Gå til innhold

Er dette normal deling eller var de kjipe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det er jeg som er kjip. Men har ikke sagt noe, betalte og har holdt kjekt.

Jeg er aleinemor og var på tur med mine to barn på 12 og 14 år. Vi var på samme sted som to bekjente, et par uten barn.

Det skjedde noe med vår transport så vi ble nødt å ordne en annen løsning.

Dette ble svært dyrt.

Paret vi reise med delte regningen i syv og sa de betalte 2/5 deler. Så kunne jeg betale resten. 
Er det kjipt å tenke at når begge de er i god jobb og jeg aleine voksen at man deler regning i to?

Anonymkode: 1bb81...1b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo egentlig helt rett, dere er jo tre, mens de er to. Det spiller ingen rolle om hvor mange voksne.

Neste gang tar dere hver deres drosje.

Anonymkode: 4bc15...dde

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hmmmm, den er vanskelig. Jeg hadde nok delt på to. Altså pr familie. Men det hadde nok vært mer naturlig å dele slik hvis barna hadde væet mindre. Når de blir så store begynner man på en måte å regne de som voksne. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville tenkt at å dele i to er mer naturlig. Men ikke fordi du er alene og de har god jobb. Det er ikke så relevant om dere er på ferie sammen må man vente at det er ca likt uavhengig av jobb. 
Men, jeg ville vurdert det ut fra et større bilde. Besøker du de ofte og er de rause da? Tar de med blomster og vin når du ber de? Slike ting. Er de rause til vanlig ville jeg kanskje tenkt de var bare litt ubetenksomme her.

• Liker 2
Skrevet

Dele regningen i 7 eller 5? Var det 5, så helt greit at du betaler 3/5 deler 

Anonymkode: 32a4f...4d3

• Liker 7
Skrevet

Du må jo betale for deg og dine barn.

Anonymkode: 9a25f...127

• Liker 8
Skrevet

Her er det mange variabler som kan spille inn, ikke minst hvorvidt prisen dere betalte ble påvirket av hvor mange dere var eller om det ville kostet det samme uansett, men i utgangspunktet tenker jeg at det er naturlig at du betaler for deg og dine. De er ikke noe mer forpliktet til å betale for dine barn fordi du er alenemor og de har gode jobber.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er en helt fair løsning å dele på antall personer. Hvis dere hadde måttet løse transporten med buss, tog eller fly - synes du det hadde vært naturlig at dette paret hadde betalt noen av billettene for deg og dine barn?

Anonymkode: 7f7d5...66b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje det er jeg som er kjip. Men har ikke sagt noe, betalte og har holdt kjekt.

Jeg er aleinemor og var på tur med mine to barn på 12 og 14 år. Vi var på samme sted som to bekjente, et par uten barn.

Dette ble svært dyrt.

Paret vi reise med delte regningen i syv og sa de betalte 2/5 deler. Så kunne jeg betale resten. 
Er det kjipt å tenke at når begge de er i god jobb og jeg aleine voksen at man deler regning i to?

Hva slags transport er rimelig vesentlig her, tenker jeg.

(Men hvorfor delte de regningen i sy og betalte 2/5????

• Liker 1
Skrevet

Det rettferdige er at paret betaler for seg, og du betaler for deg og dine barn. Har ingen betydning hvem som er i full jobb og ikke. Skal ikke være noe forskjellsbehandling uansett hva. Det er min mening om den saken.

Skrevet

Men det kommer jo an på hva løsningen ble?

Hvis det er snakk om taxi, burde det jo deles på antall voksne/inntekter, altså at paret betalte to tredjedeler. Hvis det er snakk om en overnatting med eller uten mat, der du, TS, trengte flere eller større rom pga. barna, blir det noe annet, da skulle du ha betalt mer enn de andre.

Skrevet
ti10 skrev (4 minutter siden):

Men det kommer jo an på hva løsningen ble?

Hvis det er snakk om taxi, burde det jo deles på antall voksne/inntekter, altså at paret betalte to tredjedeler. Hvis det er snakk om en overnatting med eller uten mat, der du, TS, trengte flere eller større rom pga. barna, blir det noe annet, da skulle du ha betalt mer enn de andre.

Enig i denne.

Anonymkode: 660df...85f

Skrevet

Det var tydelig at det paret uten barn hadde tunnelsyn de luxe. 
En regner ikke to barn på 12 og 14 som likeverdige spleisepartnere.  
De som jobber og tjener penger deler regningen på to. 
Men så var det en faktor til som det ikke var helt klart her. 
Var det din bil TS som brøt sammen så hadde du et naturlig større ansvar for transport 

Anonymkode: 83932...88b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her er det mye du ikke forteller. Du snakker om transport. Er det tog eller flybilletter det gjelder, synes jeg at det er naturlig at du betaler billettene for deg og barna. 

Er det taxi, så synes jeg regningen burde deles på to. Det samme hvis det gjelder leiebil. Hvis det andre paret uansett måtte ha leid bil/tatt taxi, så sparte de jo faktisk på at dere kunne dele.  

Men hva med deg, hvis du ikke hadde vært med det andre paret, hvordan hadde du da ordnet transport? Ville det vært billigere om du hadde reist alene med dine barn?

Endret av tirben
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette ble svært dyrt.

Hva ble løsningen? 

Anonymkode: 37321...d41

Skrevet

Jeg synes det var en helt grei deling av regning siden dere var tre personer. Jeg og min mann har vært sammen i mange år, men har delt økonomi selv om vi er et par. Vi er fremdeles to personer og betaler det meste hver for oss når vi er på tur (noe vi er mye) 🤷‍♀️. Vi har god økonomi begge to, men sørger likevel for at vi betaler sånn omtrent likt når vi er på ferie, handler, ute og spiser ol. 

Anonymkode: 3d4be...b19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette ble svært dyrt.

Var dere på samme sted dom to bekjente og et par uten barn, eller var dete sammen med to bekjente som var et par uten barn?

Og delte dere regningen i 7 eller 5? For det henger jo ikke sammen å dele i 7. Men betale 2/5 deler.....

Anonymkode: fba0c...7d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 16.55):

Det var tydelig at det paret uten barn hadde tunnelsyn de luxe. 
En regner ikke to barn på 12 og 14 som likeverdige spleisepartnere.  
De som jobber og tjener penger deler regningen på to. 
Men så var det en faktor til som det ikke var helt klart her. 
Var det din bil TS som brøt sammen så hadde du et naturlig større ansvar for transport 

Anonymkode: 83932...88b

Jeg syns det var riktig at mor her betaler for sine egne barn, og at ikke de uten barn skal dele på regninga for hennes barn.

Anonymkode: 8369c...672

Skrevet

Jeg antar at løsningen ble taxi, og at siden dere var fem måtte ha maxitaxi. Og da er det greit at du betaler mest, det er urimelig å forvente at de du reiser med betaler ekstra fordi din familiegruppe er flere og dere da trenger større bil.

Anonymkode: 8b70c...370

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 9.23):

Dette ble svært dyrt.

Det der er så smålig..... blir helt sjokkert over voksne menneskers tankemåte. Det er normalt å dele på de som har inntekt tenker jeg. Men men sånne folk er det ikke vits å ta opp ting med. Bare betal og ikke dra på sånne turer ingen med de. 

Anonymkode: 0f7fd...651

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...