Gå til innhold

Trang økonomi. Leie eller eie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er situasjonen min; Jeg har nylig gjennomgått skilsmisse. Er ufør, på minstesats, og har dermed meget lav inntekt. Jeg ble kjøpt ut fra huset vårt av eksmannen, og har nå 1,8 mill på konto.

Jeg får ikke lån i noen bank med min inntekt, men har mulighet til å kjøpe en leilighet med egenkapitalen min. I min by tilsvarer 1,8 en 2-roms med grei standard (dvs ikke egentlig behov for oppussing de neste 5-10 årene), eller evt en sliten 3-roms. Jeg kommer da til å ha fellesutgifter på mellom 4-6500 tusen, alt etter hvilket borettslag og hvilken standard og størrelse på leilighet. Alternativet blir å fortsette å leie. Har ca 9500 kr i boutgifter i måneden nå (leie + strøm).

Har lest flere tråder her og det virker som det er enighet i at «har man lav inntekt bør man for all del ikke kjøpe! Da må man leie!» Men sånn jeg ser det så blir kostnadene ca det samme eller til og med mindre ved å eie, og jeg får mer stabilitet og trygghet ved å eie, så det er en stor fordel.

Er usikker på hva jeg skal gjøre. Er det noe jeg har glemt av i denne vurderingen? Noe åpenbart som gjør at jeg ikke burde kjøpe men heller fortsette å leie? Noen som har gode råd eller noen advarsler? Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: b0bcd...586

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Blizz1 skrev (3 minutter siden):

Har du penger bør du jo kjøpe. Hva ellers skal du bruke 1,8 millioner på?

Har en følelse av at jeg bør ha en stor buffer, siden inntekten min er såpass lav at jeg ikke får spart noe månedlig. Greier ikke tenke klart rundt dette merker jeg. Men ønsker å eie, og greier meg med ett soverom, og liten leilighet, men usikker på om jeg kommer til å slite økonomisk likevel. Men ja, trenger jo ikke å ha 1,8 på konto 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville kjøpt. Har du barn?

Anonymkode: bb6b4...4bc

Nei har ikke barn, så trenger kun ett soverom eller til nøds en sovealkove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt, du vinner ingenting på å leie, du får ingenting igjen for det. Her i byen kan du får kjøpt en ganske ok leilighet for 1.8 om du ikke trenger mer enn et soverom eller det går med en sovealkove. 

Hvilken landsdel hører du til i? Vil du fortsatt bo der?

Anonymkode: ab8ee...a3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er leilighet med fellesutgifter er det nok lurt å eie. Enebolig derimot,kan fort bli dyrt når man må gjøre noe,i tillegg kommer forsikringer,eiendomsskatt,kommunale avgifter og vedlikehold. 

Anonymkode: 07e61...da4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei har ikke barn, så trenger kun ett soverom eller til nøds en sovealkove.

Jeg tror ikke jeg ville gått for en borettslagleilighet. Plutselig så vil borettslaget ha felles oppussing av leiligheter slik at husleien blir å øke masse. Se om du har mulighet for en selvstendig leilighet eller hus.

Anonymkode: c641e...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har en følelse av at jeg bør ha en stor buffer, siden inntekten min er såpass lav at jeg ikke får spart noe månedlig. Greier ikke tenke klart rundt dette merker jeg. Men ønsker å eie, og greier meg med ett soverom, og liten leilighet, men usikker på om jeg kommer til å slite økonomisk likevel. Men ja, trenger jo ikke å ha 1,8 på konto 😅

Om du idag leier til 9500 kr, bør du jo kunne klare å spare 3000-5500kr i måneden?

Når leiligheten etterhvert vil trenge utbedringer kan du nok få låne med sikkerhet i leiligheten, når du alt eier den og er nedbetalt.

Den ene tingen du bør undersøke nøye:

Er det store utbedringer på trappene i borettslaget? Når ble vinduer sist skiftet? Er taket ok? Elektrisk anlegg? Fyrkjeler?

osv osv

Fordi det er reell fare for at fellesutgifter øker.

Sjekk årsrapporter og økonomien i borettslaget.

Har de satt av penger til kommende utbedringer? Eller vil ting som må fikses finansieres av økte fellesutgifter?

Her i byen har stort sett alle boligbyggelag satt opp fellesutgifter siste årene. De nybygde har høye lån, og de eldre har mye nødvendig oppussing. Det ligger nå på 10-12000 i måneden 😕 

Anonymkode: ec25e...ff1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg ville gått for en borettslagleilighet. Plutselig så vil borettslaget ha felles oppussing av leiligheter slik at husleien blir å øke masse. Se om du har mulighet for en selvstendig leilighet eller hus.

Ja det er slike ting som skremmer meg. Noen sier borettslag er skummelt pga økte fellesutgifter, mens andre sier selveier er skumlere pga du kan få store utgifter til vedlikehold. Så da er både borettslag og selveier veldig økonomisk risikabelt, og jeg burde kanskje fortsette å leie? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje kjøpe noe langt utpå landet? Det gjorde jeg. Eneste jeg hadde råd til.

Anonymkode: a89de...306

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du idag leier til 9500 kr, bør du jo kunne klare å spare 3000-5500kr i måneden?

Når leiligheten etterhvert vil trenge utbedringer kan du nok få låne med sikkerhet i leiligheten, når du alt eier den og er nedbetalt.

Den ene tingen du bør undersøke nøye:

Er det store utbedringer på trappene i borettslaget? Når ble vinduer sist skiftet? Er taket ok? Elektrisk anlegg? Fyrkjeler?

osv osv

Fordi det er reell fare for at fellesutgifter øker.

Sjekk årsrapporter og økonomien i borettslaget.

Har de satt av penger til kommende utbedringer? Eller vil ting som må fikses finansieres av økte fellesutgifter?

Her i byen har stort sett alle boligbyggelag satt opp fellesutgifter siste årene. De nybygde har høye lån, og de eldre har mye nødvendig oppussing. Det ligger nå på 10-12000 i måneden 😕 

Anonymkode: ec25e...ff1

Takk for masse nyttige tips!

Det vil nok bli noe utbedringer fremover i de borettslagene som er aktuelle, da alle er fra typisk 60-70-tallet. Men jeg tenker at fellesutgiftene umulig kan øke SÅ mye, de kan vel ikke plutselig doble seg pga vedlikehold i borettslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er slike ting som skremmer meg. Noen sier borettslag er skummelt pga økte fellesutgifter, mens andre sier selveier er skumlere pga du kan få store utgifter til vedlikehold. Så da er både borettslag og selveier veldig økonomisk risikabelt, og jeg burde kanskje fortsette å leie? 😅

Alt er jo risikabelt i dag men det er jo om å gjøre å finne den rette veien for deg. 

Kan anbefale borettslag på det sterkeste selv men du må jo finne noe som passer for deg.

En annen ting er at du ikke vil ha mulighet til å få bostøtte med dette på konto. Det kan du få om du bor i rette byen og eier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje kjøpe noe langt utpå landet? Det gjorde jeg. Eneste jeg hadde råd til.

Anonymkode: a89de...306

Ja skulle gjerne gjort det, men da måtte jeg hatt bil, og da kan jeg likesågodt bo litt dyrere i byen og slippe bil 😄

En annen ting er at utpå landet er det stort sett bare eldre eneboliger, og selv om de er billige, så har ikke jeg helse til å vedlikeholde en enebolig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i byen eller på bygda? Er jo vesentlig med tanke på dette. Du må vel litt ut av byen for å finne et hus i prisklassen din? Kan være en god ide å ha et par hundre tusen som buffer med tanke på uforutsette utgifter, tenker hovedsaklig som huseier. Tror ikke jeg ville brukt rubbel og bit på kjøpet.

Jeg har bodd i borettslag hele mitt liv (ca 35 år, eier) og jeg er 100% sikker på at jeg vil bort herfra og bo landlig i ro og mak i mitt eget hus etterhvert. Borett/blokk "living" kan ikke sammnelignes med å bo på landet.  

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt er jo risikabelt i dag men det er jo om å gjøre å finne den rette veien for deg. 

Kan anbefale borettslag på det sterkeste selv men du må jo finne noe som passer for deg.

En annen ting er at du ikke vil ha mulighet til å få bostøtte med dette på konto. Det kan du få om du bor i rette byen og eier.

Ja jeg må prøve det. Er ikke komfortabel med å leie, og ønsker tryggheten ved å ha mitt eget sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortsette å leie er det siste du bør gjøre.

Jeg gjorde nemlig den feilen etter en skilsmisse, og kan love deg det var en dyrekjøpt erfaring. Hadde samme sum i husleie som deg også,  det går noen hundretusener bare på et par år...

Forskjellen på borettslagleilighet og egen leilighet er at oppgraderingen ikke må gjøres med en gang, så sant det ikke er store ting som et tak som lekker, eller rustne rør o.l.

Har du mulighet å flytte på deg kan du kanskje finne noe fint ut på bygda eller i en mindre by.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...