AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Del Skrevet 12. august 2023 Jeg har fått påvist lav folat(jeg er til utredning for mage-tarm problemer som det antagelig kommer av), og har kjøpt et tilskudd siden jeg allerede spiser mye matvarer som er rik på folat. Er det noe jeg bør spise i lag med folat for å bedre opptaket? Litt som med jern og c-vitamin tenker jeg på. Anonymkode: 78c42...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Del Skrevet 12. august 2023 C vitamin er gunstig også for opptak og metabolisering av folat. Alkohol, for mye kokte grønnsaker, og noen medisiner, kan svekke opptaket. Jeg spiser mye brokkoli, gjerne et helt hode i slengen. Jeg koker det bare lett, slik at det fortsatt er god tyggemostand. Jeg liker å lage tahinidressing e.l til dette, og det inneholder godt med c vitamin fra sitron. Men du kan også bare ha rød paprika til, f.eks Anonymkode: 26b86...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): C vitamin er gunstig også for opptak og metabolisering av folat. Alkohol, for mye kokte grønnsaker, og noen medisiner, kan svekke opptaket. Jeg spiser mye brokkoli, gjerne et helt hode i slengen. Jeg koker det bare lett, slik at det fortsatt er god tyggemostand. Jeg liker å lage tahinidressing e.l til dette, og det inneholder godt med c vitamin fra sitron. Men du kan også bare ha rød paprika til, f.eks Anonymkode: 26b86...4ba Takk for tips:) Jeg tar ppiller og visstnok kan de bidra til å hindre opptak, men har jo gått på de i 15 år så er nok mest tarmproblemene som er nyoppstått som er hovedårsaken. Gafler i meg mye erter, bønner, linser, kikerter og banan, alle skal være gode folatkilder, men er visst ikke nok. Men fint at c-vit hjelper på dette også, elsker kiwi, og sitron i drikkevann:) Anonymkode: 78c42...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Del Skrevet 12. august 2023 Et par paranøtter om dagen dekker rikelig av behovet for folat. Anonymkode: 5e131...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips:) Jeg tar ppiller og visstnok kan de bidra til å hindre opptak, men har jo gått på de i 15 år så er nok mest tarmproblemene som er nyoppstått som er hovedårsaken. Gafler i meg mye erter, bønner, linser, kikerter og banan, alle skal være gode folatkilder, men er visst ikke nok. Men fint at c-vit hjelper på dette også, elsker kiwi, og sitron i drikkevann:) Anonymkode: 78c42...432 Bønner, linser etc kan være døden for tarmen, og i tillegg inneholder de mye lektiner som kan svekke opptak av visse næringsstoffer. Jeg ville tatt en pause fra belgfrukter og heller fokusert på villfisk, egg, rent kjøtt, og spise godt med grønt. 2 egg om dagen, en neve valnøtter, rikelig med grønne grønnsaker, og du er på god vei. Anonymkode: 26b86...4ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #6 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Et par paranøtter om dagen dekker rikelig av behovet for folat. Anonymkode: 5e131...af9 Åh, det er jo lettvint å hive i havregrøten:) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bønner, linser etc kan være døden for tarmen, og i tillegg inneholder de mye lektiner som kan svekke opptak av visse næringsstoffer. Jeg ville tatt en pause fra belgfrukter og heller fokusert på villfisk, egg, rent kjøtt, og spise godt med grønt. 2 egg om dagen, en neve valnøtter, rikelig med grønne grønnsaker, og du er på god vei. Anonymkode: 26b86...4ba Hvorfor døden for tarmen? Man blir jo anbefalt å spise mer belgfrukter, samtidig vil jeg ikke si jeg spiser overdrevent mye heller, 2-3 ganger i uka har jeg kanskje noe som har enten bønner, eller linser eller kikerter inkludert. Og det høres litt selvmotsigende ut at bønner, linser osv. som inneholder folat også skal svekke opptaket av næringsstoffer som folat...? Eller misforstår jeg? Ellers spiser jeg mye grønt, rent kjøtt og egg som du sier. Ikke så mye fisk som jeg skulle ønske, bare 2 ganger i uka, og mest ting som fiskekaker, fiskegrategn osv., ikke så mye ren fisk for mannen er ikke så glad i fisk generelt:P Men jeg har jo aldri hatt problemer med lavt folat før, selv da jeg ikke likte belgfrukter og følgelig ikke spiste dem:P Så gudene vite hvor jeg fikk folat fra dengang. Så er nok tarmproblemene mine som primært er synderen. Kan være ulcerøs kolitt, min mor har det. Anonymkode: 78c42...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #7 Del Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åh, det er jo lettvint å hive i havregrøten:) Hvorfor døden for tarmen? Man blir jo anbefalt å spise mer belgfrukter, samtidig vil jeg ikke si jeg spiser overdrevent mye heller, 2-3 ganger i uka har jeg kanskje noe som har enten bønner, eller linser eller kikerter inkludert. Og det høres litt selvmotsigende ut at bønner, linser osv. som inneholder folat også skal svekke opptaket av næringsstoffer som folat...? Eller misforstår jeg? Ellers spiser jeg mye grønt, rent kjøtt og egg som du sier. Ikke så mye fisk som jeg skulle ønske, bare 2 ganger i uka, og mest ting som fiskekaker, fiskegrategn osv., ikke så mye ren fisk for mannen er ikke så glad i fisk generelt:P Men jeg har jo aldri hatt problemer med lavt folat før, selv da jeg ikke likte belgfrukter og følgelig ikke spiste dem:P Så gudene vite hvor jeg fikk folat fra dengang. Så er nok tarmproblemene mine som primært er synderen. Kan være ulcerøs kolitt, min mor har det. Anonymkode: 78c42...432 Valnøtter inneholder mye mer folat enn paranøtter. Fordi belgfrukter er smekkfullt av lektiner som for mange er vanskelig for tarmen. "På grunn av deres bindende egenskaper kan lektiner forårsake et dårligere næringsopptak, forstyrre fordøyelsen, og forårsake alvorlige tarmskader for en med dysfunksjonelle enzymer. Disse effektene følges av forstyrrelse av tarmbarriereintegriteten (lekk tarm), som er inngangen til ulike autoimmune tilstander." https://caluna.no/siste/lektiner-kan-bidra-til-autoimmun-sykdom/#:~:text=På grunn av deres bindende,inngangen til ulike autoimmune tilstander. Jeg vet om nok ex-veganere/vegeterianere (meg inkludert) som har fått store problemer pga dette. Så det første du bør gjøre er å kutte ut alt dette over en periode, og se hvordan tarmen din blir da. Kroppen får mangler over tid, det skjer ikke på 1 mnd. Folsyrelageret kan vare i opptil 6 mnd, og som oftest får man i seg akkurat tilstrekkelig så lenge man spiser variert. Godt opptak får du av en tarm i balanse. En tarm i balanse får du av både å spise riktig, men også f.eks ved å tilfører gode tarmbakterier. Har man gått på mye medisiner, særlig antibiotika, så er det lurt med probiotika over en tid (noen måneder). Det kan også være at du har for lite fordøyelsesenzymer, og kan ha nytte av tilskudd av dette. Jeg ville først og fremst kuttet ut alt av belgfrukter en stund, og byttet de ut med rene animalske proteinkilder. Anonymkode: 26b86...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Del Skrevet 13. august 2023 Jeg tar tilskudd av folat grunnet sykdom,men etter at jeg begynte å være mer bevisst på matvarer som er god kilde til folat har jeg kunnet redusere på tilskudd via piller. Jeg slenger banan og hakket paranøtter på havregrøten og drikker appelsinjuice ved siden av.I tilegg til at c vitamin hjelper på opptak av folat så er appelsinen i seg selv en folatkilde. Til lunsj har jeg grovt brød med linsepostei eller solsikkepostei toppet med paprika (fin c vitamin kilde) Middag kan f.eks være linsecurry med det jeg har av grønnsaker i tillegg til spesifikke folatkilde som brokkoli,spinat,asparges og tahini(sesapaste). Falafler med hummus og grønnsaker. Linseboller med ovnsbakt brokkoli og saus. Pastasalat med grønne bladgrønnsaker,paprika,cherrytomater,hakket valnøtter og tahinidressing. Anonymkode: a86fa...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå