinet Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mindre sosiale medier? Det fører til at man sammenligner seg med andres (filter-redigerte) liv. Anonymkode: 36c6f...eb8 Her tror jeg også mye ligger. Vi ser en markent endring i ungdommers psykiske helse etter sosiale media tok av. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #7 Skrevet 13. august 2023 Knirke skrev (4 timer siden): De unge har for høye forventninger, enkelt og greit. For høye forventninger til hva for noe? Anonymkode: 04350...6a0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Slutte med internett og skjerm og lære seg å takle motgang istedet for å være overbeskyttet og bortskjemt. Anonymkode: e2eae...272 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutte med internett og skjerm og lære seg å takle motgang istedet for å være overbeskyttet og bortskjemt. Anonymkode: e2eae...272 Dette👆👍 Anonymkode: e9d28...d31
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For høye forventninger til hva for noe? Anonymkode: 04350...6a0 Forventninger om at jobb skal være morsomt og ikke slitsomt. De skal ha høy lønn med en gang. Hvis ikke så orker de ikke. Har du ikke sett alle trådene som startes her om unge som ikke takler arbeidslivet? De er så sliiiitneee. Anonymkode: d8a50...f5b 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Forventninger om at jobb skal være morsomt og ikke slitsomt. De skal ha høy lønn med en gang. Hvis ikke så orker de ikke. Har du ikke sett alle trådene som startes her om unge som ikke takler arbeidslivet? De er så sliiiitneee. Anonymkode: d8a50...f5b Mange ungdommer jobber i kassa ved siden av skole/studier! Flinke ungdommer nåtildags! Anonymkode: 8d1dd...0d7 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 Ingen barn eller unge, eller voksne for den del, burde ha smart-telefoner. Anonymkode: 9b2d8...314 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Forventninger om at jobb skal være morsomt og ikke slitsomt. De skal ha høy lønn med en gang. Hvis ikke så orker de ikke. Har du ikke sett alle trådene som startes her om unge som ikke takler arbeidslivet? De er så sliiiitneee. Anonymkode: d8a50...f5b Alvorlig talt. Har du vært mye ute i det virkelige liv, eller sittet litt for mye her på internett? Hele butikk- og utelivsbransjene driftes vel nesten utelukkende av unge folk. Slitsomme jobber med lav lønn. Ellers er det jo et faktum at det ER mye vanskeligere for dagens unge generasjon å for eksempel kjøpe bolig. Spesielt i byene. Anonymkode: 04350...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #14 Skrevet 14. august 2023 Kutt ut tv og "sosiale" medier. Anonymkode: 07846...803
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #15 Skrevet 14. august 2023 Majer skrev (15 timer siden): Det kom frem i den to år gamle artikkelen at mye av grunnen til at unge er mer ulykkelige enn før skyldes økonomi. Hvordan kan man i løpet av et par år endre nok på det til at de unge ikke er ulykkelige lenger? Økonomi tar liv. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/11/16/ungdom-og-unge-voksne-er-mindre-lykkelige-enn-for/ Gjøre noe med boligmangelen. Det må bygges nok til å få boligprisene ned på et anstendig nivå i sentrale strøk. Anonymkode: d7bc4...f76 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #16 Skrevet 14. august 2023 Sosiale medier er skapt for at du aldri skal føle seg god nok eller lykkelig, hver gang en scroller så kan du bli penere, lykkeligere, gladere, rikere osv osv. Det er som reklameblader bare i bola versjon. Anonymkode: 111ef...ebc
