AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #1 Skrevet 13. august 2023 Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har alle symptomer på overproduksjon, hvor det blir for mye formelk, baby har og symptomer på dette. Har i en uke intervallammet, og synes det er litt bedring, men ikke helt bra enda. Hvor lenge drev du på, om du har erfart det? Har søkt råd hos helsesykepleier, men ut i fra alt jeg har lest på helenorge, ammehjelpen osv, så kunne hun ingenting om dette. Hun mente baby ville bli tynn av mye formelk, men leser jo at de legger heller på seg pga mye laktose/melkesukker, min er 3 uker og har lagt på seg 700g på 2 uker, normalen var 900g på en mnd. Vil jo at han går opp i vekt pga riktig næring, ikke bare tomme kalorier. Fikk bare beskjed om at jeg hadde så bra melk at baby fikk bra næring. Litt oppgitt over den "hjelpa" jeg fikk. Var ikke farlig at baby hadde eksplosiv, grønn avf, vondt i magen, blir fortere sår, hoster og harker ved brystet pga sterk utdrivelse og tynn melk. Synes så synd på baby, og gruer meg til hver gang han vil ha mat, for da får han vondt og det blir masse bleieskift, og småsår stump. Vært så jeg vurderte å kutte ammingen hvis det drar ut. Burde jeg ta det opp igjen med helsesykepleier? Eller bare gi f? Jeg blir så fortvilt for baby, ammingen gikk så bra helt i starten. Han har godt sugegrep. Noen med erfaring som kan dele? Er det håp? Anonymkode: 4719f...f56
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #2 Skrevet 13. august 2023 Jeg har dessverre ingen erfaring med overproduksjon (her kom det heller tregt), men meld deg inn i ammehjelpsgruppa på facebook og spør der. Ønsker deg lykke til🤞🌼 Anonymkode: c2ab0...317 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har alle symptomer på overproduksjon, hvor det blir for mye formelk, baby har og symptomer på dette. Har i en uke intervallammet, og synes det er litt bedring, men ikke helt bra enda. Hvor lenge drev du på, om du har erfart det? Har søkt råd hos helsesykepleier, men ut i fra alt jeg har lest på helenorge, ammehjelpen osv, så kunne hun ingenting om dette. Hun mente baby ville bli tynn av mye formelk, men leser jo at de legger heller på seg pga mye laktose/melkesukker, min er 3 uker og har lagt på seg 700g på 2 uker, normalen var 900g på en mnd. Vil jo at han går opp i vekt pga riktig næring, ikke bare tomme kalorier. Fikk bare beskjed om at jeg hadde så bra melk at baby fikk bra næring. Litt oppgitt over den "hjelpa" jeg fikk. Var ikke farlig at baby hadde eksplosiv, grønn avf, vondt i magen, blir fortere sår, hoster og harker ved brystet pga sterk utdrivelse og tynn melk. Synes så synd på baby, og gruer meg til hver gang han vil ha mat, for da får han vondt og det blir masse bleieskift, og småsår stump. Vært så jeg vurderte å kutte ammingen hvis det drar ut. Burde jeg ta det opp igjen med helsesykepleier? Eller bare gi f? Jeg blir så fortvilt for baby, ammingen gikk så bra helt i starten. Han har godt sugegrep. Noen med erfaring som kan dele? Er det håp? Anonymkode: 4719f...f56 Min gikk opp 500g på 4 dager. Samme erfaring som du.. Jeg gir nå morsmelkerstatning. Ammer litt først og gir deretter mme på flaske. Han legger ikke på seg fullt så mye nå og han er bedre i magen, sover lenger og har normal avføring. Anonymkode: e6453...9a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Hadde samme problem. Overproduksjon og sterk utdrivning. Intervall-ammet, men måtte også pumpe ut den verste sprengen før hver mating slik at baby ikke kavde ved puppen ved mating. Pumpet vel ut ca 50-100, slik at da fikk babyen mer fet melk og utdrivningen var roet seg. Roet