AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Økonomien har endret seg pga sykdom hos mannen min siste årene, og vi har langt lavere inntekt enn mine søsken hvor alle jobber 100% i godt betalte stillinger. I tillegg bor vi på andre siden av landet, slik at en konfirmasjonshelg med fly for oss fem, med hotell overnatting blir svært kostbart. Alle gjestene skal bo på det samme hotellet, som har stive priser. Så med reisen i seg selv, mat ute de dagene, gaven, og alt som hører med, så er dette en utgift på mellom 20.000-25.000kr. Vi er fire søsken, men ingen er spesielt tett på vår bror som holder selskapet, han han som nevnt bor langt unna. Lot derfor være å spørre på forhånd om mulig overnatting. Ble skuffet da de i stedet lar venner bo hos dem, som også skal i konfirmasjonen, men som ikke er hverken familie eller faddere av konfirmanten. Og nå er jeg usikker på om vi kan ta denne kostnaden. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: efb1f...7a9 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 "Hei bror! Ser konfen til lillemor kommer snart, er det ok at mannen og jeg bor hos dere? Det kan være vanskelig ellers." Eller nå "Hei bror! Ser konfen til lillemor nærmerer seg. Vi kan dessverre ikke komme, vi har lenge visst at vi ikke har råd men vi har likevel hverken spurt deg om å sove hos deg, spart for å få råd, eller lett etter andre alternativer. Så dette blir for stivt for oss" Sorry men ja Anonymkode: 7587c...5a7 6 4
myMa Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Hadde nok droppet om situasjonen og familieforholdet var som du beskriver. Men skjønner ikke hvorfor dere ikke kan velge et rimeligere hotell. 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Jeg hadde ikke brukt 25 000 for en konfirmasjon. Da hadde jeg høflig avslått. Gitt konfirmanten en god sum penger og et fint kort. Anonymkode: 10fa1...a0e 6 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Har man ikke råd, så har man ikke råd. Jeg hadde nok vurdert muligheten å reise alene. Hvordan er mulighetene for å reise hjem samme dag som konfirmasjon. Så det holder med en natt på hotell. Du trenger jo ikke å bo på det samme stedet som de andre, men finne noe rimeligere. Anonymkode: f7865...0da 16 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Jeg hadde selvsagt reist i konfirmasjon til min egen niese. Dersom jeg var så dårlig til å planlegge at jeg ikke hadde tenkt på dette tidligere hadde jeg reist alene og tatt inn på et rimelig hotell eller skaffet Airbnb. Noen ting må man bare få til, dåp/konfirmasjon/bryllup/begravelse er blant disse tingene. Anonymkode: 20a4d...b66 12 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Kan ikke bare en av dere dra? MÅ hele familien? Anonymkode: 53829...80f 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Jeg hadde nok ikke dratt. Antar at familien vet om deres situasjon med sykdom og redusert inntekt, ts, så da hadde det vært naturlig å tilby dere overnatting når dere fikk invitasjonen. Men det er ikke så nøye. 20 000 -25 000 bare i reise og hotell er en så stor sum at familien ikke kan forvente det når dere nå har såpass dårligere råd enn dere hadde før. Jeg ville ringt niesen, forklart henne situasjonen personlig, og fortalt at jeg veldig gjerne skulle vært der på hennes dag, men at det dessverre er umulig nå. Og så hadde jeg sendt en fin gave (om det er noe hun ønsker seg) eller et beløp til henne. Anonymkode: 1ac1e...0b2 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 Hvorfor har dem lagt det til så dyrt? Med tanke med hotellet og overnatting mener jeg. Hvem andre gjester er villig til og betale så mye. Er det ingen familie dere kan bo hos? Den ene siden av familien mø bo der. Med mindre disse har flyttet til den andre families side da eller helt annet sted en resten. Jeg ville i det minste sett på andre alternativet til rimeligere overnatting. Må hele familien reise? Kan kun ene av dere dra? Eller at dere voksne drar og så få barnevakt til barna. Jeg ville tenkt alternativer og strekt meg langt for og dra i min egen niese sin konfirmasjon. Men hadde jeg ikke hatt råd hadde vi ikke hatt det Anonymkode: 77001...05f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde nok ikke dratt. Antar at familien vet om deres situasjon med sykdom og redusert inntekt, ts, så da hadde det vært naturlig å tilby dere overnatting når dere fikk invitasjonen. Men det er ikke så nøye. 20 000 -25 000 bare i reise og hotell er en så stor sum at familien ikke kan forvente det når dere nå har såpass dårligere råd enn dere hadde før. Jeg ville ringt niesen, forklart henne situasjonen personlig, og fortalt at jeg veldig gjerne skulle vært der på hennes dag, men at det dessverre er umulig nå. Og så hadde jeg sendt en fin gave (om det er noe hun ønsker seg) eller et beløp til henne. Anonymkode: 1ac1e...0b2 Hadde jeg vært den familien som tjente godt og alle andre hadde kunne kommet og ligget på et dyrt flott hotell. Så hadde jeg spandert på min søster/bror og familien også. Men det er meg da. Så lenge jeg visste om at dem ikke tjente så godt som meg. Det vet jeg min søster også hadde gjort tilbake. Vi pleier og hjelpe hverandre og ingen av oss har så veldig fete lommebøker Anonymkode: 77001...05f 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 Hadde gjort det jeg kunne for å dra. Enten ikke reist alle, funnet billigere reisemåte og billigere overnatting. Anonymkode: b88b4...d88 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg hadde selvsagt reist i konfirmasjon til min egen niese. Dersom jeg var så dårlig til å planlegge at jeg ikke hadde tenkt på dette tidligere hadde jeg reist alene og tatt inn på et rimelig hotell eller skaffet Airbnb. Noen ting må man bare få til, dåp/konfirmasjon/bryllup/begravelse er blant disse tingene. Anonymkode: 20a4d...b66 Hvis jeg hadde dårlig økonomi over lengre tid, hadde jeg faktisk prioritert å bruke de midlene jeg har på å gjøre hverdagen lettere for mine egne barn. Jeg ville ikke vært villig til å bruke mer enn hva mange bruker på hele konfirmasjonen til egne barn, bare på reise /opphold i niesens konfirmasjon! Anonymkode: 30a96...f19 9 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg hadde dårlig økonomi over lengre tid, hadde jeg faktisk prioritert å bruke de midlene jeg har på å gjøre hverdagen lettere for mine egne barn. Jeg ville ikke vært villig til å bruke mer enn hva mange bruker på hele konfirmasjonen til egne barn, bare på reise /opphold i niesens konfirmasjon! Anonymkode: 30a96...f19 Men hun MÅ ikke bruke 20-25 000 på dette! Hun kan reise alene, booke seg inn på vandrerhjem eller Airbnb og gi en rimelig gave. Det er bare tøv at alternativet er enten hele familien på hotell eller ikke reise i det hele tatt. Anonymkode: 20a4d...b66 15 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hun MÅ ikke bruke 20-25 000 på dette! Hun kan reise alene, booke seg inn på vandrerhjem eller Airbnb og gi en rimelig gave. Det er bare tøv at alternativet er enten hele familien på hotell eller ikke reise i det hele tatt. Anonymkode: 20a4d...b66 Og det blir jo penger av det også! De har langvarig dårlig økonomi pga sykdom og har sikkert mer enn nok av andre viktigere ting å bruke pengene sine på. Anonymkode: 30a96...f19 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 Du burde jo vært tidlig ute og spurt om du kunne bodd hos broren din. Det er lov å ta initiativ selv. Men når det er som det er så hadde jeg dratt alene. Anonymkode: ae820...a0e 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 Har du vurdert å reise alene og spørre broren din om å overnatte eller finne rimeligere overnattingssted? Anonymkode: 168f6...601 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Det er et dilemma dette. Våre barn ønsker selvfølgelig også å delta. Og konfirmanten og søsken regner også med oss alle fem. Alle andre tjener godt og kan bo dyrt og flott, og det har ikke vært et alternativ siden start å bo en annen plass. Alle ble på en måte overtalt av «hyggelig om alle kan bo samlet for felles frokost osv på hotellet». Konfirmasjonen er på en lørdag. Noe i meg mener vi kan dra fra fredag til lørdag, men da går vi glipp av halve selskapet. Familien til konfirmanten bor en time unna byen, slik at de kommer til å kjøre fra og til. Vi må bli i byen da vi ikke reiser med bil uansett. Ts Anonymkode: efb1f...7a9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et dilemma dette. Våre barn ønsker selvfølgelig også å delta. Og konfirmanten og søsken regner også med oss alle fem. Alle andre tjener godt og kan bo dyrt og flott, og det har ikke vært et alternativ siden start å bo en annen plass. Alle ble på en måte overtalt av «hyggelig om alle kan bo samlet for felles frokost osv på hotellet». Konfirmasjonen er på en lørdag. Noe i meg mener vi kan dra fra fredag til lørdag, men da går vi glipp av halve selskapet. Familien til konfirmanten bor en time unna byen, slik at de kommer til å kjøre fra og til. Vi må bli i byen da vi ikke reiser med bil uansett. Ts Anonymkode: efb1f...7a9 Hva med å kjøre bil? Hvor lang er avstanden. En natt på hotellet og reise hjem, når selskapet er over. Anonymkode: f7865...0da
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #19 Skrevet 12. august 2023 Hadde reist alene og bodd en rimeligere plass. Anonymkode: 8a5d1...adb 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Skrevet 12. august 2023 Nei, jeg hadde nok uteblitt. Har man ikke penger, så har man ikke penger. Anonymkode: dba9c...71d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå