ThereGoesBob Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Sånn rundt regnet tenker ihvertfall jeg at jeg har arvet mine matvaner fra mine foreldre. Forøvrig vanskelig å forandre slike "innebygde" vaner. Hva med deg?
Myml1 Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Ja, ett hundre prosent. Ikke noe gode vaner heller. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Ja desverre er mye av mine matvaner og holdninger til mat arvet fra foreldre. Dette kan man selvsagt endre, men det er ikke så lett når man har vokst opp med enkelte vaner. Anonymkode: d6cd0...8c3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Ja, har nok endel av det, mye grønnsaker, fisk ofte, fullkornsprodukter, ikke ultraprossesert, ikke hel- og halvfabrikat. Men jeg spiser ikke kjøtt, og det gjør de (selv om de spiser lite av det). Anonymkode: c4ad9...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Jeg har arvet å skulle kose seg med sukkerholdige ting. Jeg ser først nå hvilken uvane det er. Anonymkode: 8570b...c8b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Nei, absolutt ikke. De lærte meg å lage mat, så laget det jeg ville ha selv fra en gang i tenårene når jeg i stor grad levde ett selvstendig liv. Etter det dukket jeg gjerne opp til f.eks lørdagspizza og andre ting jeg var glad i, men spiste tidlig annen mat enn dem. Som voksen spiser vi mer likt, fordi deres matvaner har endret seg til noe som ligner mer det jeg spiser. Anonymkode: 70145...879
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Nei. Spiser ikke noen måltider fra barndommen og spiser heller ikke til samme tider. Anonymkode: c5a2c...684
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, har nok endel av det, mye grønnsaker, fisk ofte, fullkornsprodukter, ikke ultraprossesert, ikke hel- og halvfabrikat. Men jeg spiser ikke kjøtt, og det gjør de (selv om de spiser lite av det). Anonymkode: c4ad9...1e3 Men, en radikal forskjell er at jeg liker mye smak, ikke typisk norsk mat. Så jeg bruker mye krydder og slikt, lite norsk mat. Og det har jo faktisk gjort at de også har begynt mer med det. Anonymkode: c4ad9...1e3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 Ja, og takker for det. Både sparsommelig og sunn mat. Skeier ut med ett kaloririkt måltid i helga, men spiser ikke snop, snacks eller drikker brus. Eneste jeg kunne tenkt meg foruten er at jeg er hjernevasket til å spise opp alt på tallerkenen 🙂 Anonymkode: 7b7eb...28e 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 Akkurat når det kommer til meieriprodukter som brukes til matlaging, så har jeg nok arvet mine foreldres vaner. Kommer fra foreldre som er oppvokst på gård, så er ikke margarin og lettprodukter det har gått i akkurat. Seterrømme med sukker er ikke en helt ukjent dessert heller 😂 Anonymkode: 6cffc...e82 1
Eva00 Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Nei, dessverre. Vokste opp med en hjemmeværende mamma som lagde all mat fra bunnen av. Det gjorde hun også ettet at hun begynte å jobbe da jeg yngstebarnet var 7 år. Og vi var 5 søsken,så fatter ikke hvor hun hentet tid og overskudd i fra. Brus var kun på lørdager, hun lagde hjemmelaget saft og dessert hver søndag, noe mine barn kan se langt etter..🤭 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 I noen grad, mamma var og er spiseforstyrra med et veldig komplisert forhold til mat, den biten har jeg også strevd med men ikke på samme måte som henne. Jeg smakte knapt nok noen form for junkfood som hamburger før ungdomsskolen og månedens meny bestod ofte de samme rettene på samme ukedag. Mye halvfabrikata. Grøt på lørdag, pizza på fredag, overkokt amerikansk grønnsaksblanding og overkokt potet søndag til torsdag. I krydderhylla hadde vi muskatnøtt til fiskegratengen, oregano til pizzaen og ellers salt og pepper. Til julebaksten hadde vi malt nellik og ingefær, begge deler bittesmå krydderposer som gikk ut på dato flere år før de skulle brukes, jeg tror vi hadde de samme posene omtrent hele oppveksten min. Jeg er mye mer avslappa, tørr prøve nye ting, er interessert i teknikker og råvarer. Jeg lager alt fra bunnen og lager gjerne mat mamma synes er fremmed og rar. Anonymkode: b3025...6c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 Langt ifra. Min mor kjøper 4 for 100-sjokoladeplater og har de liggende så lenge at hun glemmer de. Jeg spiser en plate alene om helgen, og da må jeg anstrenge meg hver dag for å begrense meg! Moren min drikker kun brus til fest, jeg kunne enkelt ha erstattet vann med brus. På den andre siden spiser min mor mye rødt kjøtt, lite frukt og grønnsaker og mye ultraprossesert/halvfabrikata. Jeg lager så og si all mat fra bunn, spiser mye fisk/belgvekster og fråtser i frukt og grønt. Anonymkode: 69eb4...ea4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 Nei, men min mor kunne ikke lage mat. Og de var alkoholikere. Og jeg drikker ikke alkohol, og lager god mat. Anonymkode: 6c097...5a1 2 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 Ja. Mye rødt kjøtt og ferdigmat i oppveksten. Lite fisk og dersom det var fisk var det elendig tilberedt. En del grønnsaker. Vokste opp hos alenemor som har levd alene hele sitt voksne liv omtrent. Som voksen spiser jeg mye rødt kjøtt, mye grønnsaker og litt vegetarmat. Nesten ikke sukkerprodukter. Anonymkode: 7d869...846
Gjest ti10 Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Hvorfor Skriver Du Alle Ordene Med Stor Forbokstav I Trådtittelen?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 Virkelig ikke. Foreldrene mine er kalver som drikker enorme mengder melk. Jeg drikker kun plantemelk. De spiser kjøtt og fisk hver dag. Jeg spiser kun fisk en sjelden gang, aldri kjøtt. Jeg spiser mye mer sjokolade enn dem. De spiser mer chips. De drikker mye cider og vin. Jeg drikker ikke. Jeg spiser også mye mer taco, pizza, lasagne, enchiladas osv….De spiser det av og til, men mye mer husmannskost. Anonymkode: dda55...d1c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #19 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virkelig ikke. Foreldrene mine er kalver som drikker enorme mengder melk. Jeg drikker kun plantemelk. De spiser kjøtt og fisk hver dag. Jeg spiser kun fisk en sjelden gang, aldri kjøtt. Jeg spiser mye mer sjokolade enn dem. De spiser mer chips. De drikker mye cider og vin. Jeg drikker ikke. Jeg spiser også mye mer taco, pizza, lasagne, enchiladas osv….De spiser det av og til, men mye mer husmannskost. Anonymkode: dda55...d1c Og ikke minst spiser de soft flora!🤢🤮 Jeg spiser kun bremykt. Anonymkode: dda55...d1c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Skrevet 12. august 2023 Nei. De spiser ganske usunt og propper seg med snop ved enhver anledning. Gikk ned 10% av kroppsvekta da jeg flyttet hjemmefra og kunne velge kosthold selv. Spiser relativt sunt og lite snop. Anonymkode: f357f...852 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå