Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en flott mann som elsker meg og barna høyere enn alt. Han gir meg kjærlighet og omsorg, han er flink til å lage mat, rydde, pusse opp, han er handy, smart og oppegående. Han behandler meg med respekt. Vi deler alt 50/50 og har det fint hjemme.

Men det er kun det, hjemme.. han gjør ikke ting med meg, liker ikke restauranter, kino, kafeer, teater, hoteller,konserter, reiser eller i det hele tatt opplevelser i byen vi bor i. Liker ikke hyttelivet heller, ikke sommerhytte, ikke vinterhytte, ikke ski ikke svømming ikke kortspill ikke bøker... lista er lang.

Vi reiser en gang i året til Gran Canaria, han nekter å reise til andre steder i verden, det er kun Granca eller Sverige, alt annet er uaktuelt. Jeg foreslo å reise uten han, ta med barna og reise med foreldrene mine til Italia men det var helt uaktuelt da han vil være med oss, hans kjære familie.... 

Vi som kjærester finner ikke på ting sammen, absolutt ingenting utenfor husets fire vegger og hvis vi en sjelden gang gjør det, så ser man fort at han er misfornøyd. Sist gang vi var på restaurant var i Sverige, da var vi sammen med mine foreldre. Han bestilte ingenting fra restauranten fordi han synes stedet var "ekkelt". Så der satt vi alle og spiste mens han mata ungene. 

Jeg begynner å kjede meg i forholdet, føler at noe virkelig mangler, jeg er eventyrlysten og elsker å reise, oppleve og nyte en god måltid utenfor huset, han er det stikk motsatte. Når vi var nye kjærester fortalte han meg det motsatte, at han elsker å reise. Jeg vet jeg ikke kan få i pose og sekk, men jeg føler meg kvalt og begynner å kjede meg med han. Merker at hans holdninger til nye ting er negative. Snakket med han om dette flere ganger og da sier han at han ikke er flink med sånt, men når vi blir pensjonister så lover han at vi skal på en cruise 🤢

Jeg er redd, føler jeg ikke har noe til felles med han mer..

Er jeg urimelig og kravstor? 

Anonymkode: f75ef...4b8

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du gjøre som kvinner pleier å gjøre, hoppe til en ny mann for å få litt spenning igjen. Så kan du gjøre det samme igjen når det blir kjedelig der også, osv. Er jo sånn det pleier å være det.

Anonymkode: 1ab95...172

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker litt mystisk hvorfor dere to har blitt sammen. Men han har vel kvaliteter som du liker og falt for.

Du kan selvsagt reise med foreldre eller andre til Italia, og gå ut og spise med andre enn ham. 

Anonymkode: 963ef...6ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da får du gjøre som kvinner pleier å gjøre, hoppe til en ny mann for å få litt spenning igjen. Så kan du gjøre det samme igjen når det blir kjedelig der også, osv. Er jo sånn det pleier å være det.

Jeg ønsker ikke ny mann, jeg vet jeg ikke finner bedre enn han. Han er flott og jeg elsker han. Men det er gørrkjedelig å være sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ønsker ikke ny mann, jeg vet jeg ikke finner bedre enn han. Han er flott og jeg elsker han. Men det er gørrkjedelig å være sammen.

Hvorfor finner du ikke på spennende ting om du er så eventyrlysten? 

Anonymkode: 963ef...6ba

• Liker 1
Skrevet

Da begynner du å gjøre ting uten han. Noe særlig vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: 899b2...3ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Men dette må du jo ha vist før du ble sammen med han..

Det er ganske normalt å finne ut hva slaks en interesse en person har før man går i et forhold sånn at man vet om man er en match eller ikke.

Det blir som å kjøpe en papergøye, og hater at den roper når man selv vet at det er det dem gjør.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre slik du foreslo, nemlig å reise med barna. Jeg ville ikke hørt på innvendingen fra mannen din, siden han ikke er villig til å gå utenfor sin snevre komfortsone for din deg. For å bli i forholdet må dere begge akseptere at dere er ulike og tilrettelegge for det. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva om dere reiser på cruise nå?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eh, nei.

Har vært med samme mann i 20 år. Og det finnes ikke kjedelig. 

Men så er vi kompatible når det gjelder reise, interesse for mat, fjellturer, og andre aktiviteter. 

Anonymkode: 68830...fcd

• Liker 1
Skrevet

Det er rart dere har blitt sammen i det hele tatt, jeg liker å gå ut og elsker å reise og hadde aldri blitt sammen med en som ikke gjorde det. Uansett hvor kjekk og hyggelig han var. Så du er ikke urimelig, for meg er det dumpegrunn! Men dumpegrunn før man har fått barn da, eller i det hele tatt blitt sammen, disse lukes ut i datingfasen.. litt sent å komme på det først nå.

