Gå til innhold

Hvor lenge mett av hvilken type shake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter av og til på jobb med å ta gode valg i matveien fordi det er hektisk.

Har tenkt tanken på å ta en shake istedenfor "dårlig mat" de gangene det gjelder. Har gått ned fra BMI på 40 til BMI på 35, så har fortsatt masse å ta av, men går ikke på diett, gjør bare bedre valg i hverdagen.

Men hvis man bare er mett en time eller to av en shake, så er poenget litt borte, for da blir man jo sulten igjen med en gang.

Er det noen som kan si noe om typer shaker de har prøvd, og hvor lenge metthetsfølelsen varer på den type shake?

Anonymkode: 69a6c...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare minne deg på at det er ikke farlig å kjenne på sultfølelsen et par timer i løpet av døgnet. Det er en naturlig følelse, og man må ikke gi etter for den hver gang, med en gang den melder seg. Kroppen tåler å vente litt, særlig hvis man har noen kilo å tære på fra før. Du burde egentlig lære deg å TÅLE følelsen av å være litt sulten nå og da, og ikke gå rundt og være mett hele tiden. Det er som sagt ikke farlig å være sulten i blant.

Jeg er sulten rett som det er, men det er en følelse man blir vant til, den demper seg som regel og er ikke like ille hele tiden. Det jeg gjør er å se på klokka for å se hvor lenge det er til middag, og venter til det blir tid for middag før jeg spiser. Jeg er normalvektig.

Anonymkode: 64385...6aa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er havregrøt gull verdt, den holder meg mett i mange timer. Lagd på vann, søtet med litt sukrin gold eller honning, toppet med bær / frukt :)

Anonymkode: 976e6...b0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil bare minne deg på at det er ikke farlig å kjenne på sultfølelsen et par timer i løpet av døgnet. Det er en naturlig følelse, og man må ikke gi etter for den hver gang, med en gang den melder seg. Kroppen tåler å vente litt, særlig hvis man har noen kilo å tære på fra før. Du burde egentlig lære deg å TÅLE følelsen av å være litt sulten nå og da, og ikke gå rundt og være mett hele tiden. Det er som sagt ikke farlig å være sulten i blant.

Jeg er sulten rett som det er, men det er en følelse man blir vant til, den demper seg som regel og er ikke like ille hele tiden. Det jeg gjør er å se på klokka for å se hvor lenge det er til middag, og venter til det blir tid for middag før jeg spiser. Jeg er normalvektig.

Anonymkode: 64385...6aa

Jeg tåler ofte å være sulten. Kan som regel fint gå fra 10 til 18 uten mat. Men de gangene jeg blir skjelven og uvel er det fort å velge dårlig mat når man har det travelt, og da hadde det vært fint å ha noe alternativt som faktisk varer en stund.

Følelsen sulten klarer jeg fint, men å utføre jobben min de gangene jeg blir ekkel og skjelven fordi jeg ikke har spist, det er vanskelig. Dette er forøvrig ekstremt mye sjeldnere nå etter at jeg har lagt om kostholdet mitt enn det var før, så jeg er definitivt på rett vei. Men igjen, jeg trenger noe lettvint de gangene det koker på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg er havregrøt gull verdt, den holder meg mett i mange timer. Lagd på vann, søtet med litt sukrin gold eller honning, toppet med bær / frukt :)

Anonymkode: 976e6...b0d

Jeg blir mett av havregrøt, men synes ikke det varer så lenge egentlig. Holder lenger på knekkebrød og cottage cheese/syltetøy feks. Og de gangene jeg har tid til å fikse og å spise det, så er det greit! Men noen ganger bør det gå raskere enn det uten å være "drittmat"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i vekt må du også tåle å være sulten. Har selv gått fra over 35 til rett under 30. Eneste periodene jeg har gått ned i vekt er når jeg har klart å få meg gjennom perioder med sult. Skal du alltid være mett vil du enten holde vekta eller i verste fall gå opp igjen. 

Og når at kroppen er sulten betyr ikke at du må spise. Den vil jo bare tilbake til vekten den hadde.

Anonymkode: e823e...c44

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

For å gå ned i vekt må du også tåle å være sulten. Har selv gått fra over 35 til rett under 30. Eneste periodene jeg har gått ned i vekt er når jeg har klart å få meg gjennom perioder med sult. Skal du alltid være mett vil du enten holde vekta eller i verste fall gå opp igjen. 

Og når at kroppen er sulten betyr ikke at du må spise. Den vil jo bare tilbake til vekten den hadde.

Anonymkode: e823e...c44

Jeg har skjønt at jeg må være sulten av og til. Jeg har vært mye sulten fra mars til nå! Men det går fint, unntaket er de gangene jeg blir skjelven og svimmel og egentlig ikke har tid til å fikse meg ordentlig mat på jobb. Da ønsker jeg å finne en annen løsning enn å hive i meg to sjokoladebiter for å midlertidig slippe å være svimmel.

Jeg vet at det er "in" å fortelle at man må tåle å være sulten, og det er ikke det som er greia her.... Ønsker bort fra gamle vaner, og ønsker alternativer når jeg blir uvel. Følelsen sulten tåler jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sliter av og til på jobb med å ta gode valg i matveien fordi det er hektisk.

Har tenkt tanken på å ta en shake istedenfor "dårlig mat" de gangene det gjelder. Har gått ned fra BMI på 40 til BMI på 35, så har fortsatt masse å ta av, men går ikke på diett, gjør bare bedre valg i hverdagen.

Men hvis man bare er mett en time eller to av en shake, så er poenget litt borte, for da blir man jo sulten igjen med en gang.

Er det noen som kan si noe om typer shaker de har prøvd, og hvor lenge metthetsfølelsen varer på den type shake?

Hva med å ha enkel, mettende mat som samtidig har lav kaloritetthet? For eksempel ulike typer frukt.

Og når det gjelder å gå sulten... nei, det er slett ikke sikkert er nødvendig. Men alle har forskjellig sultfølelse. Noen blir raskere sultne enn andre. Men man kan prøve å hindre dette ved å spise en del mat med lav kaloritetthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg samme problem og har funnet ut at shake ikke er løsningen for meg. I en hektisk arbeidshverdag er det bare to ting som gjelder. Det ene er å planlegge godt og ta med skikkelig mat hjemmefra og det andre er, som andre har nevnt ovenfor, å tåle å være sulten. Det kan til og med være bra for fordøyelsessystemet å få en "pause". 

Jeg blir ganske mett av egg og havregrøt. Så jeg lager "kjøleskapsgrøt" (bløtlagte havregryn i yoghurt og melk) og koker et egg og tar med. I tillegg drikker jeg ganske mye vann og grønn te. 

Anonymkode: 4d6c6...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (20 minutter siden):

Hva med å ha enkel, mettende mat som samtidig har lav kaloritetthet? For eksempel ulike typer frukt.

Og når det gjelder å gå sulten... nei, det er slett ikke sikkert er nødvendig. Men alle har forskjellig sultfølelse. Noen blir raskere sultne enn andre. Men man kan prøve å hindre dette ved å spise en del mat med lav kaloritetthet.

Slenger av og til i meg en Skyr, det funker ganske bra, ofte kombinert med en frukt eller en grønnsak. Sultfølelsen min har definitivt blitt mye bedre etter at jeg la om kostholdet! Lurte bare på om en eller annen type shake kunne være en løsning i krisetilfeller, men det ser kanskje ikke sånn ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg samme problem og har funnet ut at shake ikke er løsningen for meg. I en hektisk arbeidshverdag er det bare to ting som gjelder. Det ene er å planlegge godt og ta med skikkelig mat hjemmefra og det andre er, som andre har nevnt ovenfor, å tåle å være sulten. Det kan til og med være bra for fordøyelsessystemet å få en "pause". 

Jeg blir ganske mett av egg og havregrøt. Så jeg lager "kjøleskapsgrøt" (bløtlagte havregryn i yoghurt og melk) og koker et egg og tar med. I tillegg drikker jeg ganske mye vann og grønn te. 

Grove knekkebrød med cottage cheese (og litt sukkerfritt syltetøy, kun for smaken) holder meg mett en god stund. Egg fungerer også ok, havregrøt av en eller annen grunn ikke fullt så godt. Kunne kanskje prøvd å blande cottage cheese i havregrøten... Krever planlegging, da....

Er kanskje det som er essensen her, bli enda bedre til å planlegge. Problemet mitt er at jeg ikke vet på forhånd hvilke dager som blir veldig travle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grove knekkebrød med cottage cheese (og litt sukkerfritt syltetøy, kun for smaken) holder meg mett en god stund. Egg fungerer også ok, havregrøt av en eller annen grunn ikke fullt så godt. Kunne kanskje prøvd å blande cottage cheese i havregrøten... Krever planlegging, da....

Er kanskje det som er essensen her, bli enda bedre til å planlegge. Problemet mitt er at jeg ikke vet på forhånd hvilke dager som blir veldig travle...

Høres ut som du vet hva slags mat som holder deg mett og ikke - så det kan hende at planlegging er nøkkelen for deg (og meg). Du trenger vel å være god og mett de dagene som ikke er så hektiske også? Hva gjør du da? Jeg planlegger og tar med meg mat hver dag, slik at jeg er beredt. Jeg gjør det også av hensyn til økonomi og miljø (kaster mindre mat med planlegging). 

Har du forresten prøvd å røre inn et egg i havregrøten? Det er visst en "greie". Jeg likte det ikke, men de som kan det hevder at grøten blir mer mettende og "silkeaktig". Går an å prøve? Eventuelt kan du alltid spise egg eller noe annet proteinrikt ved siden av et havregrøtmåltid (knekkebrød med cottage cheese, skyr etc). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...