seg ved ca 3 måneder. Anonymkode: a90bf...99a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min gikk opp 500g på 4 dager. Samme erfaring som du.. Jeg gir nå morsmelkerstatning. Ammer litt først og gir deretter mme på flaske. Han legger ikke på seg fullt så mye nå og han er bedre i magen, sover lenger og har normal avføring. Anonymkode: e6453...9a0 Uff, var det jeg fryktet å lese. Vurderer å gi mme noen netter, siden nattammingen stimulerer til mer produksjon. Men tok du det opp på helsestasjon, hvordan ble du møtt? AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde samme problem. Overproduksjon og sterk utdrivning. Intervall-ammet, men måtte også pumpe ut den verste sprengen før hver mating slik at baby ikke kavde ved puppen ved mating. Pumpet vel ut ca 50-100, slik at da fikk babyen mer fet melk og utdrivningen var roet seg. Roet seg ved ca 3 måneder. Anonymkode: a90bf...99a Oi, det var mye! Tror ikke jeg har så mye spreng, mulig du hadde enda mer enn meg da, fikk du hjelp på helsestasjon? Anonymkode: 4719f...f56 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har dessverre ingen erfaring med overproduksjon (her kom det heller tregt), men meld deg inn i ammehjelpsgruppa på facebook og spør der. Ønsker deg lykke til🤞🌼 Anonymkode: c2ab0...317 Takk! Godt tips, det skal jeg gjøre. Anonymkode: 4719f...f56 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #7 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har alle symptomer på overproduksjon, hvor det blir for mye formelk, baby har og symptomer på dette. Har i en uke intervallammet, og synes det er litt bedring, men ikke helt bra enda. Hvor lenge drev du på, om du har erfart det? Har søkt råd hos helsesykepleier, men ut i fra alt jeg har lest på helenorge, ammehjelpen osv, så kunne hun ingenting om dette. Hun mente baby ville bli tynn av mye formelk, men leser jo at de legger heller på seg pga mye laktose/melkesukker, min er 3 uker og har lagt på seg 700g på 2 uker, normalen var 900g på en mnd. Vil jo at han går opp i vekt pga riktig næring, ikke bare tomme kalorier. Fikk bare beskjed om at jeg hadde så bra melk at baby fikk bra næring. Litt oppgitt over den "hjelpa" jeg fikk. Var ikke farlig at baby hadde eksplosiv, grønn avf, vondt i magen, blir fortere sår, hoster og harker ved brystet pga sterk utdrivelse og tynn melk. Synes så synd på baby, og gruer meg til hver gang han vil ha mat, for da får han vondt og det blir masse bleieskift, og småsår stump. Vært så jeg vurderte å kutte ammingen hvis det drar ut. Burde jeg ta det opp igjen med helsesykepleier? Eller bare gi f? Jeg blir så fortvilt for baby, ammingen gikk så bra helt i starten. Han har godt sugegrep. Noen med erfaring som kan dele? Er det håp? Anonymkode: 4719f...f56 Har ikke erfaring på området men har erfaring med at kunnskapsnivået på helsestasjonen var svært lavt. Virket så bortkastet å gå et sted der kunnskapsnivået var lavere enn man selv har. Anonymkode: 4aba7...e80 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke erfaring på området men har erfaring med at kunnskapsnivået på helsestasjonen var svært lavt. Virket så bortkastet å gå et sted der kunnskapsnivået var lavere enn man selv har. Anonymkode: 4aba7...e80 Ble veldig skuffet, føler det er litt privat, og det å spørre om hjelp satt litt inne, men gjør jo alt for den lille. Så ble jeg sittende å tenke at det du sier er ikke riktig. Ellers er jeg ikke ute etter å utlevere noen, var en fin og snill helsesykepleier. Trodde bare at dette var noe de burde vite litt om. Anonymkode: 4719f...f56
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Jeg håndmelket før hver amming ved overproduksjon. Funket fint men tar jo litt tid før det stabiliserer seg. Anonymkode: 589d9...65d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 Jeg hadde veldig mye melk og i en periode ga jeg 12 timer fra den ene puppen og 12 timer fra den andre inntil det regulerte seg mer, var et par uker jeg gjorde det slik og det funket greit. Anonymkode: e1cf9...a7c 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde veldig mye melk og i en periode ga jeg 12 timer fra den ene puppen og 12 timer fra den andre inntil det regulerte seg mer, var et par uker jeg gjorde det slik og det funket greit. Anonymkode: e1cf9...a7c Fikk du veldig spreng fra det andre brystet da? Et par uker høres overkommelig ut. Anonymkode: 4719f...f56
Gjest Albbas Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 Har du tatt kontakt med Ammehjelpen da? Har du prøvd å øke lengden på intervallene? Det må ofte til.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 Albbas skrev (1 time siden): Har du tatt kontakt med Ammehjelpen da? Har du prøvd å øke lengden på intervallene? Det må ofte til. Har foreløbig bare fulgt det som står på ammehjelpen, men fant den lukkede ammehjelp siden på face nå, venter på på å få tilgang. Har ca en intervall på 6-8 timer pr bryst. 3 timer som det står på nettsiden ble litt lite. Anonymkode: 4719f...f56
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 Kom på nå at ene kusinen min fikk veldig god hjelp av ammehjelpen da hun hadde overproduksjon! Altså ikke kun nettsiden, men frivillig ammehjelper. Anonymkode: c2ab0...317
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #15 Skrevet 13. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har alle symptomer på overproduksjon, hvor det blir for mye formelk, baby har og symptomer på dette. Har i en uke intervallammet, og synes det er litt bedring, men ikke helt bra enda. Hvor lenge drev du på, om du har erfart det? Har søkt råd hos helsesykepleier, men ut i fra alt jeg har lest på helenorge, ammehjelpen osv, så kunne hun ingenting om dette. Hun mente baby ville bli tynn av mye formelk, men leser jo at de legger heller på seg pga mye laktose/melkesukker, min er 3 uker og har lagt på seg 700g på 2 uker, normalen var 900g på en mnd. Vil jo at han går opp i vekt pga riktig næring, ikke bare tomme kalorier. Fikk bare beskjed om at jeg hadde så bra melk at baby fikk bra næring. Litt oppgitt over den "hjelpa" jeg fikk. Var ikke farlig at baby hadde eksplosiv, grønn avf, vondt i magen, blir fortere sår, hoster og harker ved brystet pga sterk utdrivelse og tynn melk. Synes så synd på baby, og gruer meg til hver gang han vil ha mat, for da får han vondt og det blir masse bleieskift, og småsår stump. Vært så jeg vurderte å kutte ammingen hvis det drar ut. Burde jeg ta det opp igjen med helsesykepleier? Eller bare gi f? Jeg blir så fortvilt for baby, ammingen gikk så bra helt i starten. Han har godt sugegrep. Noen med erfaring som kan dele? Er det håp? Anonymkode: 4719f...f56 Jeg har hatt masse overproduksjon, og det har gått seg til vha intervallamming. Jeg har ikke fulgt klokka, men passet på at brystet ble godt tømt før jeg byttet side. Det som fungerte veldig fint for meg var å åpne begge bryster helt hver gang jeg ammet. Da sørget utdrivningen for at brystet som hadde pause fikk tømt en del/ tatt vekk det verste trykket. Produksjonen hadde sikkert gått raskere ned uten, men jeg slapp heltømming, pumping, håndmelking, ubehag og tette melkeganger, og siden jeg fikk tømt en del ble det ikke et problem at jeg gikk 12-14 t før jeg byttet side. Lykke til ❤️ Anonymkode: 4c547...cbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå