Gå til innhold

Finnes det deiligere musikk enn Abba?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ABBA er god musikk, rent teknisk. Brilliant komponert og veldig fengende. All respekt for det.

Sangene gjør meg i godt humør, og selv om ABBA generelt ikke er helt min stil, gjør de definitivt husarbeid etc mer levelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The visitor og the solider er veldig bra, resten er jeg møkk lei av.

Anonymkode: e319c...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hater Abba og Queen. Skrur av når det er på radioen. Og Red hot chili peppers. Og Maria Mena. Og Bjørn Eidsvåg. Æsj. 

Anonymkode: 47a10...032

Kan ikke fordra de andre du har skrevet, men ser ikke hvordan Abba hører til i samme kategori.

Anonymkode: 50bd3...173

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, cisco1 said:

ABBA= Boomer musikk 😂

Ja, ABBA er musikk for boomere; vi som er under pensjonsalder, foretrekker Taylor Swift.

Tre ting taler for dette; for det første var ABBA mer "kommers" enn Taylor Swift, og begynte karierren som "Björn & Benny, Agnetha & Frida" med å delta i Eurovision i 1973 (den svenske finalen) og 1974. Å synge i Eurovision flere ganger er på nivå med artister som Finn Kalvik eller Jahn Teigen.

For det andre var ABBA gode til å lage fengende melodier, men bortsett fra sangene om skilsmissene som kom senere, er de tidlige tekstene deres stort sett banale, noe "Dum Dum Diddle", "Sitting in the Palmtree", "Ring Ring", eller "Bang-A-Boomerang" er et eksempel på; det er ikke mye dybde eller refleksjon å finne der. Taylor Swift skriver derimot tekster om viktige ting mange vil kjenne seg igjen i.

Og for det tredje er Taylor Swifts musikk mer populær enn ABBA's; hvem solgte mer ifjor, Taylor Swift eller ABBA? Hva som skjedde i forrige århundre har mindre betydning; det er nåtiden som teller.

John Lennon sa en gang at Beatles var større enn Jesus. Jeg tar ham på ordet, og sier at Taylor Swift er større enn ABBA.

Anonymkode: d30d4...76b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Entern said:

Veldig lite som holder seg like godt som den beste musikken fra 60-70-tallet.

Sant, en kan høre lidenskapen bak selve spillingen og vokalene som ble lagt på den tiden. Ikke så mye overfancy produksjon. Personlig føler jeg 90-tallet også kan nevnes ettersom det definerte så mange retninger innen flere sjangre. Tiårene i forveien la an føringen for dette mens tiårene etter nærmest nedbryter musikk til generiske samlebåndslyder som skal appelere til massene. Ikke at det ikke finnes dyktige artister idag selvsagt, men disse får sjelden oppmerksomheten de fortjener og blir en mer aquired taste.

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Og for det tredje er Taylor Swifts musikk mer populær enn ABBA's; hvem solgte mer ifjor, Taylor Swift eller ABBA? Hva som skjedde i forrige århundre har mindre betydning; det er nåtiden som teller.

Det gjenstår det vel å se etter at det har gått noen tiår fra nå for å se hvem som er mest relevant i det lange løp, min knapp er på ABBA. Ja de var så kommerse som det går an å bli, men fengende sjarme går sjeldent ut på dato.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 
Men det er deilig og tullete og jeg orker ikke være en pretensiøs snobb og si noe annet. 

Anonymkode: 6df59...fdf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, ABBA er musikk for boomere; vi som er under pensjonsalder, foretrekker Taylor Swift.

Tre ting taler for dette; for det første var ABBA mer "kommers" enn Taylor Swift, og begynte karierren som "Björn & Benny, Agnetha & Frida" med å delta i Eurovision i 1973 (den svenske finalen) og 1974. Å synge i Eurovision flere ganger er på nivå med artister som Finn Kalvik eller Jahn Teigen.

For det andre var ABBA gode til å lage fengende melodier, men bortsett fra sangene om skilsmissene som kom senere, er de tidlige tekstene deres stort sett banale, noe "Dum Dum Diddle", "Sitting in the Palmtree", "Ring Ring", eller "Bang-A-Boomerang" er et eksempel på; det er ikke mye dybde eller refleksjon å finne der. Taylor Swift skriver derimot tekster om viktige ting mange vil kjenne seg igjen i.

John Lennon sa en gang at Beatles var større enn Jesus. Jeg tar ham på ordet, og sier at Taylor Swift er større enn ABBA.

Hvorfor spesifikt Taylor Swift som om vi ikke hører annet om vi ikke hører ABBA? Liker Taylor, men tror jeg liker ABBA bedre, er 94 modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både Rammstein, Skrillex og Side brok er mye deiligere enn Abba 🕺

Anonymkode: 611fd...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hater Abba og Queen. Skrur av når det er på radioen. Og Red hot chili peppers. Og Maria Mena. Og Bjørn Eidsvåg. Æsj. 

Anonymkode: 47a10...032

Er vel du som har dårlig smak da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jegern Puahate said:

Det gjenstår det vel å se etter at det har gått noen tiår fra nå for å se hvem som er mest relevant i det lange løp, min knapp er på ABBA. Ja de var så kommerse som det går an å bli, men fengende sjarme går sjeldent ut på dato.

Man skal ikke nekte for at ABBA idag blir sett på som en av "de store" gruppene, men det har ikke alltid vært slik.

Før Erasure kom med "Abba-esque" i 1992, noe som fikk folk til å fatte interesse for musikken deres, som igjen førte til at "ABBA Gold" ble utgitt noen måneder senere med enorm suksess hos en ny generasjon, hadde ABBA gjennom hele 80-tallet blitt sett på som blodharry og utdatert musikk som man kanskje kunne høre på i smug, uten å si det høyt.

Imaget til ABBA virket håpløst gammeldags sammenlignet med 80-tallets helter som Culture Club eller synthpopen, og det samme gjorde musikken.

Etter 1992 og ABBA Gold kom musikalen "Mamma Mia", og siden har interessen for ABBA vokst seg stor, men hadde det ikke vært for Erasure, kan det hende at ABBA hadde gått i glemmeboken sammen med resten av 70-tallets musikk; hvem hører på Gary Glitter eller Bay City Rollers (som ble kalt den største gruppen siden Beatles) i 2023?

Taylor Swift er populær idag, og man får se om musikken hennes tåler tidens tann like godt som ABBA, men det er egentlig bare tilfeldigheter som har ført til at ABBA er blitt så store de siste 30 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan ikke fordra de andre du har skrevet, men ser ikke hvordan Abba hører til i samme kategori.

Nei,  Queen er noe i egen klasse for seg. Ingen over ingen ved siden.

Anonymkode: 33698...a69

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abba, Beatles og Queen er band de aller fleste liker bortsett fra meg. Klarer bare ikke å like det🤷🏼‍♀️ Er 46 år hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 2ce72...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei,  Queen er noe i egen klasse for seg. Ingen over ingen ved siden.

Anonymkode: 33698...a69

Hvis Queen virkelig hadde vært så gode som du skriver, hadde de solgt mer musikk idag enn Taylor Swift.

Det gjør de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalikalinka skrev (3 timer siden):

ABBA er god musikk, rent teknisk. Brilliant komponert og veldig fengende. All respekt for det.

Sangene gjør meg i godt humør, og selv om ABBA generelt ikke er helt min stil, gjør de definitivt husarbeid etc mer levelig.

Helt enig, med ABBA så går husarbeid som "en lek". Danser rundt med støvsugeren.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Abba. Elsker også musikalene Chess, Christina från Duvemåla og Mamma Mia, skrevet av Ulvaeus og Andersson. De har en helt særegen form. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abba er ikke musikk i mine ører. Hater sånn "gladmusikk".

Anonymkode: 16125...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, AnonymBruker said:

Imaget til ABBA virket håpløst gammeldags sammenlignet med 80-tallets helter som Culture Club eller synthpopen, og det samme gjorde musikken.

At det ble sett på som håpløst under 80-tallet (hockeysveisens glansperiode) er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det var en del bra fra den perioden men også mye  som var ufattelig grusomt og grelt.

2 hours ago, AnonymBruker said:

men det er egentlig bare tilfeldigheter som har ført til at ABBA er blitt så store de siste 30 årene.

Nja, de har nå gitt ut noen udødelige klassikerlåter som er veldig tilgjengelige og relativt simplistiske i formen, slike låter tåler gjerne tidens tann bedre enn de som er mer preget av sin samtid.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 0.49):

Jeg synes både Rammstein, Skrillex og Side brok er mye deiligere enn Abba 🕺

Anonymkode: 611fd...6a6

Klart, Side Brok er jo noe for seg. Men jeg er nok ikke helt objektiv, bor i samme bygd som dem. Tror ikke jeg hadde hørt på de om de kom fra Tynset eller Brønnøysund eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2023 den 2.29):

Abba, Beatles og Queen er band de aller fleste liker bortsett fra meg. Klarer bare ikke å like det🤷🏼‍♀️ Er 46 år hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 2ce72...064

Jeg er godt oppe i 60 årene, da er jeg vel det som kalles boomer.. Men har aldri likt Abba eller Beatles. Gi meg heller George Mc Crae!

Anonymkode: 40e86...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...