Gå til innhold

Har rødt flagg mistet sin betydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rødt flagg skal være signaler og hint om at du går inn i et forhold som ikke gjør deg godt. Ting du i ettertid ser tilbake på og tenker at oi, her burde det ringt en bjelle, og allerede her burde jeg forstått hva jeg kunne forvente meg. Ting man ikke ser i forelskelsens rus, når man er litt blind av kjærlighet.

NÅ derimot, virker det som alt som ikke er etter folks 100% ønskeliste er rødt flagg. MANGEL PÅ BIL? (ref annen tråd.) Rødt flagg for hva? At må forvente deg et liv med buss? Altså.. Android istedet for Apple har blitt rødt flagg, og gudene vet hva som ikke er blant folks preferanser som nå er "røde flagg." Hva med å tenke at en potensiell partner ikke har/er alt som du ønsker (på dette nivået,) men holde RØDE flagg til det som det egentlig er ment som? F.eks hvis han slår deg, men lover å aldri gjøre det igjen, DET er et flagg. 

Anonymkode: c3032...7ee

• Liker 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt hva du mener, men det er vel ganske vanlig at begrep utvannes når flere og flere tar dem i bruk. 

Bare sånne ord som "genialt" og "fantastisk" har jo helt mistet betydningen sin. Før ble de brukt for å beskrive noe som var helt ekstraordinært, nå brukes de om ting som bare er ok eller en selvfølge.

Det samme med "verdens fineste", det var reservert for en enkelt person (i hvert fall ikke flere samtidig), nå er jo alle det, kolleger, fjerne bekjente og gud vet hvem omtales som "verdens fineste".

Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener, men det er vel ganske vanlig at begrep utvannes når flere og flere tar dem i bruk. 

Bare sånne ord som "genialt" og "fantastisk" har jo helt mistet betydningen sin. Før ble de brukt for å beskrive noe som var helt ekstraordinært, nå brukes de om ting som bare er ok eller en selvfølge.

Det samme med "verdens fineste", det var reservert for en enkelt person (i hvert fall ikke flere samtidig), nå er jo alle det, kolleger, fjerne bekjente og gud vet hvem omtales som "verdens fineste".

Fine perspektiver- helt enig!

Jeg tenker også, akkurat i denne rødt-flagg greia, at det innskrenker mennesker så veldig. Det er ikke rart det blir vanskeligere å finne en partner, når det er så lite rom for å være forskjellige, fordi det er rene flaggfesten på sjekklista. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har forskjellige preferanser om hva vi synes er røde flagg. 

Anonymkode: 9145c...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vi, men når vi må spørre hverandre om mangel på bil er rødt eller ikke- så har vi ikke egne preferanser, men forsøker å sjekke hva samfunnet synes. Det er her jeg mener at vi er på ville veier. Hvis mangel på bil er et rødt flagg for den enkelte, so be it, men det virker som alt som avviker litt fra "normen" må sjekkes opp om er et "faresignal" (som jo rødt flagg er.) Jeg er bekymret for hvor dette bringer oss, nå som det allerede er snakk om at mange får problemer med helsa fordi vi alle skal inn i den samme lille boksen. Den boksen virker bare å bli trangere og trangere. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke det har mistet sin betydning. Men så tar jeg ikke alle tråder her seriøst heller.

Det er kun, og absolutt kun, på KG at jeg hører/ser folk snakke om at mangel på bil, valg av telefon, leie leilighet og slikt er røde flagg...

Anonymkode: 8ba36...880

• Liker 2
Skrevet

Virker som om rødt flagg betyr dealbreaker nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg ikke lest trådene du sikter til, men noe sier meg at den del av dem er trolletråder altså.. De fleste tråder her som har en litt clickbait-provoserende overskrift er det.

Når det er sagt så føler jeg også at "rødt flagg" har mistet eller endret litt betydning, ja.

Uten at jeg skal påstå jeg sitter på fasiten eller den ekte definisjonen, så føler jeg det tidligere ble brukt om type varselsignaler eller faresignaler. Det er et rødt flagg at han er aggressiv og virker voldelig og slår i veggen og sånt, for det kan være tegn på at han kan slå en dag for eksempel (det at han allerede har slått som du bruker som eksempel, er for meg langt forbi et rødt flagg). 

Imens nå brukes det mer om bare dealbreakers eller ting man ikke liker generelt? 

Skrevet

Når en velkledd mann i kledelige jeans fra damebutikk omtales som 'rødt flagg', da har verden gått av hengslene.

Anonymkode: c9584...912

• Liker 1
Skrevet

Veldig enig med deg! Føler at rødt flagg er mer som en dealbreaker nå til dags.. 

Rødt flagg at han har Samsung, rødt flagg han ikke har bil, rødt flagg hvis han er lav.. dette er noe av det jeg har hørt. Tåpelig.. rødt flagg for min del betyr så kalte «faresignaler»

Anonymkode: dd0e7...747

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på alle de uvitende og barnslige drittungene som roper rødt flagg for alt i dag så er svaret ja, det har mistet sin betydning. Blir litt som begrepet incel egentlig, det veier ikke spesielt tungt lenger med tanke på at man er incel for det meste som damene ikke er enige i i dag.

Anonymkode: e3c65...3b6

Skrevet

Det kommer av appene vi bruker til dating. Det er alltid noen andre der ute, og man blir mer og mer kresen hver gang man sveiper. Da blir små ting som at han har en snodig hatt eller er noen cm for lav, dealbreakere for videre kontakt

Anonymkode: 41946...a52

Skrevet

Det virker som at rødt flagg har utviklet seg til å bety at det er en dealbreaker for den enkelte. Det er ikke gjengs med den språklige forståelsen jeg har av rødt flagg. Så lenge brukeren av ordet er presis på hva hen mener, er det for så vidt greit. 

Jeg tenker rødt flagg henviser til en atferd/handling/kvalitet eller annet som tyder på at det er noe mer farlig i vente. F.eks sinne under krangling som et rødt flagg for vold senere. Eller usikkerhet som et rødt flagg for sjalusi. Men mulig min forståelse er feil. Det er ikke et begrep jeg egentlig har brukt noe særlig.

Å ikke ha lappen kan jeg ikke forstå at skal være et rødt flagg. Men kan fint forstå at det for noen er en deal breaker. 

• Liker 1
Skrevet

Det virker som mange ikke helt forstår at et flagg er et signal, altså et tegn på at det er noe annet som er galt. Her på KG kan det virke som om mange tror flagget er selve problemet, og ikke en (gjerne i seg selv uskyldig) indikator på et annet, potensielt problem. 

Anonymkode: d3768...130

• Liker 1
Skrevet
On 8/13/2023 at 12:31 PM, AnonymBruker said:

Når man er såpass språksvak at den ene setningen man skriver inneholder feil ordbruk, så er det lett å forstå at uttrykk vannes ut når folk med ordforråd på nivå med en pekebok begynner å sause sammen uttrykk. 

Jeg antar du mener at folk har forskjellige meninger om hva de synes er røde flagg. Men at det har noe med hva slags preferanser de har, tviler jeg på, hvis man forstår hva "rødt flagg" betyr. Så, nei, uttrykket skifter ikke betydning basert på meninger. Det er brukt for å objektivt peke ut egenskaper hos folk som er risikofylte eller potensielt skadelige for en part i et forhold.

Dette er det problemet som oppstår når språksvake mennesker tror at det er opp til hver enkelt å bestemme hva ord betyr (fremfor å lære hva ordene betyr og så velge riktig ord). 

Debatt blir umulig, for ingen er enige om hva som blir sagt. 

Anonymkode: 557bc...ca0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...