AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Jeg ble sendt til kardiolog pga bilyder på hjertet og høy hvilepuls. Alt bra. Kardiologen ba meg be fastlegen sjekke meg for stoffskiftesykdommer. Har symptomer som daglig diaré, hvilepuls på 120, utmattet, andpusten, tidvis tåkesyn, skjelver på hendene. Er ellers frisk og normalvektig. 160 cm og veier 53 kg. Legen testet for tsh og t4 Tsh: 0,5 og t4: 19,2 I følge han er stoffskiftet normalt, men hva er det som feiler meg da? Kan det være begynnende høyt stoffskifte? Ser på nett at det operers med ulike referanseverdier. Anonymkode: 85fb9...4bb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 De prøvene du har tatt var helt normale. Du burde ha tatt antistoffer og ft3 i tillegg. Det kan si noe mer om stoffskiftet ditt. Er helt vanlige blodprøver om man mistenker problemer med stoffskifte. Anonymkode: 1ab44...868
AprilLudgate Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Optimale verdier ville jeg kalt det. Plagene dine kan ikke per nå skyldes stoffskifte - men for sikkerhets skyld kan du ta UL av skjoldbruskkjertelen og få med T3 og anti TPO på prøvene.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Vanskelig å si noe når du ikke har referanseverdiene. Men det er på den høye siden. Gå tilbake til legen. Selv om de skulle mene at du ikke har hjertesykdom eller stoffskiftesykdom så er det jo noe som er galt. Anonymkode: e3d94...789
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Optimale verdier ville jeg kalt det. Plagene dine kan ikke per nå skyldes stoffskifte - men for sikkerhets skyld kan du ta UL av skjoldbruskkjertelen og få med T3 og anti TPO på prøvene. Hvorfor i alle dager mener du at det skal brukes ressurser på å ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen + nye blodprøver, når du samtidig har den konklusjonen der? Og i tillegg anbefaler du å måle anti-TPO, som er unødvendig/ikke aktuelt å måle ved mistanke om høyt stoffskifte? Folk burde heller holde kjeft enn å slenge rundt seg med kunnskapsløse råd og meninger. Anonymkode: 1378f...6c4 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Optimale verdier ville jeg kalt det. Plagene dine kan ikke per nå skyldes stoffskifte - men for sikkerhets skyld kan du ta UL av skjoldbruskkjertelen og få med T3 og anti TPO på prøvene. TSH på 0,5 er såvidt normal verdi, så å kalle den optimal var å ta litt hardt i. TS kan ha subklinisk hypertyreose, f.eks. begynnende Graves sykdom. UL av skjoldbruskkjertel er ikke vanlig å ta med mindre man har veldig stort struma eller (store) plagsomme kuler på skjoldbruskkjertelen som de vil undersøke nærmere. Men legen til TS burde ha sjekket T3 og TSI/TRAS også dersom det var mistanke om høyt stoffskifte forårsaket av Graves. Anonymkode: 756d5...464
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Få legen til å etterrekvirere fritt T3, anti-TPO og TSI. Du kan ha en forhøyet fritt T3 selv om fritt T4 er innenfor referanseområdet. Noe du må ha i bakhodet er at selv om verdiene er innenfor normalområdet, er de ikke nødvendigvis innenfor ditt normalområde. Hvis du har sjekket stoffskiftet tidligere bør du sammenligne verdiene. Anonymkode: 00505...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Går du på noen medisiner som kan gi høy puls? Anonymkode: 18dae...e79
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 Har du stresset mye? De tallene du oppgir er ikke optimale, de er nær grensen for høyt stoffskifte. Sjekket du antistoff? Tras og anti-tpo? Ft3 burde også vært sjekket. Da jeg fikk høyt stoffskifte startet det med verdier som dine, men det var høye antistoff som gjorde at jeg fikk behandling. Anonymkode: 8990c...805
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du stresset mye? De tallene du oppgir er ikke optimale, de er nær grensen for høyt stoffskifte. Sjekket du antistoff? Tras og anti-tpo? Ft3 burde også vært sjekket. Da jeg fikk høyt stoffskifte startet det med verdier som dine, men det var høye antistoff som gjorde at jeg fikk behandling. Anonymkode: 8990c...805 Nei, var helt frisk og det kom brått på. Har hatt det sånn noen uker, men klarer å jobbe. Er ikke stresset. Han sjekket ikke andre ting, kun vitaminer og sånn. Hadde litt lite d vitamin, alt annet var innafor referanseverdiene. Var inne på furst og så på tidligere blodprøver. Det var i 2019. Da var verdiene Tsh: 2,5 T4: 13,2 Får vel bare ta nye prøver igjen om en stund. Anonymkode: 85fb9...4bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Få legen til å etterrekvirere fritt T3, anti-TPO og TSI. Du kan ha en forhøyet fritt T3 selv om fritt T4 er innenfor referanseområdet. Noe du må ha i bakhodet er at selv om verdiene er innenfor normalområdet, er de ikke nødvendigvis innenfor ditt normalområde. Hvis du har sjekket stoffskiftet tidligere bør du sammenligne verdiene. Anonymkode: 00505...7f8 I 2019 var verdiene på tsh 2,5 og T4 13,2. Anonymkode: 85fb9...4bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, var helt frisk og det kom brått på. Har hatt det sånn noen uker, men klarer å jobbe. Er ikke stresset. Han sjekket ikke andre ting, kun vitaminer og sånn. Hadde litt lite d vitamin, alt annet var innafor referanseverdiene. Var inne på furst og så på tidligere blodprøver. Det var i 2019. Da var verdiene Tsh: 2,5 T4: 13,2 Får vel bare ta nye prøver igjen om en stund. Anonymkode: 85fb9...4bb Anbefaler å be om å få sjekket antistoff. Anonymkode: 8990c...805 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler å be om å få sjekket antistoff. Anonymkode: 8990c...805 Da skal jeg gjøre det. Anonymkode: 85fb9...4bb
AprilLudgate Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor i alle dager mener du at det skal brukes ressurser på å ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen + nye blodprøver, når du samtidig har den konklusjonen der? Og i tillegg anbefaler du å måle anti-TPO, som er unødvendig/ikke aktuelt å måle ved mistanke om høyt stoffskifte? Folk burde heller holde kjeft enn å slenge rundt seg med kunnskapsløse råd og meninger. Anonymkode: 1378f...6c4 Fordi jeg fikk det - og hadde svulst. Prøvene antydet ikke svært avvikende verdier. Hadde ikke noen synlige symptomer på halsen/tendenser til struma eller noe sånt. Undersøkelsen tar få minutter. Har 25 års erfaring, takk - og blitt fulgt opp av spesialister med doktograd på stoffskiftesykdommer 😅 Men som vanlig vet KG best. Endret 13. august 2023 av AprilLudgate 1
AprilLudgate Skrevet 13. august 2023 #15 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): TSH på 0,5 er såvidt normal verdi, så å kalle den optimal var å ta litt hardt i. TS kan ha subklinisk hypertyreose, f.eks. begynnende Graves sykdom. UL av skjoldbruskkjertel er ikke vanlig å ta med mindre man har veldig stort struma eller (store) plagsomme kuler på skjoldbruskkjertelen som de vil undersøke nærmere. Men legen til TS burde ha sjekket T3 og TSI/TRAS også dersom det var mistanke om høyt stoffskifte forårsaket av Graves. Anonymkode: 756d5...464 TS har ikke høyt stoffskifte NÅ. Om de fortsetter synke - ja. Det finner hun enkelt ut ved å ta nye prøver om en 3-6 mnds tid.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #16 Skrevet 13. august 2023 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): TS har ikke høyt stoffskifte NÅ. Om de fortsetter synke - ja. Det finner hun enkelt ut ved å ta nye prøver om en 3-6 mnds tid. Med tanke på at T4 har steget fra 13 til 19 og TSH har sunket fra 2,5 til 0,5 siden 2019, så tenker jeg at legen absolutt burde sjekke T3 og antistoff også for sikkerhets skyld. Graves kan utvikle seg fort, og da kan stoffskiftet stige veldig raskt. Anonymkode: 756d5...464
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #17 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med tanke på at T4 har steget fra 13 til 19 og TSH har sunket fra 2,5 til 0,5 siden 2019, så tenker jeg at legen absolutt burde sjekke T3 og antistoff også for sikkerhets skyld. Graves kan utvikle seg fort, og da kan stoffskiftet stige veldig raskt. Anonymkode: 756d5...464 Glemte å si at symptomene som beskrives i HI også er noe som tilsier at det burde sjekkes om det er begynnende Graves på gang. Symptomene kan komme fordi stoffskiftet stiger, selv om man fremdeles er innafor normalområdet. Anonymkode: 756d5...464
AprilLudgate Skrevet 13. august 2023 #18 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med tanke på at T4 har steget fra 13 til 19 og TSH har sunket fra 2,5 til 0,5 siden 2019, så tenker jeg at legen absolutt burde sjekke T3 og antistoff også for sikkerhets skyld. Graves kan utvikle seg fort, og da kan stoffskiftet stige veldig raskt. Anonymkode: 756d5...464 Absolutt. Det tok hun ikke med i HI, derav min kommentar.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): TSH på 0,5 er såvidt normal verdi, så å kalle den optimal var å ta litt hardt i. TS kan ha subklinisk hypertyreose, f.eks. begynnende Graves sykdom. UL av skjoldbruskkjertel er ikke vanlig å ta med mindre man har veldig stort struma eller (store) plagsomme kuler på skjoldbruskkjertelen som de vil undersøke nærmere. Men legen til TS burde ha sjekket T3 og TSI/TRAS også dersom det var mistanke om høyt stoffskifte forårsaket av Graves. Anonymkode: 756d5...464 Skriver under på denne. Jeg har selv Graves og Legeforeningens Nasjonal veileder for indokrine sykdommer er veldig oppklarende å lese. UL fikk jeg først tilbud om 1 år etter at diagnosen var satt. Tsh på 0,5 er noe lavt, så ts bør følges opp med nye prøver. Jeg hadde samme symptomer ved første legetime, men da var t4 på 66, tsh supprimert samt tras på 16. Jeg hadde gått altfor lenge med «angst» diagnose og jeg brukte 2 år på medisinen NeoM for å komme på rett kjøl igjen. Anonymkode: 8a8c2...ad1
AprilLudgate Skrevet 13. august 2023 #20 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriver under på denne. Jeg har selv Graves og Legeforeningens Nasjonal veileder for indokrine sykdommer er veldig oppklarende å lese. UL fikk jeg først tilbud om 1 år etter at diagnosen var satt. Tsh på 0,5 er noe lavt, så ts bør følges opp med nye prøver. Jeg hadde samme symptomer ved første legetime, men da var t4 på 66, tsh supprimert samt tras på 16. Jeg hadde gått altfor lenge med «angst» diagnose og jeg brukte 2 år på medisinen NeoM for å komme på rett kjøl igjen. Anonymkode: 8a8c2...ad1 Angående TSH på 0,5 så er det fortsatt normal verdi - men om den kommer rett under vil den avhengig av lab være lett forhøyet. Der jeg tar prøver er nedre normal på 0,3. Enkelte laber justerer etter 0,5.
Anbefalte innlegg