Gå til innhold

Hvordan er det mulig å være gravid i 9 måneder uten å merke det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så et TV-innslag om en kvinne som fødte på do og ikke hadde ant at hun var gravid. Har også lest dette i avisen for mange år siden. Men hvordan i all verden er det mulig? Magen må jo bli noe større, eller? Og mensen må opphøre hos de fleste? Kroppen må da endre seg? Kan bare ikke fatte dette hvordan det er mulig å gå i 9 måneder uten å ane at man er gravid.. 

Anonymkode: b36aa...5f5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også lest disse historiene. Tror ikke noe på det. 

• Nyttig 2
Skrevet

Fult mulig. Min søster skjønte det ikke før hin var 7 mnd. 

Hun hadde menstruasjon som normalt. Hun sa hun hadde hatt magesjuke i 14 dager, og synes det tok lang tid å bli frisk. 

Hun trente tungt gjennom hele graviditeten og selv ved fødsel hadde hun ikke mage, så bare litt oppbl0st ut, som man ofte gjør ved inntak av sukker eller ved menstruasjon.  

Anonymkode: d377f...077

• Liker 2
Skrevet

Hvis man er veldig tjukk er det faktisk mulig. Ellers handler det om fornektelse 

Anonymkode: 8672a...704

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun hadde menstruasjon som normalt. Hun sa hun hadde hatt magesjuke i 14 dager, og synes det tok lang tid å bli frisk. 

Hun trente tungt gjennom hele graviditeten og selv ved fødsel hadde hun ikke mage, så bare litt oppbl0st ut, som man ofte gjør ved inntak av sukker eller ved menstruasjon.  

Menstruasjon som vanlig? Det har jeg vanskelig for å tro. Småblødninger kan jo forekomme i løpet av et svangerskap, men neppe regelmessig akkurat en gang i måneden.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor fortsetter mensen hos noen? Mensen skal vel stoppe, livmorslimhinnen skal ikke støtes ut når det er et foster med fosterhinne og morkake i livmoren? Har eggløsningen fortsatt selv om man er gravid? 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvordan kan et barn mellom 2,5-3,9 kg ta så lite plass i magen? 🤔 Fatter det ikke.. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvordan kan et barn mellom 2,5-3,9 kg ta så lite plass i magen? 🤔 Fatter det ikke.. 

Kommer an på hvordan livmoren ligger, da bestevenninna mi var gravid så såg min oppblåste mage ut som den gravide, mens hun så ut som hun bare hadde spist litt junkfood. Vi tok sånn magebikde rygg mot rygg og folk tror det er redigert xD Hun hadde babyen langt innover mot ryggraden, hun fikk en baby på over 3,5kg. 

Anonymkode: bcc20...187

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig! Hvordan er det mulig å ikke føle endringer og at man etterhvert har en sprell levende baby i magen...? Sønnen min sparket meg i ribbein og blære husker jeg, og små føtter stakk ut når han beveget seg 😁 

Hele magen vridde på seg til tider, men det var bare godt å se. Det var en bekreftelse på at han var sunn og aktiv. Selv de som bærer barnet lenger "inn" i magen, kan da ikke unngå å kjenne det der, særlig på slutten! 

Anonymkode: 324f4...976

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Hvordan er det mulig å ikke føle endringer og at man etterhvert har en sprell levende baby i magen...? Sønnen min sparket meg i ribbein og blære husker jeg, og små føtter stakk ut når han beveget seg 😁 

Hele magen vridde på seg til tider, men det var bare godt å se. Det var en bekreftelse på at han var sunn og aktiv. Selv de som bærer barnet lenger "inn" i magen, kan da ikke unngå å kjenne det der, særlig på slutten! 

Enig, venninna mi sa babyen sparket henne i alle organer og ryggraden. Det er nok en del fornektelse inne i bildet.. 

Anonymkode: bcc20...187

• Liker 3
Skrevet

Forstår det heller ikke, jeg er 35 uker gravid og det sparker overalt i magen, har gjort det lenge.

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg tok ivf, hadde jeg ikke merket at jeg var gravid før måneden før jeg fødte. Jeg fødte i 8. måned. Hadde ikke noe symptomer. Jeg hadde ikke hatt mensen på et halvt år før det uansett. Var slank, men jeg tikk ikke opp særlig i vekt. Magen kom frem ordentlig i ca uke 27-28, og livmoren var plassert slik at jeg merket svært lite aktivitet. Noen spark kunne likeså godt vært magevondt / hold. Var ingen alien-aktiviteter som romstrerte rundt og stakk ut fra magen. Har null problem med å forstå det for noen, og det var ingen fornektelse. 

Anonymkode: 92c44...8c0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det ikke vært for at jeg tok ivf, hadde jeg ikke merket at jeg var gravid før måneden før jeg fødte. Jeg fødte i 8. måned. Hadde ikke noe symptomer. Jeg hadde ikke hatt mensen på et halvt år før det uansett. Var slank, men jeg tikk ikke opp særlig i vekt. Magen kom frem ordentlig i ca uke 27-28, og livmoren var plassert slik at jeg merket svært lite aktivitet. Noen spark kunne likeså godt vært magevondt / hold. Var ingen alien-aktiviteter som romstrerte rundt og stakk ut fra magen. Har null problem med å forstå det for noen, og det var ingen fornektelse. 

Anonymkode: 92c44...8c0

Og du hadde ingen andre normale svangerskapsplager? Halsbrann? Urolig bein? Vondt i ryggen? Vondt i bekkenet? Trøtt? Ekstra sliten? Kynnere? Ligamentsmerter? 

Anonymkode: b48f1...c5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ofte akkurat samme type bevegelse i magen som ikke gravid, som jeg hadde som gravid. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du hadde ingen andre normale svangerskapsplager? Halsbrann? Urolig bein? Vondt i ryggen? Vondt i bekkenet? Trøtt? Ekstra sliten? Kynnere? Ligamentsmerter? 

Anonymkode: b48f1...c5f

Mye av dette er jo ting man kan kjenne på også når man ikke er gravid. 

Ligamentsmerter kjennes da ofte ut som om jeg trente litt hardt igår. 

Er 27 uker nå og hadde jeg ikke visst at jeg er gravid hadde jeg ikke tenkt på det utfra det jeg har av symptomer nei. 

Trøtt kan man da periodevis være utenom graviditet. Det samme med sliten. Dette er min andre graviditet og har ikke opplevd hverken bekken eller ryggsmerter, ei heller halsbrann. Urolige ben har jeg aldri hørt om engang 😅

• Liker 4
Skrevet

Jeg har født 4 barn. Nr 2 var en liten luring. Jeg gikk på p-piller og hadde mens som normalt, til samme tid hver måned. Plutselig en dag fikk jeg sinnsyke smerter i magen og ryggen og dro på legevakten. De undersøkte meg og trodde jeg hadde nyrebekkenbetennelse. Men så kjente legen litt ekstra på magen og spurte om jeg var gravid. Nei, sa jeg. Jeg går på p-piller og har mensen i dette øyeblikk. De testet urinen og testen var positiv. Ble sendt til gyn på sykehuset. Der tok de ultralyd. Jeg var 28 uker på vei og hadde kynnere som påvirket livmorhalsen. Fikk lungemidningssprøyte og var sengeliggende til uke 32. Levde så normalt frem til fødsel i uke 42.

Det som er morsomt er at idet jeg fant ut at jeg var gravid, haglet det på med symptomer. Jeg veide 56 kg da jeg fant ut at jeg var gravid. Dagen etter "poppet" magen ut, jeg kjente masse spark, fikk plager osv.

Det sier litt hvor mye psyken spiller inn. Man kjenner på kroppen, det man vil kjenne, eller det man kjenner etter.

Anonymkode: f43f7...0d0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner ei som ikke visste at hun var gravid før hun fødte. Jeg så henne ca tre uker før fødsel og hun hadde ikke mage, ingenting. Så helt vanlig ut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei venninne som oppdaget ved tilfeldigheter at hun var 7 mnd på vei. Dette kun fordi hun hadde klagd over at maten smakte rart, og det ble spøkt om graviditet. Hun hadde fra før av 1 barn. Med første barnet så hun vanlig gravid ut, barn nr 2 hadde hun ikke mage. Vektmessig helt lik, men fasongen var helt annerledes. 

Anonymkode: d32da...1b9

Skrevet
Lorieen skrev (2 timer siden):

Kjenner ei som ikke visste at hun var gravid før hun fødte. Jeg så henne ca tre uker før fødsel og hun hadde ikke mage, ingenting. Så helt vanlig ut. 

Men hvordan kan et barn på rundt 3 kg skjules så godt? Rart det ikke blir rundere mage. Skjønner ingenting, jeg. Er slank fra før men hadde gigantisk mage fra uke 35. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...