AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Er konstant plaget med rygg, nakke og skuldre. Kan ikke være på jobb en dag uten å få det helt forferdelig i kroppen etterpå, til tross for at det er en rolig kontorjobb. Har hatt fysisk kreve de jobb og da var det også sånn. Har ofte ikke overskudd til å gjøre det jeg skal på kvelden, må ligge på sofaen fordi ryggen hyler at den har fått nok. Har hatt det sånn i to år og nå er jeg så utrolig lei. Jeg har det fint ellers, men kjenner det tærer på psyken å ha det sånn. Dessuten begrenser det meg en en del i hverdagen, da det tar fra meg det overskuddet jeg har. Jeg har vært hos kiropraktor (aldri igjen), naprapat og fysioterapeut fler ganger tidligere uten effekt, og jeg har gått til fysioterapeut i hele år, men sluttet nå da det ikke var vits. Går turer i ulendt terreng som visstnok skal være bra. Hva i allverden skal jeg gjøre? Er bare så dritlei av å aldri føle meg bra i kroppen Anonymkode: 4ea8f...16f
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Hva gjør du for å forebygge og bedre dette da? Jeg slet med daglige ryggsmerter før. Det kom mest sannsynlig av lite muskler. Fikk et nytt liv med yoga og styrketrening og selv i 3 svangerskap har jeg ikke hatt ryggsmerter. Om dine plager kommer av en skade eller slitasje bør du gå til lege. Eventuelt om du ikke vet hva det kommer av. Anonymkode: 02701...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Har du forsøkt svømming? Anonymkode: 96c47...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Styrke, styrke og enda mer styrketrening. Anonymkode: d4d13...517 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 «Kontorvondtene» mine ble borte når jeg begynte å trene. Vondtend skyldes nok betennelser, aktivitet øker blodtilførselen og da ordner kroppen opp selv. Anonymkode: 372a3...935 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #7 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva gjør du for å forebygge og bedre dette da? Jeg slet med daglige ryggsmerter før. Det kom mest sannsynlig av lite muskler. Fikk et nytt liv med yoga og styrketrening og selv i 3 svangerskap har jeg ikke hatt ryggsmerter. Om dine plager kommer av en skade eller slitasje bør du gå til lege. Eventuelt om du ikke vet hva det kommer av. Anonymkode: 02701...2ad Hadde et veldig fysisk tungt yrke i noen år, gikk ned mye i vekt og var veldig dårlig til å lytte til kroppens signaler. Jobbet hardt og sto på litt for mye, det var etter det jeg fikk trøbbel med musklene i nakke og rygg. Ble aldri helt bra igjen. Etter noen år til ble jeg gravid og det medførte store problemer med bekkenet, som jeg fortsatt kjenner på 1,5 år etter fødsel, i tillegg til alt det andre. Vurderer å begynne med yoga, men synes det er vanskelig å sette seg inn i det. Tar gjerne imot tips 😊 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Styrke, styrke og enda mer styrketrening. Anonymkode: d4d13...517 Men hvor lenge skal man trene styrke? Har prøvd det, holdt ut lenge selv om jeg virkelig hater å pumpe jern på treningssenter, men merket ikke bedring. Å bli bedre i kroppen var eneste motivasjonen, så når bedringen uteble klarte jeg ikke å opprettholde noen form for motivasjon lenger. Mordina skrev (18 timer siden): Be fastlegen om ei utredning. Fikk en utredning da jeg var sykmeldt med plagene mine etter svangerskapet. Tok røntgen der det ble påvist litt skoliose og ble sendt videre til ortoped. Han kunne fortelle at ingen er helt rette i ryggen, og min skoliose var så liten at han ikke kunne tenke seg at det var grunnen til problemene mine, så vi avsluttet det etter første konsultasjon. Må vel bestille meg en legetime igjen, men hva kan jeg egentlig vente meg av videre utredning da? Var ellers normale funn på røntgen. Anonymkode: 4ea8f...16f
Gjest Mordina Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): ikk en utredning da jeg var sykmeldt med plagene mine etter svangerskapet. Tok røntgen der det ble påvist litt skoliose og ble sendt videre til ortoped. Han kunne fortelle at ingen er helt rette i ryggen, og min skoliose var så liten at han ikke kunne tenke seg at det var grunnen til problemene mine, så vi avsluttet det etter første konsultasjon. Må vel bestille meg en legetime igjen, men hva kan jeg egentlig vente meg av videre utredning da? Var ellers normale funn på røntgen. Jeg er ikke utdannet lege e.l da. Det jo ganske vanlig med vondt i kroppen av kontorarbeid. Og det er veldig vanlig å få vondt i kroppen hvis vi ikke trener. Har arbeidsgiver fått fysioterapeut til å se på hvordan dere jobber? Til spørsmålene over: Regn med minst 6 måneder før du merker effekt av styreketrening. Hevy er en god app som gir mye motivasjon her. Du må også spise skikkelig. Lifesum er bra på kost. Hva med pt? Om ikke du vil det sjekk ut appen Alive. Whitney Simmons som står bak appen har også egen tiktok-kanal der hun forklarer hvordan øvelsene skal utføres. Yoga er ikke så avansert. Last ned DownDog. Jeg elsker den appen. Test den og se så vil du skjønne hva jeg mener. Hvis du ikke liker styrketreningen er det mye annet som er bra for kroppen: gå tur i ulendt terreng, svømme, danse, aerobic, gå på ski, calisthenics (FunkyGine er god på det, hun har instagram). Eller Adidas Training. Den er veldig god! Hva med å se litt på growwithjo gjør. Hun har morsom dansetrening på youtube. Jeg har kontorarbeid og fikk vondt i kroppen, slik du beskriver. Så jeg anbefaler på bakgrunn av hva jeg selv har hatt god erfaring med. Men begynn med DownDog og restorative yoga. Det er rett og slett god gamneldags uttøyning.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Det er såklart også greit å utelukke prolaps i nakken med MR, hvis du ikke allerede har gjort det. Ellers er jeg enig med det som sies om styrketrening. Styrketrening i kombinasjon med behandling er kjempeviktig, og det er uhyre viktig at treningen gjøres riktig. Det kan være at du må finne en annen fysioterapeut, at du ikke har fått riktig type oppfølging. Jeg går til privat fysioterapeut. Koster litt, men verdt det. Jeg brukte tid på å google meg frem til en med veldig gode anmeldelser, samme med kiropraktor. For jeg var også "aldri mer kiropraktor" pga dårlig erfaring. Men så kom jeg til en som kunne sakene sine. Det er veldig bra å gå i ulendt terreng, men det er som sagt styrketreningen som er viktigst. Jeg har fått regelmessig massasje for øvre rygg, skuldre, nakke (au!), hvor jeg skal gjøre et sett med øvelser hjemme mellom hver gang. Dette er veldig forsiktig opptrening med manualer, hvor intensiteten økes etterhvert som man blir sterkere (under overvåking av fysio). Anonymkode: 98b2d...6ee
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor lenge skal man trene styrke? Har prøvd det, holdt ut lenge selv om jeg virkelig hater å pumpe jern på treningssenter, men merket ikke bedring. Å bli bedre i kroppen var eneste motivasjonen, så når bedringen uteble klarte jeg ikke å opprettholde noen form for motivasjon lenger. Fikk en utredning da jeg var sykmeldt med plagene mine etter svangerskapet. Tok røntgen der det ble påvist litt skoliose og ble sendt videre til ortoped. Han kunne fortelle at ingen er helt rette i ryggen, og min skoliose var så liten at han ikke kunne tenke seg at det var grunnen til problemene mine, så vi avsluttet det etter første konsultasjon. Må vel bestille meg en legetime igjen, men hva kan jeg egentlig vente meg av videre utredning da? Var ellers normale funn på røntgen. Anonymkode: 4ea8f...16f Poenget er at du må trene riktig, og du må få et treningsopplegg av en kyndig. Ikke slå deg løs med apparater på helsestudio, da kan du fort gjøre vondt verre. Du skal gjøre konkrete tilpassede øvelser, med pauser mellom hver økt. Jeg har hatt tilsvarende smerter som deg, føles uutholdelig. Jeg fikk èn øvelse for skuldre/nakke med manualer hjemme. 3 x3, med 2 minutters pause mellom hver økt. Dvs alt i alt 9 ganger, med tilsammen 6 minutters pause. Høres latterlig lite ut, men det er SÅ viktig at muskulaturen får hente seg godt inn. Og når du har så store smerter som du har, så har ikke musklene dine det godt. Skoliose kan komme av at du har for lite d vitamin og kalsium i kroppen. Har du sjekket d vitaminnivået? Er dette for lavt (skal være over 75 nmol), så vil automatisk kalsium være for lavt. For lite av dette kan også gi mye smerter. Anonymkode: 98b2d...6ee
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Poenget er at du må trene riktig, og du må få et treningsopplegg av en kyndig. Ikke slå deg løs med apparater på helsestudio, da kan du fort gjøre vondt verre. Du skal gjøre konkrete tilpassede øvelser, med pauser mellom hver økt. Jeg har hatt tilsvarende smerter som deg, føles uutholdelig. Jeg fikk èn øvelse for skuldre/nakke med manualer hjemme. 3 x3, med 2 minutters pause mellom hver økt. Dvs alt i alt 9 ganger, med tilsammen 6 minutters pause. Høres latterlig lite ut, men det er SÅ viktig at muskulaturen får hente seg godt inn. Og når du har så store smerter som du har, så har ikke musklene dine det godt. Skoliose kan komme av at du har for lite d vitamin og kalsium i kroppen. Har du sjekket d vitaminnivået? Er dette for lavt (skal være over 75 nmol), så vil automatisk kalsium være for lavt. For lite av dette kan også gi mye smerter. Anonymkode: 98b2d...6ee Jeg vil også legge til viktigheten av god madrass og hodepute. Hvis du ligger slik at kroppen spenner seg/ikke får støtte mens du sover, så vil dette også påvirke negativt. Jeg hadde prolaps i ryggen og fikk nytt liv med ny madrass og hodepute. Men resten må altså også på plass, også for å forebygge at det skjer igjen. Anonymkode: 98b2d...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå