AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Min datter er 12 år og spiller håndball. Når de spiller kamper er det to jenter som nesten kun spiller ballen til hverandre. De er venninner. Selv om de andre på laget er helt ledig, overser de glatt dette og spiller til hverandre. Er veldig tydelig. Min datter er veldig frustrert over dette, og mister lysten på å spille håndball. Det blir en slags ekskludering. Det som er litt vanskelig, er at den ene jenta er datter til trener. Og det virker ikke som om hun får tilsnakk fra sidelinjen. Hadde dere tatt opp dere med trener? Og hvordan ville dere evt ordlagt dere? Hadde det ikke vært datter til trener så hadde det ikke vært noe problem å ta det opp. Anonymkode: 966b7...346
Luckiness Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Ja dette må du ta opp. Om du finner en passende mulighet til å fiske litt hva andre foreldre/barn opplever er det lettere å stå sammen og begrunne fordi det er flere som reagerer. Har ikke forslag til hvordan det kan tas opp, annet enn at det er like greit å være direkte og ærlig. Si hva du observerer og at din datter mister lysten og motivasjonen. Be treneren ta en vurdering på opplegget. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #3 Skrevet 13. august 2023 Selvfølgelig ikke greit. Anonymkode: 6bffc...ad4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #4 Skrevet 13. august 2023 Er samme på fotball her. Noen av guttene gir ballen til sine kompiser og de gir ikke ballen bort i det hele tatt. De tror de er verdensmestere og skal gjøre alt selv. Det går ikke bra. Dette er G14. Vi har gitt beskjed til treneren flere ganger. Han sier bare at de jobber med det Anonymkode: 04a06...65a
Macro Skrevet 13. august 2023 #5 Skrevet 13. august 2023 Dette hadde jeg glatt tatt opp ja. Om de har blitt 12 år og enda ikke forstått at det er lagspill så har det sviktet et sted. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Skrevet 13. august 2023 Høres dessverre helt vanlig ut! Selv om man står helt åpent til, så er det flere som heller forsøker å kaste ballen oven en hel haug med motstandere - bare fordi deres egen venninne står langt borti der. Anonymkode: 71895...1fb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #7 Skrevet 13. august 2023 Det er dessverre helt vanlig, og også det å kvie seg for å si fra fordi noen av de det gjelder er barnet til en av trenerne... Her spilte datteren i 10 år, trivdes i 7 av dem ca, men så var det mye trenerkluss og intriger. Også etter at man fikk byttet ut to foreldretrenere, fordi erstatterne var nære venner av disse.... Men ja, man burde si fra! På en ryddig, ordentlig måte, sånn at man vet selv at man ikke har insuinert at det er fordi barnet er trenerbarn. Det blir nok tatt ille opp uansett, men gjør man det skriftlig, så kan det bevises hva man har sagt. Anonymkode: 04890...bcc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Macro skrev (1 time siden): Dette hadde jeg glatt tatt opp ja. Om de har blitt 12 år og enda ikke forstått at det er lagspill så har det sviktet et sted. Helt enig. Ganske umodent av 12-åringer å holde på slik. Total mangel på forståelse av spillet. Anonymkode: a9697...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Foreldre burde ikke vert trenere. Dette er helt vanlig. Jeg hadde ikke sagt fra. Regner med jeg hadde blitt sett på som grinebiter. Anonymkode: 25312...4e1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 Det er det samme hos oss og vært slik en stund. Trenerbarna er de eneste som får spille på midten, og så er tilbakemeldingen at de andre ikke er gode nok. Do the math, man blir god på det man trener på. Vi har sørget for at sønnen vår han andre aktiviteter når han (og mange av de andre) går lei av opplegget. Anonymkode: 97a21...b8d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 Barn sender pasninger til de som er trygge på. Barn av trenere har ofte litt mer trygghet pga foreldre og tar derfor gjerne litt mer plass. Barn helt opp til 14 alderen har gjerne ikke så godt blikk for spillet og er ikke istand til å gjøre valg VI mener de burde ta på banen. Noen har blikk og har gode pasninger, noen skyter hardt, noen løper fort, sjelden en spiller har alle disse delene. Ja man burde tenkt seg at spillere burde klart mer, men dessverre tvinger foreldretrenere spillere til spesielle mønstre slik at alle blir involvert. Men tenk også litt fra andre siden. Tenk å være den som ser alle sine pasninger bli «misbrukt», hver gang du sender en pasning så mister den du sender den til ved å fumle, ikke få til finten/dragningen, ikke klsre mottaket, bare kaste/sparke den bort (blander håndball/fotballscenarier) Skjer det ofte nok er det ikke gøy lenger å involvere andre, bedre å sende de du får pasning tilbake av eller som du er tryggere på. Har en j14 spiller som er den med 90 % av alle assist i kampene, men 80% av lagvenninner er ikke i stand til å sende en pasning som treffer henne. Det er kun klarering som gjelder. Fryktelig frustrerende å ikke få baller, men hun blir gal når hun sender så mye bra pasninger som lagvenninner roter bort med en gang. Hun kunne blitt egodribleren som mange lett blir, istedet kommer hun fortvilet hjem. Svar på spørsmålet. Spør treneren hva opplegget med å inkludere alle spillerne og hvordan de kan gjøre alle trygge og inkluderte. Fortell at det føles rart når enkelte ikke føler seg trygge og rart at de som er ego ikke blir snakket til. Anonymkode: 7f8d3...a7a 1
Mt3 Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 Har du sett på de under trening? Passer trener da på at de må øve på å bruke hele banens bredde, eller at alle spillere må være borti ballen før mål blir godkjent? Enten så må jo dere foreldre være tøffe nok til å be treneren SE at disse to ikke sentrer nok til øvrige lagmedlemmer, og at trener må være klar over at flere vil gå lei og slutte om det ikke løses på et vis. Eller så må spillerene være tøffe nok til å gi trener beskjed eller protestere med å sette seg ned/ stå på banen og scrolle på mobilen, og det siste her er vel litt mye forlangt av 12 åringer.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 Idrettsaktiviteter er jo i stor grad lagt opp til at foreldre eller andre med tilknytning til laget er trenere. Ikke alle takler en slik trenerrolle like godt når egne barn eller andre nærstående er på laget. Jeg har vært bort i begge deler, som mor til håndballspillende barn. En trener-mor var svært nøye på alles utviklingsmuligheter uavhengig av hvor "gode" de i utgangspunktet var. En annen, en yngre mann, som ikke hadde samme tilknytning til laget, han klarte nok ikke å se urimeligheter like godt. Selv som 15-16-åringer var det mye venninne-greier som ikke ble tatt tak i. Det ble så ille at trener på motstander-laget sa fra ved ett tilfelle. Flere foreldre prøvde å si fra. Det ble tilsynelatende tatt imot av trener og bekreftet at det var slik, og at dette er "noe vi jobber med". Det skjedde lite som viste det på banen. Om du skal si fra? Jeg vet ikke. Er dere flere som har sett det samme? Å være trener kan av og til være en utakknemlig oppgave. Velg iallfall dine ord med omhu. Jeg ville presisert at dette er egen oppfatning, men at også andre har sett det samme (hvis andre har sett det samme) Du risikerer å få som svar at du gjerne må overta trenerjobben hvis du blir for kritisk. Anonymkode: 34c69...43c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 Si i fra. Det var slik her og. Barna til trenerne ble tatt ut til kretslaget også, da var det mange som sluttet. Trener og lagleder pratet og manipulerte den unge speideren. Noe litt pinlig over middelaldrende foreldre som lever gjennom barna sine. Anonymkode: 943b7...e97
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #15 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Barn sender pasninger til de som er trygge på. Barn av trenere har ofte litt mer trygghet pga foreldre og tar derfor gjerne litt mer plass. Barn helt opp til 14 alderen har gjerne ikke så godt blikk for spillet og er ikke istand til å gjøre valg VI mener de burde ta på banen. Noen har blikk og har gode pasninger, noen skyter hardt, noen løper fort, sjelden en spiller har alle disse delene. Ja man burde tenkt seg at spillere burde klart mer, men dessverre tvinger foreldretrenere spillere til spesielle mønstre slik at alle blir involvert. Men tenk også litt fra andre siden. Tenk å være den som ser alle sine pasninger bli «misbrukt», hver gang du sender en pasning så mister den du sender den til ved å fumle, ikke få til finten/dragningen, ikke klsre mottaket, bare kaste/sparke den bort (blander håndball/fotballscenarier) Skjer det ofte nok er det ikke gøy lenger å involvere andre, bedre å sende de du får pasning tilbake av eller som du er tryggere på. Har en j14 spiller som er den med 90 % av alle assist i kampene, men 80% av lagvenninner er ikke i stand til å sende en pasning som treffer henne. Det er kun klarering som gjelder. Fryktelig frustrerende å ikke få baller, men hun blir gal når hun sender så mye bra pasninger som lagvenninner roter bort med en gang. Hun kunne blitt egodribleren som mange lett blir, istedet kommer hun fortvilet hjem. Svar på spørsmålet. Spør treneren hva opplegget med å inkludere alle spillerne og hvordan de kan gjøre alle trygge og inkluderte. Fortell at det føles rart når enkelte ikke føler seg trygge og rart at de som er ego ikke blir snakket til. Anonymkode: 7f8d3...a7a Hadde det vært det at de andre somlet bort ballen, så kunne jeg ha skjønt det til en viss grad. Men, det er ikke tilfellet her. Det er helt bevisst for at det er en venninnerelasjon. Har heller ingenting med hvem de føler seg trygge på. Det er rett og slett ekskludering og det skjer uten at trener sier i fra. Desverre. ts Anonymkode: 966b7...346
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #16 Skrevet 13. august 2023 Mt3 skrev (2 timer siden): Har du sett på de under trening? Passer trener da på at de må øve på å bruke hele banens bredde, eller at alle spillere må være borti ballen før mål blir godkjent? Enten så må jo dere foreldre være tøffe nok til å be treneren SE at disse to ikke sentrer nok til øvrige lagmedlemmer, og at trener må være klar over at flere vil gå lei og slutte om det ikke løses på et vis. Eller så må spillerene være tøffe nok til å gi trener beskjed eller protestere med å sette seg ned/ stå på banen og scrolle på mobilen, og det siste her er vel litt mye forlangt av 12 åringer. Ja, har sett en del treninger. Er akkurat samme greia på trening som på kamper. ts Anonymkode: 966b7...346
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #17 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det vært det at de andre somlet bort ballen, så kunne jeg ha skjønt det til en viss grad. Men, det er ikke tilfellet her. Det er helt bevisst for at det er en venninnerelasjon. Har heller ingenting med hvem de føler seg trygge på. Det er rett og slett ekskludering og det skjer uten at trener sier i fra. Desverre. ts Anonymkode: 966b7...346 Du må ta det opp. «Nå har jeg vært på mye kamper/treninger - og det er slik at Lotte og Trine veldig gjentakende kun spiller med hverandre. Dette gjør jo at ingen andre får prøve seg, og det er jo ikke motiverende. Jeg tenker det ble jobbes med - dette er jo et lagspill for alle». Ikke nevn ditt barn spesifikt, men trekk frem at dette jo går utover alle. Anonymkode: 42a48...0c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #18 Skrevet 13. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Foreldre burde ikke vert trenere. Dette er helt vanlig. Jeg hadde ikke sagt fra. Regner med jeg hadde blitt sett på som grinebiter. Anonymkode: 25312...4e1 Du vet at breddeidretten er avhengig av foreldre som frivillig gir av sin tid? For at egne og andres barn skal ha et fritidstilbud. Hva med å gi beskjed på en ordentlig måte hva som ikke fungerer/kan forbedres? Engasjere seg litt om du ønsker endring. Slik oppførsel som beskrevet i HI er uakseptabel. Hadde gitt beskjed om at jentene kan velge å være lagspillere (altså sentre til de andre), eller sitte på benken. Anonymkode: b91b5...3a4 1
fru Alving Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 Dette må du si fra om, det er jo sånne ting som gjør at barna slutter på laget. Det er dårlig gjort og lite konstruktivt for laget som alle trenger sjanser. snakk med treneren på en høflig og ordentlig måte. Kanskje kan de gjøre om på oppstilling på banen.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 Har også opplevd det på laget datteren min spiller på, bortsett fra at her vet jeg trener oppfordrer til lagspill. Jeg har oppmuntret min datter til å aktivt ta del i spillet og gi tydelig beskjed om at hun er ledig. Dette har fungert og også smittet over på de andre på laget. Hos oss har det nok ikke vært bevist fra de som ikke har brukt alle, men de har rett og slett ikke sett hverandre i spillet. Kan dette fungere hos dere? Anonymkode: a3c46...3c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå