AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Se bilder. Treet er ikke veldig gammelt, og første året med «ordentlige» epler. Men hva er galt, og hva bør vi gjøre for å unngå dette neste år? Alle eplene er stygge. De fleste eplene har noe slags skurv på seg også. Anonymkode: 6b8c1...5ec
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Det der så jo markspist ut? Anonymkode: 5ed7d...691 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der så jo markspist ut? Anonymkode: 5ed7d...691 Ja, det gjør jo det. Men ALLE eplene er markspist? Og hvordan unngår man det liksom? Anonymkode: 6b8c1...5ec
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #4 Skrevet 14. august 2023 Det er møll. Du får ikke gjort noe. Maks uheldig og håpe på bedre år neste år. Anonymkode: 9ff4a...281 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #5 Skrevet 14. august 2023 Rognebærmøll ødelegger epler om rognebærene har dårlig avling det året. Anonymkode: 9ff4a...281
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #6 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, det gjør jo det. Men ALLE eplene er markspist? Og hvordan unngår man det liksom? Anonymkode: 6b8c1...5ec Du må følge med på eplene og bladene tidligere på sesongen og ta av og kaste det som er skadet. Da blir ikke alle eplene spist på. Få tatt det tidlig nok når det er spinn/larver. Anonymkode: 9ff4a...281
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #7 Skrevet 14. august 2023 Vi sprayer epletreet vårt med grønn såpevann. Holder alt av innsikter borte. Sprayer stammen og alle greiner vi rekker frem til. Anonymkode: 2bf54...1df 1
Påkrevd Skrevet 14. august 2023 #8 Skrevet 14. august 2023 I tillegg til selve eplene, så ser det ut som det er en del bladlus e.l? For å forhindre dem i å klatre oppover treet, kan man sette et bånd med dobbeltsidig tape rundt nede på stammen. Har de først invadert treet, har jeg hatt god hjelp av denne. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2023 #9 Skrevet 14. august 2023 Påkrevd skrev (9 timer siden): I tillegg til selve eplene, så ser det ut som det er en del bladlus e.l? For å forhindre dem i å klatre oppover treet, kan man sette et bånd med dobbeltsidig tape rundt nede på stammen. Har de først invadert treet, har jeg hatt god hjelp av denne. Når på året skal man sloss mot bladlusen? Jeg har på et prydkirsebær (mindre i år enn tidligere), morelltre (uansett ferdig for i år), og et par hekkeplanter. Er det verdt innsatsen å prøve og få det vekk nå? Jeg har tenkt at jeg kan resignere for i år og heller prøve neste år, men det er kanskje en lat skapnings ønsketenkning? 😅 Anonymkode: 914ea...828
Påkrevd Skrevet 14. august 2023 #10 Skrevet 14. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når på året skal man sloss mot bladlusen? Jeg har på et prydkirsebær (mindre i år enn tidligere), morelltre (uansett ferdig for i år), og et par hekkeplanter. Er det verdt innsatsen å prøve og få det vekk nå? Jeg har tenkt at jeg kan resignere for i år og heller prøve neste år, men det er kanskje en lat skapnings ønsketenkning? 😅 Anonymkode: 914ea...828 Nå er jeg langt ifra noen gartner selv, så du får ta rådene for det de er, fra en amatør til en annen😅 Det er nok andre ting enn lus som ødelegger frukt og bær, og som du sier så er det uansett for langt ute i sesongen nå, hvis avlingen først er ødelagt. Men er det kun lus, så livnærer vel den seg først og fremst på bladene, som da kan bli stygge eller visne. Er det planter/trær som normalt skal være grønne og fine en stund til (eller kanskje til og med gjennom vinteren), så er det fortsatt liv laga. Det er egentlig veldig grei skuring med det middelet. Bare å spraye godt på, spesielt på undersiden av bladene, og ellers der lusa sitter, så kan det om nødvendig gjentas en gang eller to til med en ukes mellomrom (tror den varianten jeg har ble kjøpt på Hageland eller Plantasjen). Jeg så en over her også anbefale en grønnsåpeblanding. Det har jeg ikke prøvd, men mulig det fungerer like bra. Tape setter jeg på til våren når det begynner å spire. Her har jeg kirsebær, plommer, solbær, rips og epler, men av en eller annen grunn er det (heldigvis) kun plommetrærne som har fått lus. Håper det ordner seg, og at neste års avling blir bra👍 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #11 Skrevet 15. august 2023 Påkrevd skrev (13 timer siden): Nå er jeg langt ifra noen gartner selv, så du får ta rådene for det de er, fra en amatør til en annen😅 Det er nok andre ting enn lus som ødelegger frukt og bær, og som du sier så er det uansett for langt ute i sesongen nå, hvis avlingen først er ødelagt. Men er det kun lus, så livnærer vel den seg først og fremst på bladene, som da kan bli stygge eller visne. Er det planter/trær som normalt skal være grønne og fine en stund til (eller kanskje til og med gjennom vinteren), så er det fortsatt liv laga. Det er egentlig veldig grei skuring med det middelet. Bare å spraye godt på, spesielt på undersiden av bladene, og ellers der lusa sitter, så kan det om nødvendig gjentas en gang eller to til med en ukes mellomrom (tror den varianten jeg har ble kjøpt på Hageland eller Plantasjen). Jeg så en over her også anbefale en grønnsåpeblanding. Det har jeg ikke prøvd, men mulig det fungerer like bra. Tape setter jeg på til våren når det begynner å spire. Her har jeg kirsebær, plommer, solbær, rips og epler, men av en eller annen grunn er det (heldigvis) kun plommetrærne som har fått lus. Håper det ordner seg, og at neste års avling blir bra👍 Takk! Setter pris på dine amatør-råd :-) Veldig greit å høre litt fra andres erfaringer. Anonymkode: 914ea...828
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå