Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå 5+2 og har de siste dagene fått bekkensmerter. Kjenner det inni setet på begge sider. Var lik type smerte i første svangerskap, men kom i tredje trimester.

Kjenner jeg blir lei meg og motløs når jeg allerede har såpass plager. Vil ikke kunne fungere normalt om det fortsetter. Tenker på hvordan det skal bli framover med jobb, husarbeid, en 1,5-åring, samboer 😭😭😭 Ser for meg krykker og rullestol. Rett i katastrofetanker nå 😢

Noen som hadde det likt men som ble bedre? 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Anonymkode: 97e0b...aae

Skrevet

I mitt første svangerskap begynte det i uke 12. Hadde problemer under hele svangerskapet og gitt til alle mulig type behandlinger hos kiropraktor og fysio, men ingenting hjalp dessverre. Kun hvile var det som fungerte for meg! Da barnet var født bestemte vi oss for å vente til barnet var såpass stort, slik at jeg kunne få bekkensmerter i neste svangerskap og barnet ikke måtte bæres osv. Hun er nå 3 år og vi følte oss klare for et nytt barn og jeg er nå gravid, ca 8 uker på vei. Merker ikke noe foreløpig🤞🏼 

Man bør tenke gjennom dette når man planlegger nummer to. Man kan få et svangerskap ulikt fra det første, med kvalme gjennom hele svangerskapet eller annen sykdom. Det passer jo dessverre dårlig med tanke på at man allerede har et barn som er 1,5 år. 

Håper at du kanskje bare har fått noen annen form for smerte som er midlertidig og at ikke bekkenplagene har begynt allerede nå… 

Anonymkode: 533e5...3f0

Skrevet

Jeg kjente litt det samme i uke 5-6. Tidlig bekkenløsning er en av de tingene jeg er bekymret for da jeg slet veldig i første svangerskap. Det roet seg i uke 6-7 og har ikke kjent noe i 2,5 uker, men nå er jeg i uke 9 og har symptomer igjen som er sterkere.

Om man får bekkenløsning så er det ikke så mye å gjøre med det annet enn å ta hensyn. Samboer her vet at han kan risikere å måtte ta "alt" husarbeid en periode. Dette pratet vi om og var en betingelse for at jeg skulle tørre å bli gravid igjen.

Jeg forbereder meg mentalt på at jeg kommer til å trenge både tilrettelegging på jobb og sannsynligvis sykemelding på et tidspunkt. Faktisk så kommer jeg til å be om noen enkle tiltak allerede til uka når jeg starter opp etter ferien. Det er selvfølgelig kjipt, men samtidig er dette bare en (kort) periode av livet. 

Det er heller ikke vits å krisemaksimere enda. Det er mye som skjer i kroppen og symptomer kommer nok til å både komme og gå. Er ikke sikkert det blir så ille 😊

Anonymkode: 11883...c7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg kjente litt det samme i uke 5-6. Tidlig bekkenløsning er en av de tingene jeg er bekymret for da jeg slet veldig i første svangerskap. Det roet seg i uke 6-7 og har ikke kjent noe i 2,5 uker, men nå er jeg i uke 9 og har symptomer igjen som er sterkere.

Om man får bekkenløsning så er det ikke så mye å gjøre med det annet enn å ta hensyn. Samboer her vet at han kan risikere å måtte ta "alt" husarbeid en periode. Dette pratet vi om og var en betingelse for at jeg skulle tørre å bli gravid igjen.

Jeg forbereder meg mentalt på at jeg kommer til å trenge både tilrettelegging på jobb og sannsynligvis sykemelding på et tidspunkt. Faktisk så kommer jeg til å be om noen enkle tiltak allerede til uka når jeg starter opp etter ferien. Det er selvfølgelig kjipt, men samtidig er dette bare en (kort) periode av livet. 

Det er heller ikke vits å krisemaksimere enda. Det er mye som skjer i kroppen og symptomer kommer nok til å både komme og gå. Er ikke sikkert det blir så ille 😊

Det er ikke helt riktig «man ikke kan gjøre noe». Personlig syns jeg det er litt skummelt å si det og for andre å lese det. For det trodde jeg selv for alle sa det til meg. Mange kvinner tror de må bare tåle smertene. For noen er der hvile. For noen aktivitet. For de fleste helst ikke for mye av det ene eller det andre. Balanse. Anbefaler i det minste alle å finne en god fysio tidlig og prøve det - så har man gjort det man kan! Jeg kunne knapt gå eller løfte føttene i uke 10, trodde dette skulle bli helt jævlig og slapp de verste smertene fra tre-fire behandlinger. Har fått det anbefalt etter fødsel også. 

Anonymkode: 4506d...a61

Skrevet

Var mitt første symptom med #4, kom i uke 4. Hadde hatt det med både 2 og 3, men ikke fult så tidlig. 
Jeg gikk til fysio, det hjalp mye. Samt kiropraktor med lang erfaring med det. Ble veldig bra til sammen. Svømming med fysio er også kjempebra, hadde ikke det tilbudet i byen med #4, men hatt det tidligere. 
Pass på at du forebygger og, fysio og kiro har mye tips der (foreks ikke lange skritt, aldri løpe, ikke krysse bena osv). Det gikk veldig bra altså, jobbet til jeg gikk ut i permisjon 3 uker før termin. (Og jobben min innebærer endel bæring.) 

Anonymkode: cd5c8...207

Skrevet

Hei! Jeg fikk det også mye tidligere med nr. 2. For meg hjalp det veldig med behandling his fysioterapeut, det ble faktisk mye bedre og jevnlig behandling holdt det i sjakk helt frem mot slutten av svangerskapet. Dvs. ikke helt smertefri, men jeg har kunnet gå tur uten å bli ødelagt. Fysioterapeuten tøyde på muskler i hofte og rygg.

Anonymkode: 918ce...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er nå 5+2 og har de siste dagene fått bekkensmerter. Kjenner det inni setet på begge sider. Var lik type smerte i første svangerskap, men kom i tredje trimester.

Kjenner jeg blir lei meg og motløs når jeg allerede har såpass plager. Vil ikke kunne fungere normalt om det fortsetter. Tenker på hvordan det skal bli framover med jobb, husarbeid, en 1,5-åring, samboer 😭😭😭 Ser for meg krykker og rullestol. Rett i katastrofetanker nå 😢

Var i helt lik situasjon med mitt andre barn. Var et sant smertehelvete til svangerskapet var over, desverre. Noen dager klarte jeg ikke levere eldste i barnehagen på grunn av vansker med å gå, klarte ikke kjøre bil eller gå til bilen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke helt riktig «man ikke kan gjøre noe». Personlig syns jeg det er litt skummelt å si det og for andre å lese det. For det trodde jeg selv for alle sa det til meg. Mange kvinner tror de må bare tåle smertene. For noen er der hvile. For noen aktivitet. For de fleste helst ikke for mye av det ene eller det andre. Balanse. Anbefaler i det minste alle å finne en god fysio tidlig og prøve det - så har man gjort det man kan! Jeg kunne knapt gå eller løfte føttene i uke 10, trodde dette skulle bli helt jævlig og slapp de verste smertene fra tre-fire behandlinger. Har fått det anbefalt etter fødsel også. 

Nei, du har selvfølgelig rett i at det finnes behandling og hjelpemidler som fungerer for mange. Det er kjempe viktig å få frem! Ser det ble litt dumt formulert av meg. Det var litt det jeg la i å "ta hensyn" ☺ Det er kjempe viktig å ikke bare dure frem med slike plager, for da kan det bli værre! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, du har selvfølgelig rett i at det finnes behandling og hjelpemidler som fungerer for mange. Det er kjempe viktig å få frem! Ser det ble litt dumt formulert av meg. Det var litt det jeg la i å "ta hensyn" ☺ Det er kjempe viktig å ikke bare dure frem med slike plager, for da kan det bli værre! 

Selvfølgelig! Helt enig. Man skal faktisk lytte til kroppen ♥️ Jeg skrev bare det jeg skrev for jeg føler det er så mange som lider veldig, og selv om ikke det finnes en mirakelkur, annet enn for de fleste å få babyen ut, så kan mange få veldig stort utbytte og i det minste mindre vondt. 

Skrevet

Var veldig plaget i begge svangerskap men med nr 2 så kjøpte jeg boken "Frisk graviditet" og øvelsene i den hjalp masse! 

Trente helt til uke 30 og fortsatte med bekkenøvelsene etter det. Anbefales! 

Og i tillegg så er det lurt å sove med sammenrullet dyne mellom knærne og anklene. Jeg bruker stor bbhugme. 

Gjest Marte79
Skrevet

Snakk med en fysioterapeut! Det finnes ikke noe som «bekkenløsning». Bekken løsner seg ikke, muskler som blir mykere og kroppen forbereder seg på fødsel. Dette er helt normalt og vanlige svangerskapsplager. Det beste som hjelper er vanlig bevegelser, kanskje varmeputer og massasjer. Husk, du er ikke syk, det er kun en annen kroppstilstand du befinner deg i. 

Skrevet

Jeg fikk det i slutten av første trimester med andremann. Bare å komme seg til fysioterapeut så fort som mulig. Jeg hadde stort utbytte av diverse hjelpemiddel (støttebelte f.eks), hjemmeøvelser, og trening i basseng en gang i uka. Samt unngå alle bevegelser som trigger smertene. Men klarte meg uten krykker og var helt fin så snart baby var født 😊

Anonymkode: 89305...260

Skrevet
Marte79 skrev (1 time siden):

Snakk med en fysioterapeut! Det finnes ikke noe som «bekkenløsning». Bekken løsner seg ikke, muskler som blir mykere og kroppen forbereder seg på fødsel. Dette er helt normalt og vanlige svangerskapsplager. Det beste som hjelper er vanlig bevegelser, kanskje varmeputer og massasjer. Husk, du er ikke syk, det er kun en annen kroppstilstand du befinner deg i. 

At man er i en annen kroppstilstand - sier du det til andre syke også? Graviditet er ikke en sykdom, men du kan da bli syk av symptomene som kommer med graviditet. 

• Liker 3
Gjest Marte79
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At man er i en annen kroppstilstand - sier du det til andre syke også? Graviditet er ikke en sykdom, men du kan da bli syk av symptomene som kommer med graviditet. 

«Sier du det til andre syke også» En gang til for deg som tydeligvis ikke kan lese: TS er gravid, ikke syk.

Noen blir fort hysterisk og tror det er noe galt med kroppen, før de oppsøker profesjonell hjelp og får vite at dette er helt normalt.

Selvsagt KAN det være noe annet, men ingen grunn til å få panikk og henter krykker, rullestol og får katastrofetanker som TS. 

Skrevet
Marte79 skrev (8 minutter siden):

«Sier du det til andre syke også» En gang til for deg som tydeligvis ikke kan lese: TS er gravid, ikke syk.

Noen blir fort hysterisk og tror det er noe galt med kroppen, før de oppsøker profesjonell hjelp og får vite at dette er helt normalt.

Selvsagt KAN det være noe annet, men ingen grunn til å få panikk og henter krykker, rullestol og får katastrofetanker som TS. 

Ts har bekkenleddsmerter og er syk av det. 

Gjest Marte79
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts har bekkenleddsmerter og er syk av det. 

- Bekkensmerter er ikke en sykdom. 
- det finnes ikke noe «bekkenløsning» heller. 

Skrevet
Marte79 skrev (1 time siden):

- Bekkensmerter er ikke en sykdom. 
- det finnes ikke noe «bekkenløsning» heller. 

Bekkenleddsmerter er faktisk en diagnose man kan få, også uten å være gravid. Man kan også være mann.

Gjest Marte79
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bekkenleddsmerter er faktisk en diagnose man kan få, også uten å være gravid. Man kan også være mann.

Dette er riktig. Det kan være en diagnose for menn og kvinner - men det er ikke en sykdom. Det er det jeg ville si hele tiden. Forskjell mellom symptom, diagnose og sykdom. 

Skrevet
Marte79 skrev (5 timer siden):

Men ts har da ikke katastrofetanker, eller tror at bekkenløsning (som er et helt vanlig navn å bruke om bekkenleddsmerter under graviditet) er noe farlig og unormalt? 

Derimot vet ts hvor vondt og invalidiserende kraftige bekkensmerter kan være, og er derfor bekymret for å få de tidlig denne gangen.

Du vet det ikke er uvanlig å bli sykmeldt på grunn av kraftige smerter av bekkenløsning? Fordi slappere ledd og noe ubehag er vanlige svangerskapsplager, men har man så mye smerter at det ikke er mulig å stå/gå/sitte normalt, og at det blir verre av dette, så er det jo ikke så veldig lett å stå i endel jobber.

Så såklart kan man bli bekymret for å ikke klare hverdagen på grunn av kraftige smerter, selv om man vet at det ikke er noe unormalt som er grunnen til det.

Anonymkode: 37354...021

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 17.56):

Som om jeg skulle skrevet det selv!😅 i mitt første svangerskap fikk jeg kraftig bekkensmerter fra 2. trimester. Nå er jeg gravid igjen i uke 6 og har allerede veldig vondt i bekken! 😬 Sa dette til legen nettopp at dette bekymrer meg, men hun prøvde å roe meg med at det er ikke sikkert du vil få like vondt eller vondere som sist svangerskap.. men jeg føler jo at når jeg kjenner det såå tidlig denne gang så kan det fort bli verre enn sist🙈

Vi har også en 1,5-åring som krever mye + husarbeid og jobb.. skjønner ikke hvordan jeg skal takle det. Samboer gjør jo så lite her i huset :(!! Jeg tar meg av alt, så det blir et skikkelig rotehus om jeg blir veldig dårlig til beins 😅😅😅 

Anonymkode: c2615...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...