Gå til innhold

Hvor lenge holder deres 1,5 åring litt på for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min på 1,5 år kan fortsatt ikke holde på med noe uten å involvere andre voksne. Kanskje bare et par minutter en sjelden gang. 

Ellers skal hun ha med oss dit hun skal, leier bort, kommer med bok, "snakker" og vil opp på armen og være med på deg vi gjør, men får ikke gjort noe når vi bærer på henne. Spør om masse hele tiden, altså ting hun ikke kan gå gjøre, eks få vann i glass i stuen for å leke med vannet, dusje  mange ganger om dagen, bæres mens jeg skjærer brød og holder på, ha såpespray osv. Får raserianfall når hun ikke kan få det. 

Dette begynner å bli ufattelig slitsom da hun må ha oppmerksomheten rettet mot seg KONSTANT. Har vært slik siden fødselen, ekstremt klistremerke, kunne aldri legge henne fra oss før etter 1 år. Ville i tillegg ha konstant stimuli og alt vi tok i. 

Til og med når hun skal sove må vi bære henne i søvn og være der når hun våkner ellers kaver hun etter oss og ut av sengen, gråter og roper må samsove. 

Kan noen fortelle meg når det går over, hjernen min og kroppen får jo aldri pause og nå har hukommelsen begynt å svikte, samt konsentrasjon og er mye svimmel og kvalm. 

Anonymkode: d706a...064

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså barnet er 1,5 år. Selvsagt vil det være med dere, det går over 

Anonymkode: 0dd2a...8a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså barnet er 1,5 år. Selvsagt vil det være med dere, det går over 

Joda, men de fleste barn holder da alikevel på litt for seg selv innimellom. Her er det et vanvittig slit å få utført noe som helst uten at ungen drar og haler i oss og roper og skal ditten og datten. Jeg sitter aldri end i løpet av en dag, får aldri dusjet, sminket meg, smørt mat, vasket gulv eller lagd middag uten og samtidig underholde og avlede barnet.

Skrevet

Min kan også leke selv maks noen minutter. Er 19 mnd. Er helt enig i at det er slitsomt, for ser for meg at alle andre greier dette lenger. Men må vel smøre meg med tolmodighet og innse at det gjerne er ferdigheter som kommer senere. Venter nr 2 ganske snart, så engster meg for at det skal bli helt Texas å være alene med de to de timene på dagen før far kommer hjem 🥲🤣

Anonymkode: 444a2...3a5

Skrevet

Er straks 20 mnd, kan holde på alene inntil fem minutter om han har fått tak i sprittusj, saks eller noe annet kritisk, eller hvis han bæsjer. Ellers kanskje halvannet minutt? 

Anonymkode: c6fcb...41a

• Liker 1
Skrevet

Min kunne sitte ca kvarter om det var noe interessant, men tok han helst med på det jeg skulle gjøre. Feks lage mat, brette klær, henge opp klær.. Han fikk hjelpe til aka rote i kjøkkenskuffen. Hvis jeg måtte på do så fikk han bli med så hadde han med seg litt leker eller bok. 

Anonymkode: fd6ad...338

Skrevet

Hvis noe er veldig spennende, så rundt 10 min hvor han pusler på for seg selv.

Anonymkode: 7f21f...f35

Skrevet

En 1,5 åring skal ikke bæres i søvn, det er en (u)vane dere har lært henne. På tide å avvenne dette, går på noen dager om dere er konsekvente. Les om søvnproblemer hos barn på helse-bergen (Google). Min 1,5 åring lekte kanskje 1-3 minutter alene. Bedre nå som han er 2 år, da kan det bli 10 minutter. Hold ut :)

Anonymkode: 30cdc...ebe

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan får dere andre kledd på dere, smørt matpakke, vasket gulv, betalt regninger i nettbank osv når dere også har et slikt barn som er fysisk på dere hele tiden?

Skrevet

Hva gjør ungen deres i barnehagen da? Der er de jo 3 voksne på 9 barn, klarer de seg på merkelig vis mer alene der en hjemme? Eller ha ungen fått assistent 1 til 1?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får dere andre kledd på dere, smørt matpakke, vasket gulv, betalt regninger i nettbank osv når dere også har et slikt barn som er fysisk på dere hele tiden?

Man fjør dette når barnet sover

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva gjør ungen deres i barnehagen da? Der er de jo 3 voksne på 9 barn, klarer de seg på merkelig vis mer alene der en hjemme? Eller ha ungen fått assistent 1 til 1?

I barnehagen har de andre barn å leke med, voksne sitter på gulvet med de

Skrevet

Synes du er litt urimelig mot barnet ditt. Du er barnets ALT, selvfølgelig har hun lyst til at dere skal gjøre alt sammen hele tiden - det er det kuleste hun kan se for seg! Barn er egoistiske, og det skal de være.

Gutten min på 1 kan holde på noen minutter og surre inne på lekerommet, men han kommer krabbende og vil gjerne vise meg og i inkludere meg i leken. Ellers er han ganske flink til å se i bøker, det kan han holde på med ganske lenge, men ikke så lenge at jeg rekker å lage middag eller dusje 😂 Jeg gjør det meste sånn meg-ting når han sover. Middag lager jeg lens han surrer rundt på kjøkkengulvet og drar alt i skuffer og skap utover. Akkurat sånn det skal være 🥰

Nyt tiden, det er noe eget med småbarnstiden selv om det er slitsomt. Om noen år vil hun ikke dele noen ting med dere og ut i verden.

Anonymkode: 56f63...56a

Skrevet

Vårt første barn var nesten 5 år før hun kunne leke litt alene.Før det måtte vi nesten parkere henne ved nettbrettet for å kunne gjøre noe raskt alene.

Anonymkode: 676db...0b5

• Nyttig 1
Skrevet

1-15 minutter men vanligvis bare noen minutter av gangen. Men synes det har blitt mindre siste tiden, trenger mer at vi er med og henter oss og babler og vil vi skal lese bok osv eller hjelpe med lekene (kle på bamse, legge ting oppi annet, pusle puslespillet for henne). Var nesten flinkere å styre for seg selv og leke for 2+ måneder siden, da kunne hun holde på i en halvtimes tid så lenge jeg satt i nærheten men jeg kunne godt se litt på TV eller drive med noe annet. Gjør jeg noe praktisk henger hun nesten alltid i beina og vil være med og har blitt ennå mer nysgjerrig på alt jeg gjør. Pappaen får være litt mer i fred.  

Anonymkode: ff52e...cc5

Skrevet

Sånn er det i denne fasen, barnet holder på å utvikle seg og utforsker. Du er barnets trygge havn, når barnet drar i deg og vil ha deg med så betyr det at barnet vil utforske, men er litt redd for å gjøre det alene. Du burde lese om trygghetssirkelen, dette er ganske basic forståelse av barn sine behov. 

Anonymkode: 0c2f7...1e2

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, men de fleste barn holder da alikevel på litt for seg selv innimellom. Her er det et vanvittig slit å få utført noe som helst uten at ungen drar og haler i oss og roper og skal ditten og datten. Jeg sitter aldri end i løpet av en dag, får aldri dusjet, sminket meg, smørt mat, vasket gulv eller lagd middag uten og samtidig underholde og avlede barnet.

Jeg sitter bare med barnet, som regel på gulvet eller om jeg sitter i sofa og leser bok for barnet. Får ikke gjort de andre tingene i fred heller :) Men som regel kan hun leke et par minutter med noe spennende feks om hun får en eske tamponger på badet som kan legges i vaskemaskinen mens jeg grer håret og tisser kjapt.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kler på meg mens barnet løper rundt meg og roter. Smører mat med hundre avbrytelser for å ta barnet ned fra møbler osv som det klatrer på eller mens barnet sitter ved beina mine og gjør noe eller jeg synger og prater. Husarbeid og ting på PC gjør jeg når faren er med barnet eller i arbeidstiden eller når barnet sover.

Det er litt slitsomt og overveldende ja men jeg legger lista ekstremt lavt på hva jeg skal klare mens jeg er med barnet og så er det snart barnehagestart :) Om hun først leker bittelitt selv så bruker jeg den tiden til å slappe av i 2 minutter. Men hun trenger oss mye for tiden merker jeg.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

En 1,5 åring skal ikke bæres i søvn, det er en (u)vane dere har lært henne. På tide å avvenne dette, går på noen dager om dere er konsekvente. Les om søvnproblemer hos barn på helse-bergen (Google). Min 1,5 åring lekte kanskje 1-3 minutter alene. Bedre nå som han er 2 år, da kan det bli 10 minutter. Hold ut :)

Anonymkode: 30cdc...ebe

Det bestemmer vel ikke du?

Og det er ikke en uvane, noen barn trenger mer kroppskontakt og hjelp med søvn enn andre. Vil heller si at det er bra at TS har gitt barnet det det trenger istedet for å kjøre gråtekur og drite i barnets behov som de fleste synes er ok fordi barn SKAL lære å være superselvstendige når de fremdeles er babyer...

Min klarte å sovne uten å bli bært eller bysset når hun var liten men plutselig rundt 4-5 mnd så trengte hun å bysses og bæres hver kveld. Det var altså ikke noe jeg lærte henne men et behov som oppsto. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det i denne fasen, barnet holder på å utvikle seg og utforsker. Du er barnets trygge havn, når barnet drar i deg og vil ha deg med så betyr det at barnet vil utforske, men er litt redd for å gjøre det alene. Du burde lese om trygghetssirkelen, dette er ganske basic forståelse av barn sine behov. 

Anonymkode: 0c2f7...1e2

Er godt kjent med trygghetssirkelen, problemet her er ikke at barnet går til og fra meg for å utforske slik sirkelen tilsier, barnet er bare og kun på meg hele tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sitter bare med barnet, som regel på gulvet eller om jeg sitter i sofa og leser bok for barnet. Får ikke gjort de andre tingene i fred heller :) Men som regel kan hun leke et par minutter med noe spennende feks om hun får en eske tamponger på badet som kan legges i vaskemaskinen mens jeg grer håret og tisser kjapt.

Jeg kler på meg mens barnet løper rundt meg og roter. Smører mat med hundre avbrytelser for å ta barnet ned fra møbler osv som det klatrer på eller mens barnet sitter ved beina mine og gjør noe eller jeg synger og prater. Husarbeid og ting på PC gjør jeg når faren er med barnet eller i arbeidstiden eller når barnet sover.

Det er litt slitsomt og overveldende ja men jeg legger lista ekstremt lavt på hva jeg skal klare mens jeg er med barnet og så er det snart barnehagestart :) Om hun først leker bittelitt selv så bruker jeg den tiden til å slappe av i 2 minutter. Men hun trenger oss mye for tiden merker jeg.

Ser at din både løper rundt, sitte ved beina, er på badet år rotet rundt osv, dvs din holder på for seg selv, mind kal ha øyekontakt og fysisk kontakt og svar på forespørsler konstant og kontinuerlig uten avbrudd, er det som er slitsomt. Ikke p bare være med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...