AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 hvilke rett har norske arbeidstakere at de faktisk har rett til å snakke norsk i arbeidslivet, og ikke engelsktalende skal kontrollere et arbeidsmiljø? finnes det debatt rundt det? Hvilke ansvar har ledelse til norsk kultur? Anonymkode: 34bf4...809 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Hos oss må alle som ansettes beherske engelsk som arbeidsspråk, nettopp fordi vi har flere utenlandske ansatte, samt at vi samhandler med internasjonale miljø. De som ikke kan norsk når de ansettes fast må lære seg det innen en viss tid. Er de midlertidig ansatt er det mer opp til en selv, lengde på ansettelsen og prosjektet. Anonymkode: cad36...83a 8 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hvilke rett har norske arbeidstakere at de faktisk har rett til å snakke norsk i arbeidslivet, og ikke engelsktalende skal kontrollere et arbeidsmiljø? finnes det debatt rundt det? Hvilke ansvar har ledelse til norsk kultur? Anonymkode: 34bf4...809 Vi lærer jo engelsk fra 1 klasse i skolen.... all tv og media er engelsk. Hva er problemet? Anonymkode: 62c4e...e8f 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Jeg jobber i en internasjonal bedrift hvor vi har utstrakt kommunikasjon med kontorer rundt om i hele verden. Man blir ikke ansatt hos oss med mindre man kan kommunisere på engelsk. Vi har også en del ansatte her i Norge som ikke snakker norsk. Førstnevnte er uproblematisk og noe man skjønner når man blir ansatt. Sistnevnte kan være mer utfordrende, fordi det krever at man i enkelte settinger på kommunisere på engelsk også der det ikke er naturlig, og hvor mye kommunikasjon går tapt nettopp fordi man ikke snakker flytende «hverdagsengelsk». Kommunikasjonen og dialogen blir rett og slett mindre naturlig. Eks på en slik setting er internt avdelingsmøte eller informasjonsmailer. vi har diskutert dette litt hos oss - er det riktig å «tvinge» alle til å kommunisere på engelsk i slike settinger når det er 98 % norsktalende og 2 % engelsktalende? Jeg vet ikke svaret, men jeg mener det er verdt en diskusjon. Anonymkode: d883d...19c 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Vi lever i en globalisert verden, og jeg syns dermed det blir rart å skulle insistere på å snakke norsk på arbeidsplassen. Det er ikke fritiden din, og jo mer engelsk som snakkes, jo lettere blir det. Meningsløst å kjempe imot, og dessuten er der bare fordeler å mestre flere språk. Anonymkode: 3b42a...5f5 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Jeg jobber som renholder. Fikk nettopp en kollega som snakker dårlig norsk. Han vil snakke engelsk. Jeg gjør ikke det. Han har bodd i Norge i 12 år. Ikke mitt problem at han ikke har lært seg norsk Anonymkode: ae22a...77a 2 2
Knirke Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Du har ikke rett til å snakke norsk på jobb, nei... Min arbeidsgiver har engelsk som arbeidsspråk. 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Jeg snakker ikke engelsk med noen billig arbeidskraft de får tak i....aldri livet. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber som renholder. Fikk nettopp en kollega som snakker dårlig norsk. Han vil snakke engelsk. Jeg gjør ikke det. Han har bodd i Norge i 12 år. Ikke mitt problem at han ikke har lært seg norsk Anonymkode: ae22a...77a Helt rett av deg i dette tilfellet. Anonymkode: f06c1...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 Selv om de fleste er norsktalende på kontoret, så er det ren folkeskikk å snakke engelsk når det er engelsktalende rundt oss. Jeg hadde syns det var ekstremt ukomfortabelt om vi satt med en som ikke forstod oss og fortsatte med vår norske tralt. Tror jeg hadde sett litt ned på de kollegaene som mente det var i deres fulle rett å snakke norsk, og blitt overrasket over hvor lite inkluderende de hadde vært. Har heldigvis aldri opplevd det til den dag idag! Anonymkode: 78eb5...8f6 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke engelsk med noen billig arbeidskraft de får tak i....aldri livet. Helt rett av deg i dette tilfellet. Anonymkode: f06c1...5eb Billig arbeidskraft? Du vet det hentes også inn engelsktalende for det mangler kompetansen vi trenger i Norge? Tror de er lønnet mer enn deg og den vanlige Ola nordmann på gata. Anonymkode: 78eb5...8f6 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 Det er lov å være litt hyggelig da. Det kommer ann på kontrakten din står det at du må kunne beherske engelsk så må du faktisk det. Anonymkode: f1c43...47f 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Billig arbeidskraft? Du vet det hentes også inn engelsktalende for det mangler kompetansen vi trenger i Norge? Tror de er lønnet mer enn deg og den vanlige Ola nordmann på gata. Anonymkode: 78eb5...8f6 Ja, men nå snakker vi om en renholder her. Les lenger opp.....den kompetansen har vi nok av. Anonymkode: f06c1...5eb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 Jeg jobber i oljebransjen og der har de fleste store konsern engelsk som arbeidsspråk. Vi har kollegaer fra mange ulike land, og vi kommuniserer med leverandøer/kunder/interne kontor over hele verden. Man blir ikke ansatt om man ikke er komfortabel med å prate engelsk. Anonymkode: e02fe...aad 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 Jobber i service, så må uansett beherske engelsk. Snakker engelsk med nesten alle kolleger, fordi ingen nordmenn/norsktalende ønsker jobbe i disse yrkene lengre, så det er knapt nordmenn/norsktalende å oppdrive. Er ingen krav her om at de må lære seg norsk. Litt dumt for kunder/gjester, som kanskje forventer å ville snakke norsk, men da får norsktalende ta seg arbeid i disse yrkene, da. 🙂 Anonymkode: 862c5...211 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, men nå snakker vi om en renholder her. Les lenger opp.....den kompetansen har vi nok av. Anonymkode: f06c1...5eb Fra iss feks har jeg sett st det holder om man kan engelsk. Anonymkode: f1c43...47f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra iss feks har jeg sett st det holder om man kan engelsk. Anonymkode: f1c43...47f Ja, men du kan ikke forvente at Norske skal godta en kollega som kun kan engelsk; gjerne dårlig engelsk.. Anonymkode: f06c1...5eb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Jobber i en bedrift som leverer bakketjenester på flyplass. Hos oss er det i følge stillingsannonsene et krav om at man må beherske norsk eller et annet skandinavisk språk og ønskelig at folk behersker engelsk også. Omtrent 70% av de ansatte er fra østeuropeiske land og det er svært varierende språkkunnskaper blant dem. Det som irriterer meg mest er at de har en tendens til å snakke seg i mellom på sitt eget språk, så vi som ikke forstår polsk e.l. har ingen sjans til å følge samtalene. Fo Anonymkode: a9735...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #18 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobber i en bedrift som leverer bakketjenester på flyplass. Hos oss er det i følge stillingsannonsene et krav om at man må beherske norsk eller et annet skandinavisk språk og ønskelig at folk behersker engelsk også. Omtrent 70% av de ansatte er fra østeuropeiske land og det er svært varierende språkkunnskaper blant dem. Det som irriterer meg mest er at de har en tendens til å snakke seg i mellom på sitt eget språk, så vi som ikke forstår polsk e.l. har ingen sjans til å følge samtalene. Fo Anonymkode: a9735...3f2 Helt uakseptabelt. Anonymkode: f06c1...5eb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #19 Skrevet 13. august 2023 Om du virkelig, i en global verden, i et land med bare 5 millioner innbyggere, ikke behersker engelsk, så ville jeg vært evig takknemlig for denne muligheten til å lære og praktisere. Anonymkode: 535d3...7b3 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #20 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, men nå snakker vi om en renholder her. Les lenger opp.....den kompetansen har vi nok av. Anonymkode: f06c1...5eb Nope.. Ingen nordmenn er villig til å ta slike stillinger lenger. Så pris deg lykkelig for at noen gidder. Anonymkode: 535d3...7b3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå