Gå til innhold

Overaktiv blære + urinlekkasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i en lengre periode opplevd at hvis jeg får plutselig trang til å tisse så kan det hende jeg lekker litt urin på vei til toalettet. Jeg synes dette er litt flaut, og bruker truseinnlegg daglig for sikkerthetsskyld. Men jeg er jo ikke blitt 40 år engang, og innser vel at det trenger kanskje ikke være slik. Jeg har 3 barn og gjorde aldri knipeøvelser verken før, under eller etter graviditeten så lurer på om det er det jeg får igjen for nå. Noen andre som opplever dette og har noen tips? Vil det hjelpe å begynne med regelmessig bekkenbunnstrening eller bør jeg til lege? Jeg opplever ikke at jeg tisser på meg ved hopping og div aktivitet slik som jeg har hørt andre opplever, det er mer det at når jeg må skikkelig på do så klarer jeg ikke holde meg helt.. og ofte så kommer det litt brått på. Jeg er glad i vann og drikker mye, har også lurt på om jeg kanskje drikker for mye i løpet av en dag.

Anonymkode: 23082...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt bekkenbunnstrening, samt styrking av kjernemuskulatur. Du kan gå til en fysioterapeut som har dette som fagfelt, evnt gynekolog for sjekk og lære å gjøre knipeøvelser riktig. Så kan det være lurt å gå til en fysioterpeut/kiropraktor å lære deg å trene kjernemuskulatur riktig, i forhold til din situasjon. 

Anonymkode: 45565...c34

Skrevet

Dette er rekkefølgen på tiltak: 

Knipeøvelser. 

Tena Lady (det kan du få på blå resept). 

Urinstoppere (også blå). https://www.farmasiet.no/catalog/stomi-inkontinens-og-kateter/urinlekkasje/efemia-urinstopper-35mm,5035000

Elektrostimulering (du får låne utstyr gratis hos ditt helseforetak. 

Betmiga og lignende medisiner. 

Botox i blæra. 

Pacemaker i bekkenet. 

Urinrøret legges ut. 

Jeg har kommet til pacemaker i bekkenet. 

Anonymkode: 3ade3...b43

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...