Gå til innhold

Jeg (mann) vet ikke hva jeg skal gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i et halvt års tid så at det ikke har gått enda er greit. Men problemet er at hun er så stressa den siste uka før mensen og tankene hennes kverner 24/7. Jeg prøver å være til stede for henne, spør om det går bra, om det er noe jeg kan gjøre for henne og generelt være positiv. Responsen er stort sett at det ikke er noe jeg kan gjøre. 

Her en dag hadde vi en prat der hun fortalte at hun føler seg ensom og at jeg ikke visste noen ting av hva hun går gjennom. Hun vil at jeg skal være mere interessert i prosessen med å bli gravid, hvordan kroppen hennes fungerer og at jeg blir med på å snakke mer om disse tingene. Til nå har jeg stort sett stilt spørsmål for vise at jeg er interessert, men hun vil altså at jeg skal sette meg mer inn i ting på egenhånd slik at hun opplever at jeg er med på dette. 

Jeg tror jeg skjønner hva hun mener og innså da at jeg har vært på «feil frekvens», men nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. Hva må jeg sette meg inn i? Hva kan jeg gjøre annerledes? Er det noen som har gode råd til en litt hjelpeløs mann..?

På forhånd tusen takk. 

Anonymkode: 434da...d7d

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg, kvinne, tenker hun trenger en venninne å snakke med også. Jeg vet ikke engang hva jeg skulle svart om jeg var i dine sko. 

Prosessen med å bli gravid innebærer sex og deretter å håpe. Det er nå engang sånn at stress og overtenking kan gjøre at graviditet ikke skjer. Kanskje du kan sette deg inn i hva som er best omstendigheter for varene du leverer? Temperatur på sperm, riktig dag osv. Tilby henne massasje, lag noe godt å spise, fortell at du elsker henne. 

Anonymkode: 480e4...230

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg, kvinne, tenker hun trenger en venninne å snakke med også. Jeg vet ikke engang hva jeg skulle svart om jeg var i dine sko. 

Prosessen med å bli gravid innebærer sex og deretter å håpe. Det er nå engang sånn at stress og overtenking kan gjøre at graviditet ikke skjer. Kanskje du kan sette deg inn i hva som er best omstendigheter for varene du leverer? Temperatur på sperm, riktig dag osv. Tilby henne massasje, lag noe godt å spise, fortell at du elsker henne. 

Anonymkode: 480e4...230

Nei, stress påvirker ikke fertiliteten

Anonymkode: fa2e5...7cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok litt hormonell og stresset, derfor litt brå. Du kan jo godt sette deg litt mer i det hvis det gjør hun glad? Det er bare å google seg frem til hvordan man blir gravid, hvordan kvinnesyklus fungerer, finnes nok av info..

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du leser litt om hva som påvirker mannlig fertilitet? :) Og så evt. gjør noen grep selv. Ikke at man skal bli helt streng, men det at du også gjør endringer og en innsats for dette prosjektet kan gjøre at hun føler seg mindre alene om å måtte legge om. Spesielt det med å avstå fra ting man liker, noen kvinner synes det er kjipt at partneren f.eks drikker som før mens hun må stramme inn veldig. 

Eksempler du kan se på: kutte ned på koffein, alkohol og tobakk. Trene. Spise mer næringsrik mat. Ikke gå med telefonen i lomma. Osv. Finnes mye informasjon der ute, noe med tung vitenskapelig forankring og noe ikke. 

Anonymkode: 6d997...1c2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre noen podcaster om fertilitet? Medicus har blant annet det, i tillegg finnes det sikkert veldig mange andre. Husker jeg hørte en om mannlig fertilitet med en britisk forsker som var veldig bra, men husker ikke helt hvor jeg hørte den. Sett deg også inn i kvinnelig fertilitet. Kanskje gjøre noe for å øke egen sædkvalitet (trening, lite alkohol feks). Kanskje blir hun glad hvis du spør om når hun har eggløsning og er bevisst på å ha sex i forkant (det fertile vinduet er fem dager før eggløsning til og med eggløsningsdagen/dagen etter). 

så bra at du vil sette deg inn i dette! Husker selv den perioden (tok tid før jeg ble gravid), det var vondt. Det er lettere med en partner som ser på det som et felles prosjekt😊

Anonymkode: e0106...090

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, les litt om prøverør også hvis det går noen måneder til uten å bli gravid, slik at du vet hva det går i og ikke minst gangen i henvisning/utredning/behandling. Er hun over 35 henvises man utredning etter et halvt år. 

Kom på en veldig bra dansk podcast som heter østrogenial, sjekk om de har en fertilitetsepisode (det er jeg ganske sikker på at de har). Foreldrerådet har også episoder om uønsket barnløshet, blant annet en om hvordan det er å være mann oppi det. 

Og igjen, veldig bra at du vil gjøre en innsats her! 

Anonymkode: e0106...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan ha nytte av å lese en del av trådene her jeg! Her får du innblikk i håp, sorg og frustrasjon. Så klart les deg opp medisinsk også, men det å lese om hva kvinner strever med under prøving er nok lurt. 

Du skriver at dere har prøvd et halvt år. Det er jo ikke lenge, men går det lenger kan dere jo ta en utredning privat om dere har råd (må vel ha prøvd et år hvis man skal få av det offentlig), bare for å sjekke at alt er i orden. 

Anonymkode: 27665...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinne) forstår ikke helt hva hun ønsker du skal sette deg inn i?

Du vet at kvinner har eggløsning, og at man bør ha sædavgang i skjeden. At sperm kan leve noen dager og det kan lønne seg å ha samleie dagen før, samme dagen, dagen etter for å øke sjansene? 

Kanskje hun vil du skal spørre henne om når hun har eggløsning? (Det kan man finne ut med tester, spore syklusen i app, og gjerne eggløsningsslim).

Lykke til ( husk at ingen kan forvente at du er tankeleser) ☺️

Anonymkode: a3839...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå å test spermen don, så hjelper du til med å utelukke at du er infertil. Ellers høres damen din selvsentrert og slitsom utså lykke til med å få barn med henne. Hun nager neppe mindre når dere har fått ett barn.

Anonymkode: 302f3...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men de fleste damer som er opphengt i å bli gravide, velger å leve "som gravide" mellom EL og IKM (eggløsning og (forhåpentligvis) ikke-kommende-mens, altså den datoen man forventer å få mensen dersom man ikke er gravid). 

Så dersom hun gjør det, og du ikke gjør det, så kan du iallefall være med på den delen for å støtte henne. Avstå fra alkohol, tobakk, og de matvarene som ikke er anbefalt for gravide. Ta ansvar for å holde ren kattedoen dersom dere har det. 

Og så kan det være lurt at du leser deg opp om nettopp de tingene jeg nevnte, og andre ting rundt graviditet og prøving, på egen hånd. Det er hauger med ressurser på internett, bare å google i vei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg (kvinne) forstår ikke helt hva hun ønsker du skal sette deg inn i?

Du vet at kvinner har eggløsning, og at man bør ha sædavgang i skjeden. At sperm kan leve noen dager og det kan lønne seg å ha samleie dagen før, samme dagen, dagen etter for å øke sjansene? 

Kanskje hun vil du skal spørre henne om når hun har eggløsning? (Det kan man finne ut med tester, spore syklusen i app, og gjerne eggløsningsslim).

Lykke til ( husk at ingen kan forvente at du er tankeleser) ☺️

Anonymkode: a3839...695

Men dette stemmer jo ikke. Det øker ikke sjansene. Det er ikke vits å ha samleie mer enn ca hver tredje dag, fordi sædlagrene bruker tid på å bygges opp og sædcellene lever uansett minimum 3 dager i kvinnen.

Anonymkode: dfec7...aeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...