Gå til innhold

Hvis man oppdager et menneske med hjertestopp

Skal klærne på overkroppen av på kvinner ved hjertekompresjoner?  

31 stemmer

1. 1. Skal klærne på overkroppen av?

• Nei
      18
    • Ja
      4
    • Har ikke så mye å si, men helst av
      8
    • Har ikke så mye å si men helst på
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med en kamerat i går angående hva man skal gjøre hvis man blir vitne til et hjertestopp på kvinner angående det å ta av de klærne der det gis kompresjoner altså brystet.

jeg kan ikke all verden i det temaet kun de få kursene jeg har måttet ta i jobben men husker ikke helt dette med om man skal ta av kvinner klærne så de blir toppløse for å gi de kompresjoner.

jeg mener man skal det mens min kamerat mente det var langt fra greit å gjøre. 

jeg kan som sakt ikke så mye om det men mins jeg lærte at alt av klær skal av på overkroppen der man gjør kompresjoner mens han mente det ikke hadde noe å si?

er det noen som vet dette og kan gi et svar om hva som er rett? Håper aldri jeg får opplevd det men om jeg gjør det vil jeg ikke bli stemplet som overgriper for å prøve å redde et menneskeliv.

har jeg eller kameraten rett? Eller evnt begge?

Anonymkode: d2f4b...63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har ikke vært en del av alle de HLR-kursene jeg har vært på 😂 Viktigste er jo å få startet kompresjoner med en gang. Kaster bort tid på avkledning.

• Liker 1
Skrevet

Trenger da virkelig ikke å kle av, mann eller kvinne, for komprersjoner?

De trengs først ved hjertestarter.

Det har aldri vært tatt opp på noen av de kursene jeg har vært på, og jeg har avansert førstehjelp.

Anonymkode: cbe10...70e

• Liker 7
Skrevet

Med mindre personen har ekstremt tykke klær som demper kompresjonene (som vil si ca aldri), så trenger man overhodet ikke ta av klærne. Det som er viktig er å sette i gang med kompresjoner så fort som mulig og fortsette til medisinsk personale kommer og kan ta over.

Anonymkode: 9f344...12b

• Liker 4
Skrevet

Hvis en person faller om på gata foran meg så er første bud å sjekke om personen er våken. Er han/hun ikke våken så sjekker jeg for frie luftveier. Har personen da på seg tykk boblejakke og skjerf så må jeg nesten få det unna for å sikre frie luftveier for å sjekke om det i det hele tatt er nødvendig med hlr. 

Ellers er jeg enig med AB over, tykke klær kan forhindre dype nok kompresjoner, men da er det snakk om ekstremt tykke vinterklær. Da er det isåfall nok å bare åpne jakken litt. 

• Liker 3
Skrevet

Typ dunjakke eller vinterdress bør åpnes. Selv ved bruk av hjertestarter kler man ikke av personen. Man bretter klær opp, plasserer pads og kan brette genser ol ned igjen. Ingen grunn til å ta av bh feks, da denne ikke vil være i veien for pads.  

Anonymkode: dae33...7cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig kler du ikke av. Har du prøvd å kle av en bevisstløs person noen gang? Er du klar over hvor vanskelig og tidkrevende det er? Og hva ville vært poenget?!

Alle de folka som alltid står og filmer i slike situasjoner hadde hatt tidenes fest da, kunne spre videoer av toppløs dame som får hjertekompresjon på Internett. 

Altså æsj, fy faen. 

Anonymkode: d5159...911

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det bare kvinner som skal kles av? Vær så snill og forklar hva du har tenkt her.

Anonymkode: b516b...814

Skrevet

Fy faen er ikke rart at noen kvinner er redd for menn altså.

Anonymkode: f0a90...58a

Skrevet (endret)

Jeg tror du blandet det med hjertestarter. Hvis en hjertestarter skal brukes så må klærne på overkroppen av. Mulig det funker med BH-en fortsatt på, så lenge en kommer til der hvor padsene til hjertestarteren skal på. Men dette er nok individuelt da alle kvinner er bygget forskjellig og det kan være ulikt hvilken bh som brukes og hvor mye den dekker av huden. 

for ordens skyld: man bruker ikke tid på å kle av ordentlig. River bare opp klærne, klipper opp eller drar opp om det er nok stretch. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...