Gå til innhold

Utestengt av Yale Doorman

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor gidder du egentlig å bruke sånne låser uansett??   

Anonymkode: 8427a...dd0

Fremskritt? Utvikling går fremover. Man kan kanskje si at det er upraktisk å låse seg ut av huset når man programmerer låsen, men hvor mange med vanlige nøkler har slitt med å komme seg inn i huset fordi de har glemt den på hytta, mistet den i butikken osv?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (7 timer siden):

Det er virkelig utrolig at folk fortsatt tror det er så mye enklere med en lås som styres av app og kan gå tom for strøm.
En lås som sletter sine egne koder er det summeste jeg har hørt om😂
Eneste rette her er å skru ned dritten og skaffe en ordentlig lås.

Du fortjener egentlig ikke noe ordentlig svar, men jeg hadde Yale Doorman i 7 år i forrige bolig. Hadde aldri problemer, låste meg aldri ut, batteriet måtte skiftes et par ganger i løpet av de årene, men da ga låsen selvsagt beskjed på forhånd slik at det aldri ble noe problem utav det (annet enn de 60 sekundene jeg måtte bruke på å putte i nye AA-batterier). 

365/366 dager i året (ja, fikk med meg to skuddår) var det en sann glede å ha en Yale Doorman som dørlås. Det var bare å lukke døren, så låste den seg. Jeg trengte ikke å snu meg, putte i nøkkel og vri den rundt, og jeg trengte ikke å ha med noen ting - ingen nøkkel å ta vare på, ingen nøkkel som må tas med i lommen, i vesken eller på noen som helst måte passes på. (I motsetning til en gammeldags lås, hvor klikklås ville ført til utelåsning og en mistet nøkkel kunne medført at man måtte bytte lås/innmat, det er ikke akkurat gratis...) Kom jeg hjem med hendene fulle av bagasje eller handleposer var det bare å taste koden og åpne døren, ikke noe stress med å finne frem nøkkelen fra lommen, få den inn i låsen og vri den rundt før døren kunne åpnes. Det høres trivielt ut, men det er altså så utrolig mye mer praktisk med en elektronisk dørlås enn en gammeldags, nøkkelkrevende lås!

Til glede for de nye eierne da jeg solgte huset, så kunne de bare legge inn en ny masterkode og nye koder etter eget ønske, så er de 100 % garantert at jeg eller noen andre ikke har tilgang til huset, ingen nøkler som er "glemt" å levere til kjøperne og ingen nøkler på avveie. Da sparte de kostnaden med å bytte lås når de kjøpte nytt hus! 

Jeg, derimot, flyttet til hus med gammeldags lås og har enda ikke fått skiftet til elektronisk dørlås - og må si jeg savner det mye! 

Men noen er jo alltid redde for at verden går fremover... 

Anonymkode: 551a0...20d

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Nimly i stedetfor Yale får man nødnøkkel til mekanisk lås i tillegg til elektronisk lås. 

Hilsen en som nettopp har hatt tekniske problemer av en annen verden med yale. 😂 Koden virket, batteriene virket men låsen virket ikke likevel. Dritt. 😑😑

Anonymkode: 8a9fe...bf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du fortjener egentlig ikke noe ordentlig svar, men jeg hadde Yale Doorman i 7 år i forrige bolig. Hadde aldri problemer, låste meg aldri ut, batteriet måtte skiftes et par ganger i løpet av de årene, men da ga låsen selvsagt beskjed på forhånd slik at det aldri ble noe problem utav det (annet enn de 60 sekundene jeg måtte bruke på å putte i nye AA-batterier). 

365/366 dager i året (ja, fikk med meg to skuddår) var det en sann glede å ha en Yale Doorman som dørlås. Det var bare å lukke døren, så låste den seg. Jeg trengte ikke å snu meg, putte i nøkkel og vri den rundt, og jeg trengte ikke å ha med noen ting - ingen nøkkel å ta vare på, ingen nøkkel som må tas med i lommen, i vesken eller på noen som helst måte passes på. (I motsetning til en gammeldags lås, hvor klikklås ville ført til utelåsning og en mistet nøkkel kunne medført at man måtte bytte lås/innmat, det er ikke akkurat gratis...) Kom jeg hjem med hendene fulle av bagasje eller handleposer var det bare å taste koden og åpne døren, ikke noe stress med å finne frem nøkkelen fra lommen, få den inn i låsen og vri den rundt før døren kunne åpnes. Det høres trivielt ut, men det er altså så utrolig mye mer praktisk med en elektronisk dørlås enn en gammeldags, nøkkelkrevende lås!

Til glede for de nye eierne da jeg solgte huset, så kunne de bare legge inn en ny masterkode og nye koder etter eget ønske, så er de 100 % garantert at jeg eller noen andre ikke har tilgang til huset, ingen nøkler som er "glemt" å levere til kjøperne og ingen nøkler på avveie. Da sparte de kostnaden med å bytte lås når de kjøpte nytt hus! 

Jeg, derimot, flyttet til hus med gammeldags lås og har enda ikke fått skiftet til elektronisk dørlås - og må si jeg savner det mye! 

Jeg har riktignok bil, så nøkkelknippet må uansett med, men jeg sliter virkelig med å forstå at det skal være så mye mer slitsomt å ta med en nøkkel i veska i tillegg til mobil og betalingsmidler. Når man skal inn må man uansett ha en hånd fri og dermed eventuelt sette fra seg noe uansett om man skal taste kode eller vri om nøkkel. Joda, jeg skjønner at du synes det er praktisk, og nøkkelfri smekklåsfunksjon er sikkert en ekstra trygghet i tettbygde strøk om man for eksempel har unger som løper inn og ut i lek, men nøkler er virkelig ikke et så stort hinder som du gir inntrykk av her.

Anonymkode: 677f4...210

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har riktignok bil, så nøkkelknippet må uansett med, men jeg sliter virkelig med å forstå at det skal være så mye mer slitsomt å ta med en nøkkel i veska i tillegg til mobil og betalingsmidler. Når man skal inn må man uansett ha en hånd fri og dermed eventuelt sette fra seg noe uansett om man skal taste kode eller vri om nøkkel. Joda, jeg skjønner at du synes det er praktisk, og nøkkelfri smekklåsfunksjon er sikkert en ekstra trygghet i tettbygde strøk om man for eksempel har unger som løper inn og ut i lek, men nøkler er virkelig ikke et så stort hinder som du gir inntrykk av her.

Når vi drar hjemmefra låser døra seg selv.

Når vi kommer hjem låser den seg opp selv (styrt av GPS i telefonen).

«Reservenøkkel» og lommebok har jeg på telefonen og i klokka.

Det eneste jeg pr nå må ta med meg er bilnøkkelen. Men jeg slipper et knippe med nøkler på meg.

Daglig på turer med bikkja så har jeg kun klokka på meg når jeg går ut. Helt fantastisk.

Men joda. Nøkler er ikke et så stort issue. Dog utrolig godt å slippe. Bruker Yale Doorman L3. Hadde tidligere V2N. Aldri hatt problemer.

Før disse kom på plass måtte jeg kjøre fra jobb for å låse inn samboer som hadde glemt nøklene hjemme. Vi måtte erstatte to nøkler som ble mistet. Og vi måtte innimellom legge nøkkelen et sted ute så hundepasser eller barnevakt kom seg inn i huset. Tungvint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Første jeg gjorde da jeg flyttet i nytt hus var å installere Yale doorman. Aldri mer vanlige nøkler! Ungene mistet stadig, og første Yale fikk vi fordi ene klarte å knekke nøkkel inni låsen. Går ikke tilbake til slikt. 

Anonymkode: 3557f...33d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har selvsagt også bil, men den har heller ikke nøkkel.

Det er mye enklere å trykke en kode rett inn på tastaturet med poser/hemper i hendene, enn å måtte ta hånda ned i lommen/veska for å finne frem nøkkelen og så vri nøkkelen/hånda rundt - det går (nesten) ikke. Med Yale-låsen var det svært sjelden noe problem å få tastet koden uten å måtte sette fra meg poser/bagasje, siden den trykkes rett inn (uten å finne fram noe/vri på armen). Nå som jeg har nøkkel-lås ender jeg ofte opp med å gå til døren og låse den opp før jeg går tilbake til bilen og henter handleposene - tungvint! 

Men ja, lever man i en nøkkeltung tilværelse er det kanskje vanskelig å se for seg hvor utrolig enkelt og deilig det er å slippe å forholde seg til nøkler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har selvsagt også bil, men den har heller ikke nøkkel.

Det er mye enklere å trykke en kode rett inn på tastaturet med poser/hemper i hendene, enn å måtte ta hånda ned i lommen/veska for å finne frem nøkkelen og så vri nøkkelen/hånda rundt - det går (nesten) ikke. Med Yale-låsen var det svært sjelden noe problem å få tastet koden uten å måtte sette fra meg poser/bagasje, siden den trykkes rett inn (uten å finne fram noe/vri på armen). Nå som jeg har nøkkel-lås ender jeg ofte opp med å gå til døren og låse den opp før jeg går tilbake til bilen og henter handleposene - tungvint! 

Men ja, lever man i en nøkkeltung tilværelse er det kanskje vanskelig å se for seg hvor utrolig enkelt og deilig det er å slippe å forholde seg til nøkler. 

Jeg lever i begge "tilværelser". Nøkkelfri tilgang på ett sted, fysisk nøkkel på et annet.

Jeg klarer virkelig ikke se at det er "mye enklere" å ha kode enn nøkkel. Skulle jeg ha hendene fulle, så er det ikke verre enn å sette ned noe av det, i noen sekunder. Har ingenting imot elektroniske låser, men mener at dette er et godt eksempel på glorifisering.

Lever man i en verden hvor man har brukt noen kroner og forherliger produktet man har kjøpt, så blir man kanskje litt blind og sliter med å akseptere andres meninger og tanker.

Anonymkode: 5f3d1...293

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer seg på innsiden av huset (gjennom et vindu el), kan man alltid kjøre en fabrikk gjenoppretting fra innsiden av låsen.

Anonymkode: 9e182...4e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yale doorman selv, men så kronglete som enkelte motstandere skal ha det til, eller så uproblematisk som noen tilhengere vil ha det til, har den nøkkelfri tilværelsen ikke vært.

Det er fordeler og ulemper ved alt, men spørsmålet er om fordelene veier opp for ulempene, og for vår del er det 50/50.

Vi byttet til kodelås fordi det ene barnet vårt mistet x antall husnøkler på kort tid.  Det problemet løste en kodelås. 

Når det gjelder ts problemstilling har jeg ingen forslag til løsning, men jeg håper ts oppdaterer tråden slik at andre i samme situasjon kanskje kan få et tips om hva som de kan prøve hvis det samme skjer dem.🙂

Anonymkode: d5f36...9ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lever i begge "tilværelser". Nøkkelfri tilgang på ett sted, fysisk nøkkel på et annet.

Jeg klarer virkelig ikke se at det er "mye enklere" å ha kode enn nøkkel. Skulle jeg ha hendene fulle, så er det ikke verre enn å sette ned noe av det, i noen sekunder. Har ingenting imot elektroniske låser, men mener at dette er et godt eksempel på glorifisering.

Lever man i en verden hvor man har brukt noen kroner og forherliger produktet man har kjøpt, så blir man kanskje litt blind og sliter med å akseptere andres meninger og tanker.

Anonymkode: 5f3d1...293

Hadde vi ikke hatt barn hadde vi fortsatt med manuell lås, men med barn er det en helt annen tilværelse med elektronisk lås. 

Jeg har stått utelåst flere ganger da vi hadde manuell lås, så det kan selvfølgelig skje med nøkkel også. Noen ganger har bare låsen slått seg vrang, andre ganger har jeg glemt nøkkel, og noen ganger har mannen min reist avgårde med begge nøklene. En gang måtte jeg forlate huset ulåst en hel helg. 😬 En annen gang måtte jeg klatre ut vinduet. 😂 Vi har også hatt nøkkelboks som har slått seg vrang. 

Det handler ikke om å forherlige et produkt, men at man har visse erfaringer. Jeg syns det er helt nydelig nå å ha elektronisk lås, og vil ikke gå tilbake så lenge vi har skolebarn. Vi har hatt problemer med elektronisk lås også, så det er ikke en problemfri verden det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (9 timer siden):

Når vi drar hjemmefra låser døra seg selv.

Når vi kommer hjem låser den seg opp selv (styrt av GPS i telefonen).

«Reservenøkkel» og lommebok har jeg på telefonen og i klokka.

Det eneste jeg pr nå må ta med meg er bilnøkkelen. Men jeg slipper et knippe med nøkler på meg.

Daglig på turer med bikkja så har jeg kun klokka på meg når jeg går ut. Helt fantastisk.

Men joda. Nøkler er ikke et så stort issue. Dog utrolig godt å slippe. Bruker Yale Doorman L3. Hadde tidligere V2N. Aldri hatt problemer.

Før disse kom på plass måtte jeg kjøre fra jobb for å låse inn samboer som hadde glemt nøklene hjemme. Vi måtte erstatte to nøkler som ble mistet. Og vi måtte innimellom legge nøkkelen et sted ute så hundepasser eller barnevakt kom seg inn i huset. Tungvint.

Også er det sykt deilig å slippe å måtte styre med å gjemme en nøkkel ute på et trygt sted eller reise rundt og levere fra seg nøkkel dersom man skal på ferie og trenger noen til å vanne blomstene. 
Eller man er bortreist og noe har skjedd hjemme, man har glemt noe eller whatever. 
Da kan man bare spørre noen som har mulighet til å stikke innom huset. Alle kommer seg inn bare de får koden, istedenfor at ingen kommer seg inn fordi man ikke har noen nøkkel som er gjemt utendørs (og tyver vet som regel hvor de skal lete

Jeg har et ekstra batteri liggende i garasjen og i bilen slik at jeg slipper å stresse med det om det skulle behøves

Jeg har opplevd mye dritt med vanlig nøkkel også, som å bli stående utendørs i -20 grader fordi låsen av en eller annen grunn slo seg helt  vrang og jeg fikk ikke vridd om nøkkelen  jeg var bortreist en dag og akkurat da så måtte mannen min plutselig av gårde selv om han egentlig skulle være hjemme, og han glemte å legge ut nøkkel til meg. Da var heldigvis kjøkkenvinduet på gløtt og med hjelp fra en nabo så fikk jeg klatret inn der

Jeg har kun hørt om en person som har hatt såpass problemer med Yale doorman at vedkommende ikke kom seg inn uansett hva de forsøkte. Da måtte de ringe låsesmed. Litt usikker på hvordan de løste det, men tror de boret ut hele greia

Anonymkode: 0828d...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også er det sykt deilig å slippe å måtte styre med å gjemme en nøkkel ute på et trygt sted eller reise rundt og levere fra seg nøkkel dersom man skal på ferie og trenger noen til å vanne blomstene. 
Eller man er bortreist og noe har skjedd hjemme, man har glemt noe eller whatever. 
Da kan man bare spørre noen som har mulighet til å stikke innom huset. Alle kommer seg inn bare de får koden, istedenfor at ingen kommer seg inn fordi man ikke har noen nøkkel som er gjemt utendørs (og tyver vet som regel hvor de skal lete

Jeg har et ekstra batteri liggende i garasjen og i bilen slik at jeg slipper å stresse med det om det skulle behøves

Jeg har opplevd mye dritt med vanlig nøkkel også, som å bli stående utendørs i -20 grader fordi låsen av en eller annen grunn slo seg helt  vrang og jeg fikk ikke vridd om nøkkelen  jeg var bortreist en dag og akkurat da så måtte mannen min plutselig av gårde selv om han egentlig skulle være hjemme, og han glemte å legge ut nøkkel til meg. Da var heldigvis kjøkkenvinduet på gløtt og med hjelp fra en nabo så fikk jeg klatret inn der

Jeg har kun hørt om en person som har hatt såpass problemer med Yale doorman at vedkommende ikke kom seg inn uansett hva de forsøkte. Da måtte de ringe låsesmed. Litt usikker på hvordan de løste det, men tror de boret ut hele greia

Anonymkode: 0828d...72f

Nei vanlige dørlåser er heller ikke feilfrie. Jeg har vært borti nøkler som har knekt i låsen, låser som har vært så slitt at nøkkelen ikke lenger passer og låsesylindre som har frosset fast.

I TS sin situasjon så tenker jeg det er mer selvforskyldt enn noe annet å lukke (og dermed låse) døra bak seg mens man er ute når man driver med installasjon/oppkobling. Dette er ikke Yale sin skyld men brukerfeil. Man kunne like godt låst seg ute etter å montert ny låsesylinder med å ta med seg feil nøkkel eller montert den feil.

Man tester sånt på en trygg og hensiktmessig måte. Ikke kjører på og håper det virker. Åpenbart.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min yale dørlås låser seg automatisk opp når jeg nærmer meg😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på et annet tilfelle hvor elektronisk dørlås hadde vært gull. Det var en gang min far ramlet og ikke kom seg opp igjen. Han ringte oss etter hjelp, siden vi har nøkkel, men jeg var langt unna og uten bil. Så da måtte mannen min først kjøre tre mil fra jobb for å hente meg (som har nøkkelen) og så tre mil tilbake hjem til pappa for å låse opp og hjelpe han opp. 😨

En annen gang gikk døra til pappa i vranglås så han fikk ikke låst døra. Hele låsesylinderen måtte byttes. 

Mekanikk er ikke alltid idiotsikkert det heller. 

Anonymkode: 8a9fe...bf5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg bruker ikke bilnøkkel heller, kun mobilen via app. Mobilen min fungerer som bilnøkkel så bilen starter så lenge mobilen er automatisk koblet via Bluetooth. 

Regner med at du helst skriver notater med penn og papir som du arkiverer i ringpermer og ikke på pc eller mobil. Nøkler er gammeldags og tungvint. 

Anonymkode: 0fbd6...05f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du kommet deg inn? Hvordan gikk det? Ble det låsesmed?

Anonymkode: e3ce6...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker ikke bilnøkkel heller, kun mobilen via app. Mobilen min fungerer som bilnøkkel så bilen starter så lenge mobilen er automatisk koblet via Bluetooth. 

Regner med at du helst skriver notater med penn og papir som du arkiverer i ringpermer og ikke på pc eller mobil. Nøkler er gammeldags og tungvint. 

Anonymkode: 0fbd6...05f

Og hva gjør du hvis mobilen ikke er tilgjengelig (glemt, mistet, stjålet, ødelagt)?

Anonymkode: d5f36...9ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ueifh9w8yf98wfnhw9 skrev (På 13.8.2023 den 10.40):

Det er virkelig utrolig at folk fortsatt tror det er så mye enklere med en lås som styres av app og kan gå tom for strøm.
En lås som sletter sine egne koder er det summeste jeg har hørt om😂
Eneste rette her er å skru ned dritten og skaffe en ordentlig lås.

Som jeg skulle skrevet det selv. 

Er stor fan av teknologi, men en dørlås som utelukkende baseres på kode/app/elektronisk brikke UTEN «idiotsikring» i form av en vanlig nøkkel vil ALDRI bli montert på dette huset så lenge mitt navn står på skjøtet…

Anonymkode: 59d50...fb4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...