Gå til innhold

Katt som sloss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt som sloss. Det hender at han kommer hjem med kloremerker, men ingen alvorlige skader. ,Jeg vet ikke om det er min katt eller andre katter som starter slosskampene. Tidligere har ei eldre dame i bygda satt ut rykter om at katten min ikke er kastrert,noe katten min er. Han er også chippet.

I dag fikk jeg en telefon fra denne eldre damen om at katten min har sloss med hennes katt, beskyldninger om at jeg ikke tar vare på katten min, og at hun truer .med å melde meg til Mattilsynet  eller avlive katten min hvis hun så den igjen. Jeg må også oppdra katten (!) Hun har også ringt flere av mine familiemedlemmer og sagt det samme. 

Jeg føler meg trygg på at mattilsynet ikkje gjør noe i denne saken. Men hva skal jeg gjøre?Tvinge katten til å være inne? Hvordan i Guds navn oppdrar jeg en katt på 10 år til  å ikke sloss med andre katter?🤣 Akkurat nå tør jeg ikke slippe katten ut. ,Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig det der. Ville jo gjerne forsøkt å få en god dialog med denne eldre damen og vist at jeg ønsker å finne en god løsning. Nå høres hun ikke ut som en sånn person som er lett å ha en god dialog med. Men dersom hun lager en større sak ut av dette, så kan du hvertfall dokumentere at du har forsøkt. Send en sms,mail og brev i postkassen der du viser forståelse for at situasjonen er litt vanskelig og ugrei, og at du gjerne vil samarbeide med henne om å bedre situasjonen. Kom med konkrete forslag; Kan feks være å ha innetider og utetider for kattene sånn at de ikke barker sammen. Kan være å introdusere de til hverandre på nytt ved at du feks passer hennes katt en periode hjemme hos deg og lar de bli kjent i trygge rammer. Vær tydelig på at din katt er kastrert og vaksinert og har innedo, får mat og omsorg hjemme. Om du kan dokumentere at du har forsøkt å samarbeide om tiltak og hun ikke kommer deg i møte, så har hun ingen sak og da får du bare ignorere henne. Vanskelig å oppdra en katt når problematferden skjer utenfor hjemmet.  

Skrevet

Kan katten være inne? Innekatter opplever mindre stress, og har derfor bedre helse, lever lengre og er lykkeligere. Med tanke på at din katt har en gående konflikt med en nabokatt, så kjenner han nok på mye stress.

Naboen din høres ikke ut som en dame man kan ha en dialog med. Jeg ville ikke stolt på at hun ikke skader katten din om hun får sjansen. 

Anonymkode: d144c...fe5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan katten være inne? Innekatter opplever mindre stress, og har derfor bedre helse, lever lengre og er lykkeligere. Med tanke på at din katt har en gående konflikt med en nabokatt, så kjenner han nok på mye stress.

Naboen din høres ikke ut som en dame man kan ha en dialog med. Jeg ville ikke stolt på at hun ikke skader katten din om hun får sjansen. 

Stenger du inne en katt som har vært ute så blir den ikke lykkelig.

Anonymkode: 94c6b...3a8

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forskning viser det motsatte. Selv tidligere utekatter viser positiv helseeffekt av å bli innekatter (såfremt de får behovene sine dekt, selvfølgelig). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min erfaring også. Holdt han innendørs noen uker i forbindelse med flytting noen år tilbake. Når jeg endelig slapp han ut så var han borte flere uker.

• Nyttig 2
Skrevet

Noen som har erfaring med gps til katt? Har gps oppe til vurdering, da vet jeg i allefall hvor han er,slik han vi har litt kontroll.

Skrevet

Katter er ofte i slåsskamper. Det er helt naturlig for de. Er jo helt umulig å si hvem av kattene som starter med mindre enn en ser det. Og om en ser at det kan bli en fight, så får en jage den katten som en ikke eier eller begge om en ikke er eier av noen av de.

Anonymkode: 002c1...9f5

Skrevet
meg4321 skrev (1 minutt siden):

Noen som har erfaring med gps til katt? Har gps oppe til vurdering, da vet jeg i allefall hvor han er,slik han vi har litt kontroll.

Ja, det har jeg. Det er fint å ha så ser du hvor katten er og hvor han har vært hele dagen. Ser jo ikke om den havner i slåsskamp da, med mindre du monterer et lite kamera på halsbåndet.

Skrevet
meg4321 skrev (2 minutter siden):

Venninnen min har det, da noen naboer driver å tar katten hennes inn å maten den. Da vet hun som regel hvor katten er. Har hendt at hun måtte ut å finne GPS da den har falt av katten 

Anonymkode: a990a...7d4

Skrevet
tøydokka skrev (11 timer siden):

Vanskelig det der. Ville jo gjerne forsøkt å få en god dialog med denne eldre damen og vist at jeg ønsker å finne en god løsning. Nå høres hun ikke ut som en sånn person som er lett å ha en god dialog med. Men dersom hun lager en større sak ut av dette, så kan du hvertfall dokumentere at du har forsøkt. Send en sms,mail og brev i postkassen der du viser forståelse for at situasjonen er litt vanskelig og ugrei, og at du gjerne vil samarbeide med henne om å bedre situasjonen. Kom med konkrete forslag; Kan feks være å ha innetider og utetider for kattene sånn at de ikke barker sammen. Kan være å introdusere de til hverandre på nytt ved at du feks passer hennes katt en periode hjemme hos deg og lar de bli kjent i trygge rammer. Vær tydelig på at din katt er kastrert og vaksinert og har innedo, får mat og omsorg hjemme. Om du kan dokumentere at du har forsøkt å samarbeide om tiltak og hun ikke kommer deg i møte, så har hun ingen sak og da får du bare ignorere henne. Vanskelig å oppdra en katt når problematferden skjer utenfor hjemmet.  

Dette med konkrete tiltak prøvde vi å foreslå for henne i går. Prøvde også å forklare henne at katten er kastrert, vaksinert, har dokasse og ett godt hjem.Men hun bare ignorerte det fullstendig og kjørte på med sitt. Så det fungerte dårlig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskning viser det motsatte. Selv tidligere utekatter viser positiv helseeffekt av å bli innekatter (såfremt de får behovene sine dekt, selvfølgelig). 

Er ikke enig det gjelder alle katter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg. Det er fint å ha så ser du hvor katten er og hvor han har vært hele dagen. Ser jo ikke om den havner i slåsskamp da, med mindre du monterer et lite kamera på halsbåndet.

Hvilken type har du? Vurderer en tractive var mini. Men gpsh ar jeg egentlig null peiling på.

Tenker at med gps så vet jeg i hvertfall hvor han er, slik at jeg har mulighet til å hanke han inn / stoppe evnt slosskamp.

Skrevet
meg4321 skrev (25 minutter siden):

Hvilken type har du? Vurderer en tractive var mini. Men gpsh ar jeg egentlig null peiling på.

Tenker at med gps så vet jeg i hvertfall hvor han er, slik at jeg har mulighet til å hanke han inn / stoppe evnt slosskamp.

Mini Finder Atto heter den.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...