Gå til innhold

Utestengt av Yale Doorman

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må ikke klokka ha kontakt med tlf, for at det skal kunne gjøres? Eller har du eget SIM kort i klokka? For når tlf er lagt igjen et helt annet sted langt unna, har du ikke kontakt med den lengre. 

Anonymkode: ea083...e04

Ikke meg du siterte, men: Kommer an på hvilken klokke du har og om den støtter Yale. Om den gjør det og har simkort/eSim, så er den selvstendig og trenger ikke kontakt med mobilen. Så da kan man jo bruke den. Ellers har man jo en kode, masterkode og evt. en brikke til å åpne, så det skal ganske mye til før man ikke kommer seg inn, med mindre man setter opp Yale på en lite lur måte (f. eks. konfigurerer kun en måte å låse opp). 

Anonymkode: f46f6...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når man lager flere koder og flere har tilgang via app så blir det som flere nøkler. 

Anonymkode: 0fbd6...05f

Ja jeg vet det, men jeg svarte på påstanden om at det eneste som var nødvendig for å åpne en dør, eller starte en bil, var en mobil - og den påstanden er jeg uenig i.

Anonymkode: d5f36...9ea

Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Tror du seriøst låsen hadde fått FG godkjenning om man kun trenger et batteri for å bryte seg inn? 

Man trenger 9V batteri pluss chip/kode for å komme seg inn. Batteriet er kun backup i tilfelle den er tom for strøm 

Har ikke noen vansker å tro på at det nok er litt lettere å "hacke" Yale enn det produsentene skal ha en til å tro, men så er det jo slik at de som virkelig vil inn kommer seg inn uansett. Uansett om man har Yale eller vanlig nøkkellås. Det er jo mer med tanke på forsikring osv. at man må ha en godkjent lås. 

Anonymkode: f46f6...dc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Må ikke klokka ha kontakt med tlf, for at det skal kunne gjøres? Eller har du eget SIM kort i klokka? For når tlf er lagt igjen et helt annet sted langt unna, har du ikke kontakt med den lengre. 

Anonymkode: ea083...e04

Klokka mi har eget eSIM og fungerer selvstendig uten telefonen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse åpnes lett med et 9V batteri, jeg vil fraråde alle å kjøpe det. Jeg skiftet ut min etter tidligere eier viste meg dette, trenger ikke skrive her hvordan det gjøres. Usikker på min versionen på min. Men den var over 5år gammel hvertfall...

Livsfarlig.

Anonymkode: 53002...e86

Du må ha batteri pluss kode.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva har strømbrudd med dørlåsen å gjøre? Yale Doorman går jo på batteri, og blir ikke påvirket av strømbrudd ellers i  heimen?

Anonymkode: e3ce6...ebe

Brunhilde skrev (9 timer siden):

Min Yale Doorman går på batteri, så jeg kan ikke se hvordan langvarig strømbrudd har noen innvirkning på den i det hele tatt? Du skriver jo også at du bytter batteri, så jeg forstår ikke helt behovet for fysisk lås i forhold til akkurat strømbrudd? :klo:

Den er koblet opp mot boligalarmen, så koder programmeres via alarmen i stedet for rett på låsen. Hvis strømmen blir borte så lenge at backupbatteriet i alarmsentralen går tomt, slutter låsen å virke. Dette gjelder bare når låsen er integrert i boligalarmsystem. 

Anonymkode: 68b4e...98a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er koblet opp mot boligalarmen, så koder programmeres via alarmen i stedet for rett på låsen. Hvis strømmen blir borte så lenge at backupbatteriet i alarmsentralen går tomt, slutter låsen å virke. Dette gjelder bare når låsen er integrert i boligalarmsystem. 

Dette gjelder ikke for Verisure. Hvilken alarm har du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du sier er bare tull. Vi solgte hus hvor yale låsen var koblet opp mot alarm, ny kjøper inngikk ikke ny avtale med alarm selskapet og vi bare tok ned alt av utstyret. Men låsen virker jo fortsatt. 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Sikker på dette? Masterkoden på vår virker uansett. 🤔 Vi har måttet koble av alarmen flere ganger pga teknisk tull. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei dette stemmer ikke.

Låsen er frittstående og selvstendig. Har en modul for å integrere mot alarmsentral (eller noe annet) så er det modulen som står for å legge til/fjerne brukerkoder/kort, og evnt fjernstyring (låsing/opplåsing). Men kodene og kortene ligger fortsatt i selve låsen.

Dette står og delvis forklart i manualen til låsen og i for eks manualen til Verisure (som er en av få moduler for integrasjon mot alarmsystemer).

Skrevet

Det er ikke kabel mellom alarmsentral og Yale dørlås, så hvordan de skal sende strøm trådløst over flere meter lurer jeg litt på... 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå står jeg i samme situasjon TS og skulle gjerne vist hvordan dette løste seg. 

Anonymkode: 4ffdf...5b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 13.45):

Ikke tilgang til strøm, men batteri inni og er batteri tomt så kan man koble på firkantet nødbatteri utenfra (røykvarsler batteri).

Men glemmer man koden så er det slitsomt, men det gjelder jo analog nøkkel også at hvis du mister alle fysiske analoge nøkler så kommer du jo heller ikke inn.

Større sjanse å miste nøkkel enn å rote med koder og app. Vi har app på tre mobiler og 7 ulike koder for ulike folk i familien (mor, far, 4 barn, besteforeldre), så det skal veldig mye til for at alle glemmer koden sin på samme tid. Jeg kan fjernåpne døren via app (fingeravtrykk i app så ingen kode) eller via kode på døren (og låsen er på batteri så den fungerer ved strømbrudd). 

Hvordan mister man alle nøkler? Heller ikke enig i at det er større sjanse for å miste nøkkel enn at det er kål i appen. Ta en slegge til døra. Koster noen kroner å erstatte men veldig deilig å få ut aggresjon. 

Anonymkode: b3bab...758

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan mister man alle nøkler? Heller ikke enig i at det er større sjanse for å miste nøkkel enn at det er kål i appen. Ta en slegge til døra. Koster noen kroner å erstatte men veldig deilig å få ut aggresjon. 

Anonymkode: b3bab...758

Slegge på døra? Jeg er i prosess med å kjøpe ny dør. Det koster rundt 30’000 for en ny dør. Da er det bedre å ringe en låsesmed og slå på noe som ikke er så dyrt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå står jeg i samme situasjon TS og skulle gjerne vist hvordan dette løste seg. 

Svarer meg selv siden vi måtte få det fikset i dag. 

LØSNING: 

låsesmed kom å måtte montere av det ene glassvinduet på døra, for så å demontere hele låsen gjennom vinduet. Og deretter montere den igjen. Jeg hadde på et eller annet vis klart å nullstille koden ved å taste inn mastercode også #.

tidligere hadde vi lagt døren inn i appen, men ikke fått den opp å gå gjennom WiFi. Så det stod bare «kobler til» uten at noe skjedde. Kundeservice på Yale sa at dette var fordi den stod i feil modus, så jeg ble nødt til å demontere «alt» igjen og aktivere det på nytt slik at jeg kom i integration activated og fikk koblet meg til appen med Bluetooth. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at det var mulig å bli utestengt fra Yale Doorman...

Anonymkode: 393da...81b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Svarer meg selv siden vi måtte få det fikset i dag. 

LØSNING: 

låsesmed kom å måtte montere av det ene glassvinduet på døra, for så å demontere hele låsen gjennom vinduet. Og deretter montere den igjen. Jeg hadde på et eller annet vis klart å nullstille koden ved å taste inn mastercode også #.

tidligere hadde vi lagt døren inn i appen, men ikke fått den opp å gå gjennom WiFi. Så det stod bare «kobler til» uten at noe skjedde. Kundeservice på Yale sa at dette var fordi den stod i feil modus, så jeg ble nødt til å demontere «alt» igjen og aktivere det på nytt slik at jeg kom i integration activated og fikk koblet meg til appen med Bluetooth. 

Høres ut som det er lurt å ha et vindu eller terrassedøra åpen når man driver med slikt, så har man i det minste en backupvei inn i huset igjen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elektronisk lås der man ikke kan bruke fysisk nøkkel i tillegg virker jo helt korka?

Jeg har elektronisk lås av mindre kjent slag, og vi kan bruke nøkkel i tillegg.

Anonymkode: 7e745...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Elektronisk lås der man ikke kan bruke fysisk nøkkel i tillegg virker jo helt korka?

Jeg har elektronisk lås av mindre kjent slag, og vi kan bruke nøkkel i tillegg.

Anonymkode: 7e745...534

Spørsmålet er hva man ønsker å oppnå.

Dersom man driter i hvor enkelt det er å dirke opp en lås så vil elektronisk lås med nøkkel i tillegg være lurt. Men disse låsene med både kode/kort/biometri og låsesylinder er ofte låsesylinderen veldig enkel å dirke/bryte opp.

Skal man jobbe med låsen på ei dør, elektronisk eller mekanisk, så sørger man naturligvis for at man har en reservevei inn eller noen som står på innsiden som kan åpne fra innsiden. Noe annet er idiotisk.

Skrevet

Man bør jo sørge for at man ikke lukker og låser døren når man driver med programmering av låsen. Man bør i det minste ha lagt til en chip som kan brukes om masterkoden svikter eller appen ikke kobler til. At man har en person på innsiden som kan låse opp er også lurt. 

Man er jo rimelig ute på bærtur med fysisk nøkkel hvis man mister den i et sluk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...