Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hjemme på ferie i og møter barndomsveninner.

Flere har jeg ikke sett på et par år, og har gledet meg til at de kommer på besøk.

Problemet er min storesøster som alltid dukker opp og overtar samtalen, særlig hvis hun kjenner de og ser de jevnlig på butikken o.l

Min kusine ser jeg også sjeldent, og når hun stikker innom har jeg lyst å bli oppdatert på hva som har skjedd siden sist, uten at min søster som forøvrig har mye kontakt med vår kusine, blander seg inn og overtar samtalen og får den ofte til å handle om henne.

Har sagt ifra til søster på en høflig måte at det er fint om jeg kan få ha besøket mitt litt i fred, uten at hun kommer inn og overtar, men ikke alltid det blir tatt imot med forståelse.

Hun kan selvfølgelig komme inn i stuen og si hei, men ikke sette seg ned å snakke, snakke og snakke og få hele samtalen til å dreie om hennes liv, og så blir jeg sitter her og får ikke inn så mange ord.

Har lurt lenge pa om min søster har en diagnose?

Anonymkode: 7f58b...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kommer inn mine samtaler og tar fullstendig over, og så må besøket gå og jeg har nesten ikke snakket med de.

Ts 

Skrevet

Ingen synspunkter?

Ts 

Skrevet

Hva sier din søster om dette når du snakker med henne om det?

Skrevet

Man trenger jo ikke å ha en diagnose, bare fordi at man tar stor plass. Noen er bare sånn. Det er tullete å skal sette alle i bås. Begynner du å sette grenser, vil du se endringer. Men du lar henne holde på.

Anonymkode: c7ebf...509

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en venninne som er sånn. Hun snakker og snakker om seg selv i et sabla kjør. Jeg kalte henne en gang "lydmuren". Jeg vet der var skikkelig stygt, men hun snakket så høyt og blokkerte lyden i samtalen jeg prøvde å ha med en annen til stede. Jeg tror ikke det er noe i veien med henne, det er et personlighetstrekk. Hun er forresten ganske snill og, det er bare det at hun har så mye på hjertet 😅

Anonymkode: fa39e...46e

• Liker 2
Skrevet

Bor du hos din søster?

Du kan vel gå på besøk til vennene i deres hjem, det er jo også mye mer naturlig enn at du skal invitere folk til din søsters hjem eller evt barndomshjemmet ditt.

Anonymkode: ab36f...8fe

• Liker 7
Skrevet

Min storesøster er også litt sånn, veldig ekstrovert, mens jeg er litt introvert. Vi har også en del felles venner jeg liker å møte uten henne av samme grunn, jeg får nesten ikke inn et ord i samtalen. Hun tar rett og slett mere plass en meg og slik har dynamikken vært siden vi var små. Jeg tenker bare det er sånn og tilpasser meg etter det, med å for eksempel møte folk alene.

Anonymkode: 1cf70...4e9

Skrevet

Øv deg på å føre samtalen over på gjesten igjen. Snu deg mot gjesten og si

"nå vil jeg høre mer om den nye bilen til din"

"Jeg fikk ikke med meg enden på den historia du begynte på i sted, hva skjedde med X?"

"Jeg er så spent på å høre mer om ferien din. Jeg har aldri vært i Alicante. Hva gjorde dere på kveldene?"

Gjenta til det sitter. Det er faktisk ganske gøy å drive på slik med selvsentrerte mennesker til stede. De fikser ikke at noen er mer interessante enn dem og lever for oppmerksomhet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde tatt treffene ute, kafe/spisested eller noe sånt

Anonymkode: ea7e6...34c

• Liker 3
Skrevet

Full forståelse for at dette er kjipt for deg. Jeg tenker også som flere har nevnt at du bør prøve å få besøkene et annet sted. På kafé, en rusletur eller hos de. Eventuelt si fra til din søster foran hvert besøk at du gjerne vil ha en pratestund med xx alene siden det er så lenge siden sist.

Anonymkode: 3a431...adf

• Liker 2
Skrevet

Sier som andre, møt dem hjemme hos dem eller på kafe el.lign.

Anonymkode: 2df8f...02a

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor drar ikke du på besøk til disse venninne i stedet? De trenger vel ikke å komme til deg?

Anonymkode: 96354...471

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som min gamle sjef 😂

Skrevet
Yodas skrev (27 minutter siden):

Hva sier din søster om dette når du snakker med henne om det?

Hun forstår ikke selv at hun oppfører seg sånn og blir litt irritert eller himler med øynene.

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bor du hos din søster?

Du kan vel gå på besøk til vennene i deres hjem, det er jo også mye mer naturlig enn at du skal invitere folk til din søsters hjem eller evt barndomshjemmet ditt.

Anonymkode: ab36f...8fe

Flere av mine barndomsvenner er også på besøk hos sine foreldre i ferien, og da besøker vi hverandres barndomshjem, men ofte dukker de opp både invitert eller ei.

Min søster bor i nærheten av vårt barndomshjem, men er hos mine foreldre daglig selv om hun er 44 år.

Ts

Skrevet

Si til din søster "X, drev ikke du med noe ute du skulle ha gjort ferdig?"

Hvis hun fortsatt ikke hører, så må du bli enda mer direkte. "X, nå vil jeg gjerne ha litt tid med Y, så supert om du kan gå tilbake til det du drev på med"

Anonymkode: d6cb4...2dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min storesøster er også litt sånn, veldig ekstrovert, mens jeg er litt introvert. Vi har også en del felles venner jeg liker å møte uten henne av samme grunn, jeg får nesten ikke inn et ord i samtalen. Hun tar rett og slett mere plass en meg og slik har dynamikken vært siden vi var små. Jeg tenker bare det er sånn og tilpasser meg etter det, med å for eksempel møte folk alene.

Anonymkode: 1cf70...4e9

Jeg er utadvendt eller ekstrovert men mine søster som har en dominerende personlighet snakker ekstremt mye og mye om seg selv om og om igjen.

Hun har ikke så mye selvinnsikt og hadde aldri tolerert at jeg hadde overtatt samtalen i hennes besøk, og iallfall ikke hvis jeg ikke kjente noe særlig hennes venner, men det er akkurat det hun gjør.

Ts

Skrevet
Nymerïa skrev (33 minutter siden):

Øv deg på å føre samtalen over på gjesten igjen. Snu deg mot gjesten og si

"nå vil jeg høre mer om den nye bilen til din"

"Jeg fikk ikke med meg enden på den historia du begynte på i sted, hva skjedde med X?"

"Jeg er så spent på å høre mer om ferien din. Jeg har aldri vært i Alicante. Hva gjorde dere på kveldene?"

Gjenta til det sitter. Det er faktisk ganske gøy å drive på slik med selvsentrerte mennesker til stede. De fikser ikke at noen er mer interessante enn dem og lever for oppmerksomhet.

Jeg gjør det ofte men så har gjerne min søster vært der eller gjort det som venninnen min har opplevd, og da er skravla i gang.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er utadvendt eller ekstrovert men mine søster som har en dominerende personlighet snakker ekstremt mye og mye om seg selv om og om igjen.

Hun har ikke så mye selvinnsikt og hadde aldri tolerert at jeg hadde overtatt samtalen i hennes besøk, og iallfall ikke hvis jeg ikke kjente noe særlig hennes venner, men det er akkurat det hun gjør.

Ts

Hvordan reagerer hun om du kommer inn i samtaler hun har med andre? Kan du ikke speile henne?

Anonymkode: 9605f...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...