Han trenger et skikkelig spark i ræva. Dra til Italia med barna og foreldrene dine. Han kan ikke bestemme hvor dere skal dra HVER ferie, det er urimelig av han og det er rett og slett litt kontrollerende atferd. Man må gi og ta litt i forhold, alt kan ikke skje bare på den enes premisser. Og her er det definitivt hans tur til å strekke seg. Entene blir han med til Italia eller så blir han hjemme. Ferdig snakka. Dere er to personer i forholdet og du elsker å reise og det visste han da dere ble sammen. Så nå må han leve opp til at han løy om at han var glad i det også. 

Ellers så kunne jeg kanskje vært med en litt kjedelig type så lenge det var greit at jeg fikk full frihet (innenfor rimeligheten grenser, man har jo barn å ta hensyn til) til å gjøre hva jeg ville. Det er jo heller ikke alltid man finner alt i en person, selv med en kjæreste som liker å finne på ting så går jeg jo på kino, konserter, festivaler, ut å spise, ut på byen etc med forskjellige venner av meg også. Du må bare gjøre alt dette med venner. Det kan faktisk redde forholdet å gjøre ting hver for seg også.

Men han fyren høres nitrist ut.. spol frem i hodet ditt til først når barna har flyttet ut og dere ikke har dem å snakke om eller gjøre noe med, og så til pensjonisttilværelsen når dere ikke har jobb heller.... da sitter du der med en kjedelig gubbe som ikke vil gjøre en dritt. Kanskje et cruise, men ville ikke satt pengene på det siden han har løyet om sånt før. Pluss et cruise vil ikke gjøre han til verdens mest spennende mann de tusenvis av andre dagene dere skal henge sammen.

Anonymkode: 20630...777

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan ikke få alt man vil i én person er min erfaring, og som parterapeutene også liker å påpeke. 
Her ville jeg blitt i forholdet, og reist på turer og opplevelser med venninner, egne barn/foreldre. 
Du og han snakker selvfølgelig om dette i forkant, slik at han forstår at dette er noe som er veldig viktig for din livskvalitet, samtidig som du respekterer at han ønsker annerledes. 
Man må gi og ta, så her må mannen komme deg i møte også.

• Liker 3
Skrevet

Om reising og mat er så viktig for deg, så kommer det til å bli mere merkbart i fremtiden. 

Anonymkode: 07c07...c4f

• Liker 1
Skrevet

Tipper cruiset han har lovet deg er med danskebåten tur retur.

Anonymkode: e506f...af4

• Nyttig 4
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Er jeg urimelig og kravstor? 

Ja, det er du. Fordi at 97% av livet ditt foregår inne i huset, og der er han kjempegod. Tenk på alle de i forhold som kun er gode når de er på ferie, men fullt av problemer hjemme...

Anonymkode: 59e5b...b43

Skrevet

TS,

Uff... dette var trist å lese. Stagnasjon eller den hyggelige men kjedelige rutinen er en trussel mot alle forhold over tid, og hos dere så er det en svær trussel på sikt.

Med din mann får du bøtter og spann med trygghet, men utviklingen høres ut å savnes. Forrige sommeren blir modell for neste sommer, og så videre.

Ubevisst inne i hodet ditt blir hjernen din mer og mer klar til å utforske en mann som er ulik din mann, som vil kunne gi utvikling og ikke stagnasjon. Kommer du bli utro, forlate forholdet, eller bli mer og mer missfornøyd men stå i det? Ingen av oss som vet, men du bør gjøre noe.

Ta styring.

- Vet ikke hvor sta han er. Men du kan vel prøve å bare ordne variasjon for dere begge uten å involvere han? Ordne barnevakt, bestill og betal fly, og hotell. Gi det som overraskelse gave. Hvis han prøver å si nei, så sier du at det er betalt. Kanskje blir det en total katastrofe, kanskje ikke.

- Få inn utvikling uten han, men ikke med enn ny mann. Dra på weekendtur med venninner, gå på byen, bruk tid på ny hobby.

Angsten som han har, den må utfordres. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, det er du. Fordi at 97% av livet ditt foregår inne i huset, og der er han kjempegod. Tenk på alle de i forhold som kun er gode når de er på ferie, men fullt av problemer hjemme...

Hvis noen kun har 5 timer av uken utenfor huset, da må man virkelig få til endring.

Skrevet
1 minutt siden, Fremmed fugl said:

Hvis noen kun har 5 timer av uken utenfor huset, da må man virkelig få til endring.

Hvor mange ferieuker har du i året?

Skrevet

Gjøre noe med det da kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mange ferieuker har du i året?

Har 30 virkedager ferie i året. Som gir 5 ukers ferie. I år brukte jeg vel mindre enn 5 % av disse ukene i huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...