Gå til innhold

Jeg er forvirret ang. Renter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fått finansieringsbevis hos DNB.  Jeg har 700k i egenkap og fått lån på 2800 000kr. ( til sammen 3.5mill) saksbehandler sier jeg må betale 11 000kr i renter og 5000kr i lån

Er ikke 11 000kr litt for mye? Jeg er 32 år gammel, har ca.650k i året og fast jobb.

Anonymkode: 42cd6...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en helt sannsynlig sum med dagens rentenivå.

Jeg har litt lavere boliglån (2.750) og har en av markedets beste renter gjennom Akademikeravtalen. Betaler ca 10000 i renteutgifter på dette lånet månedlig.

Anonymkode: a3ccc...b4a

Skrevet

Høres rett ut dette. 

Husk at du får 22% rentefradrag på skatteligningen. 

Dvs. du får ca. 2400,- i skattefratrekk pr mnd fordi du betaler 11 000,- i renter pr mnd.

Skrevet

Med dagens rente så er det ikke rart om en må betale 16000kr pr mnd i renteutgifter og lån. Vi betaler selv 11000kr på et langt lavere lån, men da med kort nedbetalingstid.

Om du føler du har råd til det er jo opp til deg å avgjøre. Alt kommer jo an på hvor mye en må ha til annet forbruk hver mnd til reiseutgifter, mat, klær...., også kommer såklart kommunale avgifter i tillegg.

Skrevet

Jeg antar det er et annuitetslån da dette er mest vanlig, da er andelen renter høyere enn avdrag i starten, deretter mer i avdrag og mindre i renter etterhvert som selve lånet blir betalt. Hvis du vil ha svar på om du betaler for mye i renter, bør du heller opplyse rentesats istedet for beløp.

Anonymkode: 355cf...f95

Skrevet

Hvordan blir det feil? 5% av 2,8 millioner er 140 000. Delt på 12 måneder er det rundt 11 600,-. Stemmer på en prikk det.

• Liker 1
Skrevet

"Litt" vesentlig å nevne hvilken rente du har... Men selvfølgelig koster det å ha boliglån. Jeg tror rentekostnadene dine ender opp høyere.

Anonymkode: ecc75...b57

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...