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #17 Skrevet 14. august 2023 Jeg jobber som lærer og vi oppdaget noe interessant på forrige elevundersøkelse. Vi syns vi har vært flinke til å jobbe for et godt skolemiljø på trinnet. Og jommen var det ingen som mente de ble mobbet på skolen iflg undersøkelsen. Men undersøkelsen spør også om du blir mobbet på sosiale medier, og der var det ganske mange som svarte ja. Hadde det ikke vært for sosiale medier, hadde jo ingen av elevene følt seg mobbet i det hele tatt. Det er nok ikke sånn bare på min jobb.. Dessuten sammenligner man seg jo med alt det perfekte på sosiale medier. Jeg må jo innrømme at jeg kjenner litt på det selv. Scroller på Facebook.. noen er på dyr og kul reise i utlandet, noen legger ut "modellbilder", noen har akkurat kjøpt seg stort og dyrt hus, tatt doktorgrad, bilder fra bursdag med 20 venner osv osv. Mens her sitter jeg, tjukk og feit i et alt for dyrt hus som er alt for lite og har ingen venner her jeg bor. Hadde jeg ikke visst hva alle andre drev med, så hadde jeg ikke brydd meg heller. Jeg vurderer å slutte med sosiale medier av den grunn. Jeg husker jo da jeg var yngre og sosiale medier ikke var så stort. Man levde bare i sin egen boble i nabolaget, på skolen, i sin by. Det var jo litt sosiale medier så klart, men det var for å være nettopp sosial, ikke skryte av seg selv. Og nettroll og kimmentarfeltidioter var det lite av. Anonymkode: 0cda4...420 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #18 Skrevet 14. august 2023 De unge bør logge av å slutte med databrus. Anonymkode: 5f3ca...b80
Gjest Refreng Skrevet 14. august 2023 #19 Skrevet 14. august 2023 Vi blir fortalt at vi bor i et av verdens beste land og kan oppnå omtrent hva vi vil. Det gjør det desto verre å føle at man ikke klarte oppnå det man ville. For eks om man ender opp i en "normal" jobb så har man egentlig mislykkes. For man burde ha all mulighet til å gjøre hva som helst- bli lege, advokat, bli rik eller berømt. Men så "klarer" man ikke mer enn å jobbe i kassa? For noen blir det veldig hardt å svelge. Selvsagt kombinert med at vi som samfunn signaliserer at arbeidsklassen ikke er bra nok. Det er ikke status nok, det har ikke verdi. Det eneste vi signaliserer som har verdi er å lykkes med å få statusjobb og/ eller bli rik. Du har mer status som blogger som tyter tull og tjener mye penger- enn noen som bygger huset du bor i. Jordnære verdier har ikke plass i Norge. Vi verdsetter ikke integritet, lojalitet eller arbeidsvilje. Med mindre det gjør deg rik eller en fasadesuksess. Norge har blitt ganske hult, og selvsagt vil stadig flere føle seg verre av å søke lykken i de overfladiske verdiene vi vektlegger. Selv når folk oppnår suksess eller rikdom, så finner de at de ikke er lykkelige alikevel. De føler fortsatt at noe mangler, eller de forstår ikke hvorfor de er deppa når de har "alt". Men de har ikke alt, de har ikke kontakt med den indre delen av seg som forteller dem hva de faktisk trenger og hva som faktisk gjør dem lykkelige. For det er ikke penger og status. Influensere er selvsagt av de verste på å selge unge ideen om lykke, til tross for at ingen influensere selv er lykkelige.
Knirke Skrevet 14. august 2023 #20 Skrevet 14. august 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvem er det som har lært de unge det da? Anonymkode: 1b656...14c Det er de selv som skaper forventninger, ved å sitte og scrolle hele dagen. Ikke det at jeg synes synd på dem. De har vokst opp med sosiale medier, de vet inderlig godt at det de ser ikke er ekte, de vet at algoritmene er laget for å gjøre dem avhengige, de kan selv ALLE triksene med bildemanipulering og filtre. Hvis de likevel lar seg påvirke av sosiale medier, så er de bare dumme. Da jeg var ung var det Hollywood, TV og Barbie som fikk skylda for all elendighet i verden. Vi lærte oss å akseptere dem som underholdning og tidsfordriv, ikke som oppskriften på lykke. Vi var vel smartere vi da? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå