Gjest Acer Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 (endret) Det blir ofte sagt at det må en krise til for at folk igjenn begynner å føle seg samlende, og vise større omsorg for hverandre. Det negative blir snudd til noe positivt når folk stiller opp for naboer, og hjelper dem med oppryddingsarbeide rundt om etter storflommen som har herjet denne uken. Ein dugnadsgjeng forsøker å samle opp flere hundre rundballer på Mjøsa. Folk opner hjemmene sine, og støtter de råka på best muleg måte. Røde kors, og en rekke frivillige organisasjoner har sått på under flomkatastrofen for å redde det som reddes kan. Naboer som kanskje har vert bare på hils med hverandre blir plutseleg blir mer en bare en nabo, men en venn i nøden. Endret 12. august 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Nei (ta en titt i kommentarfeltene til div aviser/nyheter. Der man leser at folk strengt tatt har godt av å miste hus og hjem siden de ikke gjorde det LHS forutså) Anonymkode: 8c60b...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 For meg har min østlandsidentitet blitt sterkere. Alle disse vestlendingene og nordlendingene som snakker om at de opplever dette været ukentlig, nei det gjør dere ikke. Og geografien er annerledes. Anonymkode: acc22...31c 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Kriser samler alltid mennesker- der det skjer og når det skjer.. 14. dager etterpå er det meste glemt. Tenk på 11. juli... Vi var en nasjon en liten stund (iallefall utad), men det tok jo ikke lange tiden før det samholdet var glemt. Men Norge er mer enn Østlandet, for oss som ikke bor akkurat der så er det litt uinteressant. Når hele nyhetssending i den siste uken bare er med dette og ingenting annet så blir det litt for mye. Ja det er alvorlig og det er av stor nyhetsverdi men en blir mettet. Så de som bor i et område hvor noe katastrofalt har skjedd får nok mer omsyt for hverandre men for andre så er det ikke så stor forskjell. Men slik er det jo når noe skjer i nordnorge, vestlandet eller Svalbard da styrter ikke Østlandet til med hjelp og støtte, men nærmiljøet åpner opp langt mer, og det er viktig uansett hvor det er. Anonymkode: 8c940...067 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nei (ta en titt i kommentarfeltene til div aviser/nyheter. Der man leser at folk strengt tatt har godt av å miste hus og hjem siden de ikke gjorde det LHS forutså) Anonymkode: 8c60b...aaa Verkeleg!!?? 😮 Folk altså Anonymkode: fe42d...c51
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Nei (ta en titt i kommentarfeltene til div aviser/nyheter. Der man leser at folk strengt tatt har godt av å miste hus og hjem siden de ikke gjorde det LHS forutså) Anonymkode: 8c60b...aaa Kommentarfeltet er ikke representativt for befolkningen, det er folk uten skam, folkeskikk og kunnskap som slenger med leppa der. Det er mange som har stilt opp og jobbet døgnet rundt med å redde hus, høyballer, biler osv. Mange ildsjeler som har stilt opp for lokalsamfunnet sitt. På det nivået har det nok ført folk sammen. Håper at de mange tusen som har blitt evakuert klarer å hygge seg sammen der de har blitt forlagt, kanskje det bygges mange gode bånd der også. Anonymkode: 53473...82d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): For meg har min østlandsidentitet blitt sterkere. Alle disse vestlendingene og nordlendingene som snakker om at de opplever dette været ukentlig, nei det gjør dere ikke. Og geografien er annerledes. Anonymkode: acc22...31c Dersom østlandet hadde fått tilsvarende nedbørsmengder i løpet av 1 år som vestlandet hadde det meste av østlandsområdet vert ubeboeleg, og ligget under vann. De sjøfarende har kjempet i 40-50 år for Stadt skipstunnel, og det et allerede brukt mange millioner i konsulent honorar. Politikere fra innlandet har vist liten forståellse for bygging av denne tunnelen som et kostnadsregnet til en pris langt under Munch museet i Oslo. En rekke områder på østlandet vil nå etterhvert be om midler til siktingstiltak så de er førbudd ved neste flaum anten det skyldes nedbør eller snøsmelting. Du bør absolutt ta vare på din østlandsidentitet, men huks også å vise litt omtanke for folk som bor langs vår verharde kystlinje. Havet er livsgrunnlaget deres både i storm og stille, og de som har sin arbeidplass med ikkje fast grunn under føttene når de jobber, og blandt de farligste yrkene. Anonymkode: 7f897...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #8 Skrevet 13. august 2023 Jeg bor her og vil si at dette med mobilisering og samhold er ikke noe nytt. Ja bygde folk kan være litt sære og enstøinger også. Og ikke alle er like snille med hverandre til vanlig. Men det er også et folk som vil ha ting i orden og de fleste er ganske hardt arbeidene folk. Når noe er ekstra ordinært eller krise, kastes alle konflikter til siden og ermene på skjorta brettes opp. Feks når noen ga søppel i julegave til folk med lite penger. Inviterte en restaurant alle det gjalt på gratis middag. Når flykningestrømmen var på det meste, kom folk med mat, klær og møbler, og jobbet frivillig på instutusjoner de først kom til. I nabo kommunen er det mange uten vann eller vann som ikke kan drikkes. Og jeg er ikke overasket over tilbud om dusj og middag hjemme eller få fylt opp kanner med drikkevann, hos de som har vann. De kan også få vasket litt klær der. Naboer kan være bitre fiender , men når kriser dukker opp, står de sammen. Noen blir da venner igjen, andre fortsetter fiende skapen der den slapp før krisa, til etter krisa. Noen tar seg av berørte og lar de få snakke ut, om det har vært litt dramatisk for dem. Vi vet alle kriser håndteres best ved å få snakke om dem. De fleste her er i godt humør og ved godt mot. Og klarer å balansere litt alvor og humor om hverandre. Lo godt når noen venner fra nord skrev på fb spm om de skulle samle inn svømmeføtter, snorkler og redningsvester til oss i sør. Det som ikke er så gøy, er surmaga oppgulp på nett om at dette var overdrevet. Ikke fordi de mener det, men fordi de ikke forstår alvoret. Og tenker at de selv ikke havnet midt oppi det. Men den dagen de gjør det, tar de ikke varslene på alvor. Anonymkode: d54c2...81f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #9 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kriser samler alltid mennesker- der det skjer og når det skjer.. 14. dager etterpå er det meste glemt. Tenk på 11. juli... Vi var en nasjon en liten stund (iallefall utad), men det tok jo ikke lange tiden før det samholdet var glemt. Men Norge er mer enn Østlandet, for oss som ikke bor akkurat der så er det litt uinteressant. Når hele nyhetssending i den siste uken bare er med dette og ingenting annet så blir det litt for mye. Ja det er alvorlig og det er av stor nyhetsverdi men en blir mettet. Så de som bor i et område hvor noe katastrofalt har skjedd får nok mer omsyt for hverandre men for andre så er det ikke så stor forskjell. Men slik er det jo når noe skjer i nordnorge, vestlandet eller Svalbard da styrter ikke Østlandet til med hjelp og støtte, men nærmiljøet åpner opp langt mer, og det er viktig uansett hvor det er. Anonymkode: 8c940...067 Jeg skjønner at det er litt mye via media for dere som ikke er rammet. Dog har media vært svært nyttig for oss som bor her. Anonymkode: d54c2...81f 1
Gjest Acer Skrevet 13. august 2023 #10 Skrevet 13. august 2023 (endret) Å sette vestlandsveret opp i mot flaumen på østlandet virker nokså meningløst. Folk som bor v/ kysten, og folk som bor på østlandet lever i 2 forskjellige verden når det handler om ver.Når høststormene står i kø utenfor kysten med eit slep av "høljeregn" er det bare å stålsette seg for innstilte ferjer, hurtigbåter, straumstans, rasfare, byggningskader. m.m.På vestlandet bygger de moloer for vern mot havet, og på østlandet bygger de vern mot storflaumer. Norge har eit av verdens beste forsikringsordninger, og mange er forsikret mot det meste. Når uhellet er ute så er det bare å ringe forsikringselskapet. Tidligere var dugnader livsnærven når folk var i en krise, og de fekk stormskade på huset eller de blei råka av en ulukke. Det er forskjell på by -og land til hvor samlende folk er. overfor hverandre. Endret 13. august 2023 av Acer
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #11 Skrevet 13. august 2023 Her inne er de jo skadefryd fra visse landsdeler. Milliarder av penger vil gå fra statskassa til å dekke mye av skadene. Jeg bor midt i Hans og det har vært mye ødeleggelser. Folk er enda evakuerte og ingen vet når de kommer hjem. Anonymkode: caa40...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #12 Skrevet 13. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner at det er litt mye via media for dere som ikke er rammet. Dog har media vært svært nyttig for oss som bor her. Anonymkode: d54c2...81f Mens jeg gjerne skulle visst mer, savner egentlig bedre informasjon, for nå er info nesten bare at det er ille, lite detaljer. Og jeg er ikke rammet Anonymkode: 1fe36...203
AnonymBruker Skrevet 13. august 2023 #13 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): For meg har min østlandsidentitet blitt sterkere. Alle disse vestlendingene og nordlendingene som snakker om at de opplever dette været ukentlig, nei det gjør dere ikke. Og geografien er annerledes. Anonymkode: acc22...31c Minner meg om han fra nord som på nasjonal tv mente at østlendinger sutret over litt regn. Håper han har skamvett nok til å skjemmes over egne uttalelser. Anonymkode: 993e1...128 1
Gjest Acer Skrevet 13. august 2023 #14 Skrevet 13. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her inne er de jo skadefryd fra visse landsdeler. Milliarder av penger vil gå fra statskassa til å dekke mye av skadene. Jeg bor midt i Hans og det har vært mye ødeleggelser. Folk er enda evakuerte og ingen vet når de kommer hjem. Anonymkode: caa40...3cb Kanskje er det mange som aldri får flytte tilbake til det som engang var deres hjem. Dersom kostandene til reprasjoner, og bygging av flomværn blir ekstremt høye kan kanskje vera eit langt bedre alternativ å kjøpe / bygge nytt i utenfor flomsone.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå