Gå til innhold

Hva gjør man med barn som overhodet ikke er interesserte i å bli tørre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vil gjerne gå uten bleie, men virker å vise null forståelse for at tisset skal på potta, ikke på gulvet. Hva gjør man da? Virker ikke som om det er noe problem at det kommer på gulvet. Prøver å ikke vise at jeg blir oppgitt men altså... Kan sitte på potta en stund, reise seg og tisse bortpå gulvet rett etterpå.

Kan man bruke belønning? En Non-stop for å tisse på potta (hvis vi noen gang slumper til og er heldige at det kommer noen dråper på potta).

Æsj, er så sliten og lei av dette prosjektet. Angrer på at jeg lest den dumme pottetreningsboka, der virket alt så enkelt og greit.

Anonymkode: 3b6f7...068

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder? 

Anonymkode: cfe65...8ae

Skrevet

Da venter man og legger praten om det på hyllen.

Anonymkode: 794f3...843

• Liker 3
Skrevet

Alder?

Mine barn har også vært helt uinteresserte i å slutte med bleie, men det gikk til slutt. Etter tidvis meget hardt arbeid fra vår side. 
Dessverre fremstiller bøker, internett og forum ofte bleieslutt som noe enkelt, man «må jo bare….» og «mitt barn på to år tisset i trusa én gang og etter det var hun tørr». Sånn er ikke realiteten for alle. Det betyr ikke at foreldrene gjør noe feil (eller at disse andre foreldrene gjorde noe riktig), men at de hadde enkle barn. 

Anonymkode: 08910...5bd

• Liker 5
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Skrevet

Barnet er ikke klar. Vent til barnet er klar. Det er bedre enn et helt år med nedtissete klær. 

Anonymkode: 59472...e90

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man bruke belønning? En Non-stop for å tisse på potta (hvis vi noen gang slumper til og er heldige at det kommer noen dråper på potta).

Nei, man kobler ikke mat til belønning eller straff.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Er barnet over 2 år redet bare å fortsette. Bruk belønning og aldri straff eller trusler om å ikke få belønning eller kjefting. Dette løser seg:) Er barnet yngre bør du kanskje vente litt.

Anonymkode: 75750...7c4

• Liker 2
Skrevet

Min blei ikke rein før han var 4 år, ingen interesse før det. Vi prøvde tidligere og han tisset på gulvet og i trusa og brydde seg ikke overholde. Dem andre mine har vært det året dem var mellom 2-3 år. 
man får bare forsette og motivere og oppmuntre så kommer det når han er klar. Man kan ikke pushe sånt, det kan slå feil vei. Hørte en annen mamma i barnehagen nevne det til en personale her om dagen, barnet viste null intresse.

min jente bruker bleie i barnehagen men går på potta hjemme. Uten bleie i helgene og på ettermiddagen og mestrer det fint. Do tørr hun ikke hjemme. Men sitter tydeligvis på det i barnehagen da 😅 men hun gjør ingenting i barnehagen ennå annet en og sitte der

Anonymkode: be25b...b52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, man kobler ikke mat til belønning eller straff.

Ja!

Kjøp klistremerker eller noe. 

Anonymkode: ef1d4...f62

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet vil gjerne gå uten bleie, men virker å vise null forståelse for at tisset skal på potta, ikke på gulvet. Hva gjør man da? Virker ikke som om det er noe problem at det kommer på gulvet. Prøver å ikke vise at jeg blir oppgitt men altså... Kan sitte på potta en stund, reise seg og tisse bortpå gulvet rett etterpå.

Æsj, er så sliten og lei av dette prosjektet. Angrer på at jeg lest den dumme pottetreningsboka, der virket alt så enkelt og greit.

Det siste du skal er og vise noe form for irritasjon eller oppgitthet. Det er bare og legge fra seg først som sist, det skal ikke ligge i tonefallet ditt engang. Du skal være kun tålmodigheten selv og tørke opp både tiss og bærsj med et smil om munnen, der du forteller barnet ditt at det går helt fint, kom så tørker vi det opp sammen. Dette er tiden for kun skryt og ikke noe annet. 
så kan du lese tråden for andre gode tips, det vil ordne seg. Noen tar det på 1-2-3 andre kan det være lang tid med jobbing og oppmuntring fra oss 

Anonymkode: be25b...b52

• Liker 1
Skrevet

Barnet er 2,5 år.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Hva slags bok har du lest? Når hun tisser, si "tiss skal i potta" og så tar du med barnet til potta. Ta med barnet på å tørke opp tiss som havner på gulvet. Hun er i helt rette alder for bleieslutt, så det skal være mulig å få til.

Anonymkode: c39ec...0e1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barnet er 2,5 år.

Ts

Mange barn er ikke klar når de er 2,5år. Lytt til barnet, og prøv igjen om et halvt år (om ikke barnet selv viser at det er klart). Det dummeste du gjør er å lage dette til en stor greie, barnet merker at du maser/presser og det kan gi totalt motsatt effekt. 

Legg det å ta bleien bort, vekk for en stund. Og heller lag en rutine med at barnet sitter på potta hver morgen og kveld, ved stell. Om det kommer noe i potta eller ikke, spiller ingen rolle. Og, det er null vits å presse på med bleieslutt om barnet ikke er moden for det. 

Anonymkode: dde01...cf9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet er 2,5 år.

Ts

Vent en eller to måneder så løsner det. De må være modne nok. Det løsner rundt 2.5års alder men ikke vent for lenge for da blir det vanskeligere. 

Anonymkode: 9113c...478

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja man kan. Ruke non stop

Anonymkode: 275ac...8ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet er 2,5 år.

Ts

Da er det stort nok til å slutte.  Ta med bok på do, bruk non stop og ikke straff

Anonymkode: 275ac...8ab

• Liker 4
Skrevet

Begge mine ble bleiefri på en helg.

Men begge to var 3 år. Før det var de ikke klare

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...