Gå til innhold

Hjelp jeg går i flight/freeze mode Selv om jeg liker han!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker en mann svært godt. Datet 3 mnd nå. Før alle spør (for dette er viktig info å få frem i alle innlegg her på kg):nei vi har ikke hatt sex. 

Saken er den at jeg er veldig "skadet". Har blir dypt sviktet tidligere (utroskap) og før det levde jeg i et forhold med en voldelig mann. 

Joda jeg har jobbet med det og går fortsatt til psykolog av og til. 

Nå merker jeg at denne mannen som jeg liker, føler mye for, han får lite tilbake fra meg. Hvorfor? For når ting blir for nært, tett på, sårbart, så trenger jeg space og jeg flykter. Har bygd opp murer rundt hjerte mitt og er så redd. Så jeg forsvinner for han. Som nå. Jeg klarer ikke gi lyd. Er bare taus og har vært det i 9 dager nå. Han er antakelig lei av hvordan jeg flykter så nå er han også taus. 

Forbaska! Jeg går i flight, deretter i freeze. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo ikke miste, vil ha han i livet mitt men trenger nok roe ned litt. Orker ikke noe intenst. Hvordan formidle det på en god måte? Og hvordan forhindre å flykte hele tiden? Takler ikke nærheten i dette (sikkert derfor vi ikke har hatt sex heller). 

Råd? Jeg tenker jo jeg er sprø om meg selv og jeg vet jo at jeg sårer han som jeg bare ikke klarer gi lyd til akkurat nå. Hvorfor er jeg slik? 

Anonymkode: 7f2c3...989

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du skrive til ham? Levere et brev til ham, be ham lese det?

Du trenger ikke gå veldig i detaljer om hva du har opplevd, men få frem at du har opplevd ting som gjør at du får denne reaksjonen, og at det går utover ham. At du ikke ønsker å såre ham. At du forstår det kan virke som om du ikke er interessert i ham eller driver et spill med ham, men at det absolutt ikke er tilfelle.

Og så fortelle ham at du liker ham veldig godt, at du har fått følelser for ham. Men også at du ønsker å jobbe med deg selv, slik at du kan håndtere denne nærheten du føler til ham slik at det blir bra for dere begge to. (Men tror du bør gå hyppigere til psykolog enn bare innimellom.)

Si at du forstår om han er blitt redd for å gå videre med deg, men at du ber ham, om han greier, å være tålmodig med deg enda en stund.

Jeg har ikke opplevd det samme som det du har gjort, men andre ting som også kan påvirke meg lignende i samme situasjon. Jeg har tatt et valg om at ikke pokker om jeg skal la gammel skit få påvirke meg nå, så jeg velger å stå i det når jeg møter en ny mann, selv hvor skremmende det kan være. Jeg tenker at jeg må gjennom det om jeg vil ha en god mann, så da kan jeg like gjerne bare gjøre det. Også fordi jeg tenker at jeg ikke vil la fortiden og personer fra fortiden få ha makt over meg i dag. Det kan være sinnsykt skremmende å gjøre meg så sårbar i møte med en ny mann, men da vet jeg i det minste at jeg ikke lar meg styre av fortiden, ikke lar frykten min styre meg.

Håper du finner ut av det - jeg tror at han fortjener en forklaring fra deg, enten du snakker med ham eller skriver til ham. Se om du greier å snakke med ham, du kan f.eks. invitere ham til deg og si at du har noe du trenger å snakke med ham om, for å forklare hvorfor du har vært så fraværende og om han er villig til å lytte til deg. Og greier du det ikke, skriv til ham.

Anonymkode: 80da0...25c

• Liker 1
Skrevet

Kan det ikke være så enkelt som at du ikke er klar enda da?

Anonymkode: 998ae...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...