Gå til innhold

Hvis vi skulle laget en helt ny hovedstad. Hvor ville du plassert den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange land lager hovedsteder fra scratch av forskjellige årsaker. Nå sist ut er Indonesia som flytter sin hovedstad til helt nytt området neste år. 

Oslo er ikke i noen akutt behov for flytting. Men høye boligpriser, markas begrensinger på vekst og en stadig skarpere konflikt mellom by og land om sentralisering kan gjøre det fordelaktig å lage en helt ny hovedstad. Boligeiere ville protestert siden prisene i Oslo ville kollapset. Men å flytte hovedstad er ikke uten kostnader. 

Hvor ville du bygd en helt ny hovedstad for Norge? 

Anonymkode: 64abf...840

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drøbak eller Moss. Latt den gamle bebyggelsen være, men bygget nytt og høyt bakover.

Anonymkode: 45c52...ae9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drøbak eller Moss. Latt den gamle bebyggelsen være, men bygget nytt og høyt bakover.

Drøbak og Moss er jo snart en del av « stor Oslo» uansett. Folk bor i Oslo og pendler til Moss for statlige jobber istedenfor omvendt? 

Anonymkode: 88bb7...a2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drøbak og Moss er jo snart en del av « stor Oslo» uansett. Folk bor i Oslo og pendler til Moss for statlige jobber istedenfor omvendt? 

Anonymkode: 88bb7...a2b

Akkurat derfor er Drøbak og Moss bra. 

Skrevet

Tror jeg ville forsøkt å finne noe omtrent midt i Norge. Et område mellom Størdal og Levanger, kanskje? (Ja, jeg vet at det blir mye lengre til Kirkenes enn Kristiansand, men omtrent like mye areal nord og sør).

Anonymkode: e912f...a48

• Liker 6
Skrevet

Vestfoldbyene

Anonymkode: f5185...fc5

Skrevet

Måtte vært på Stavsjø ved Hamar, men Oslo er helt greit. 

Anonymkode: 75799...8a4

Skrevet

Dombås. Ganske sentralt geografisk.

Anonymkode: ad1ec...d6f

• Liker 1
Skrevet

Trondheim, uten tvil. Oslo er så forferdelig usentralt 😃

Anonymkode: 59bf4...b5d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trondheim, uten tvil. Oslo er så forferdelig usentralt 😃

Anonymkode: 59bf4...b5d

Enig i Trondheim.Det er vel ca midt i landet.

Anonymkode: 8413d...696

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange tenker Trondheim o.l for at det skal være rettferdig geografisk. Men en hovedstad burde bygges der det er mest lønnsomt å ha en hovedstad. Og for Norge er faktisk Oslos plassering det beste stedet å ha en hovedstad. 

Men om skulle flytte den tenker jeg Fredrikstad hadde vært et godt andrevalg.  

Anonymkode: e23d0...68d

Skrevet

Kristiansand pga ferjeanløpene.

Anonymkode: 75181...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange tenker Trondheim o.l for at det skal være rettferdig geografisk. Men en hovedstad burde bygges der det er mest lønnsomt å ha en hovedstad. Og for Norge er faktisk Oslos plassering det beste stedet å ha en hovedstad. 

Men om skulle flytte den tenker jeg Fredrikstad hadde vært et godt andrevalg.  

Anonymkode: e23d0...68d

Er du så sikker på det?

Om hovedstaden hadde vært Trondheim så ville tog og veier blitt bedre utbygd, og jeg tror ganske sikkert at flere ville flyttet oppover. Og det ville blitt mye lettere for de fra nord å føle kontakt med hovedstaden. Dessuten holder også Sør-samene til i nærheten, så generelt sett ville Trondheim vært mye tettere på det Norske folk. Det hadde jo vært herlig at ikke all konsentrasjon av folk foregikk i sør. 

Trondheim er var også Norges første hovedstaden om ikke Sarpsborg vil regnes som den første, og personlig synes jeg hadde vært fint om Norge hadde turt å bytte tilbake.

Anonymkode: e9c11...b07

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bor i Stavanger, og tenker at hovedstaden burde vært midt i landet. Trondheim hadde vært det beste. Slik det er nå, så blir makta veldig langt unna enkelte deler av landsdelen. Trondheim har også den historiske biten som tidligere hovedstad. 

Oslo ble vel hovedstad etter at danskene hadde makten og da landet ble drevet som en koloni fra Danmark/Oslo. Før det var det fire hovedsteder og sterke regioner. Kristiansand, Bergen, Trondheim og Oslo (Kristiania). 

Anonymkode: c2ff6...c2b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

La hovedstaden være i Oslo sånn at vi andre steder i landet slipper kriminaliteten, elendighet og de svenske tilstandene.  

Anonymkode: d059a...53e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Og det er nok av i Norge.

Anonymkode: e7583...0c8

Skrevet

Midt på. Krokdalsmyra på Fauske. 

Anonymkode: bdc64...f03

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er fra Nord, inser jo at landets hovedstad ikke kan være for langt nord. (men ville jo gjerne hatt Tromsø som hovedstad :)
Flytte hovedstaden tilbake til Trondhjem er vel det beste for hele landet, ganske så midt i.

Anonymkode: 72d06...37a

• Liker 4
Skrevet

Tenker hovedstaden burde vært på Vestlandet et sted. Der verdier faktisk skapes. 

Anonymkode: 8bc98...678

• Liker 5
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat derfor er Drøbak og Moss bra. 

Kanskje man hadde fått god kollektivt for oss som pendler mellom akkurat disse byene 🤩

Anonymkode: e1e2c...4f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...