Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at betingelsene for kredittkortet vårt ikke er optimale, så holder på å sondere terrenget.

Kredittkortet her brukes til det meste, men betales alltid tilbake innen renter påløper, så rentene har strengt lite å si. Vi reiser mye, så det hadde vært ok med ett kort hvor man kan spare bonuspoeng inn om det er mulig, men kortet må også være brukbart de aller fleste steder i Norge og England som vi reiser mest til. Forstår at f.eks american express ikke er like utbredt.

Lurer derfor på;

* hvilket kort har du

* kan det brukes «over alt»

* hvilket fordeler/bonus følger med kortet

* betaler du mnd eller årsgebyr

* kan man ta ut penger avgiftsfritt i utlandet

Anonymkode: 4946a...de0

Skrevet

IKANO visa til dagligvarer. 2% bonus. Kombinerer med coop og trumf og slik at det blir 3-5% bonus.

Morrow Mastercard til kjøp av det jeg ikke får bonus på med andre kort. 2% på alle nettkjøp og 1% på alle kjøp i fysisk butikk.

Dnb Mastercard når det er supertilbud på for eksempel Power med 20% på nesten alle varer. Har også faste rabatter i utvalgte nettbutikker pluss drivstoffrabatt.

Remember Mastercard til kjøp i utvalgte nettbutikker. Bonusen varierer fra butikk til butikk.

Santander flexi visa til klær og andre utvalgte butikker. Bonusen varierer. 

Bank Norwegian Visa til flyreiser med Norwegian.

De fleste bort kan vel brukes "over alt". Betaler ikke gebyr på noen av kortene. Alle kort har vel valutapåslag ved bruk og uttak i utlandet. 

Anonymkode: ff3de...e04

Gjest Mordina
Skrevet

Du kan ha flere kort da. 

Jeg har yx for å få 100,- i rabatt på Netflix. 

Coop for byggevarer. 

Trumf visa for spar og kiwi. 

Sas og norwegian for fly. 

Santander for elkjøp. 

Morrow for komplett. 

Sparebank 1 for ren cashback.

Shell for bensin. 

Å bruke bare ett kort er egentlig et tapsprosjekt for det binder deg opp til å handle på et visst sted/steder. 

Men hvis poenget er å bare ha et mastercard så hadde jeg valgt det dagligbanken min tilbyr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har sett at betingelsene for kredittkortet vårt ikke er optimale, så holder på å sondere terrenget.

Kredittkortet her brukes til det meste, men betales alltid tilbake innen renter påløper, så rentene har strengt lite å si. Vi reiser mye, så det hadde vært ok med ett kort hvor man kan spare bonuspoeng inn om det er mulig, men kortet må også være brukbart de aller fleste steder i Norge og England som vi reiser mest til. Forstår at f.eks american express ikke er like utbredt.

Lurer derfor på;

* hvilket kort har du

* kan det brukes «over alt»

* hvilket fordeler/bonus følger med kortet

* betaler du mnd eller årsgebyr

* kan man ta ut penger avgiftsfritt i utlandet

Anonymkode: 4946a...de0

Jeg har også flere kort. De jeg bruker mest er: 

- Ikano Visa for alt av dagligvarer. 2% cashback på alle kjøp i dagligvarebutikker, inkludert 7-11 osv. Kan brukes også i andre butikker, men gir da ingen fordeler. Gir samme rabatt på dagligvarebutikker i utlandet. Rabatten trekkes automatisk av på neste faktura. 0 årsgebyr. Ulemper: Ingen app og dårlig nettside som er ca 5 dager forsinket med oppdateringer av forbruk og ikke Apple Pay. Bruker dette i kombinasjon med Æ, Coop og Trumf for større bonus. 

- Santander Flexi Visa for drivstoff og alt kjøp på bensinstasjoner (bilvask, kaffe etc) - alle kjøp på alle bensinstasjoner gir 4% cashback som trekkes automatisk fra faktura/settes inn på konto. 0 årsgebyr. Gir også rabatt på utvalgte hoteller, restauranter og en hel del annet (sjekk nettsidene!). Fin app og Apple Pay. Kan brukes overalt, og har 4-5 rabattkategorier man kan bytte mellom hver måned. Jeg bruker bare drivstoffkategorien men de har også rabattkategori for elektronikk, klær/sko osv. 

- Morrow/Komplett for alt annet forbruk. 1% rabatt på alle kjøp i fysiske butikker, 2% på all netthandel og 4% på all handel hos komplett.no. Kan brukes overalt, inkludert i utlandet. 0 årsgebyr. Har app og Apple Pay. Rabatten gis i form av bonuspoeng som man må manuelt inn på nettsiden og føre over til fratrekk på faktura, kan ikke gjøres i appen (men det er veldig enkelt). 

Grensen for bonuspoeng for disse kortene er vel fra 3-500 kr pr måned eller 2-3000 kr pr 12 måneder/i året. Jeg tror alle har gebyr for kontantuttak i utlandet, men sjekk for sikkerhets skyld på nettsidene. Alle kort, både debet og kredittkort har valutapåslag ved bruk i utlandet. Alle kort kan vel brukes overalt, kanskje motsatt fra steder som eksplisitt ikke godtar kredittkort (enkelte restauranter, f.eks). 

- Bank Norwegian. Hadde tidligere 1% cashpoints (poeng til flybilletter) på alle kjøp, men dette er redusert til 0,5% enten cashpoints eller cashback, derfor har jeg gått over til å bruke Morrow i det daglige. Imidlertid har de fortsatt 2% på kollektivtransport og rabatter på flybilletter hos Norwegian. Jeg bruker dette i utlandet da de har 1% cashpoints på alle kjøp i utlandet samt lavere valutapåslag enn de fleste andre, i tillegg også gebyrfrie kontantuttak i utlandet (noe jeg aldri gjør, men det var jo noe ts etterspurte). Fin app, støtter Apple Pay. Poengene man spares kan brukes til flybilletter. 0 årsgebyr. 

- YX Visa for 100 kr rabatt pr måned på streamingtjenester. De har også noen andre rabattkategorier. Man må aktivt inn å velge kategori på nettsidene hver måned. Ingen app, ikke Apple Pay, ingen gebyrer. 

- TF Bank: 0 gebyr, god leiebilforsikring, rabatter på en del hoteller, restauranter osv (litt samme fordeler som Santander Flexi Visa). Ingen gebyrer, ingen app, ikke Apple Pay. Jeg bruker dette sjelden og vurderer å kvitte meg med det, men har spart en del på hoteller. 

- Trumf Visa: Vurderer å kvitte meg med det da jeg får like stor bonus av kombinert Ikanovisa og Trumf-medlemsskap. Gir bare poeng i egne butikker. Svært dårlig fysisk kvalitet på kortet. 0 gebyr, ikke Apple Pay, men har app. 

Oppsummert ville jeg anbefalt å ha Ikano, Morrow og Bank Norwegian, og kanskje Flexi Visa hvis man fyller bensin/diesel. Jeg kjenner ikke til kredittkortene som gir SAS-bonus, dessverre. Jeg ville ikke vurdert kredittkort med måneds/årsgebyr, men mitt totale forbruk er såpass lavt at det ikke er lønnsomt, for andre er det jo annerledes. Hvis du bare vil ha ett kort og er veldig mye i utlandet ville jeg kanskje ha valgt Bank Norwegian. 

Anonymkode: d4d2c...1ab

Skrevet
8 hours ago, Mordina said:

Jeg har yx for å få 100,- i rabatt på Netflix

Hvordan fungerer det? Holder det med et YX-kort så får man rabatt?

Gjest Mordina
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Hvordan fungerer det? Holder det med et YX-kort så får man rabatt?

På hjemmesiden til yx kan du velge rabatt, f.eks strømming opp til 100,-. Du må gjøre det hver måned. Du legger selvsagt inn yx som betalingskort på din netflix (eller en av de andre - viaplay, hbo, amazon, disney osv). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...