AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 På tide å drite litt mer i barnas kosthold? Jeg er så hjertens enig med Kaveh Rashidi! Det har gått altfor langt. Hysteri er ikke sunt, barna mangler ingenting. For strenge hjem resulterer i følge studier at barna overspiser og blir overvektige senere (skjedde meg feks). "Jammen det er jo bursdager og jul og påske og pepperkaker i barnehagen." Ja hva så. Om det så er 20 bursdager og 20 røde dager med kos i året, så er det likevel 325 dager med vanlig hverdag og myyye rom for litt ekstra kos innimellom (og ikke begynn med helgene, for de fleste bursdager er nettopp i helgene). Samt at bra nok er nettopp det - bra nok. Preach! Anonymkode: 2be9f...8b2 11 2
Brunello Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Er du dum i hodet? Kan ikke høre på han. Han er bare lege. Du må høre på ekspertene på kvinneguiden. De er langt bedre kvalifisert. 4
Marimma Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Her leser du Kaveh som du vil selv. Han sier jo at barn spiser for mye sukker? 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Brunello skrev (12 minutter siden): Er du dum i hodet? Kan ikke høre på han. Han er bare lege. Du må høre på ekspertene på kvinneguiden. De er langt bedre kvalifisert. 😂👏🏼 (Hilsen KG - ekspert!!!)
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Marimma skrev (13 minutter siden): Her leser du Kaveh som du vil selv. Han sier jo at barn spiser for mye sukker? Jevnt over sier han. Og det er nok rett. Men det er fullt av overhysteriske foreldre som knapt gir barna noe sukker i det hele tatt, noe som heller ikke er sint. Dessuten handler det like mye om ultraprossesert mat med mer. Poenget er at alt trenger ikke å være så jævlig perfekt, for godt non er god nok. Anonymkode: 2be9f...8b2 1
Sago Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Det var ikke helt samsvar mellom overskriften og det han faktisk skriver i teksten. Jeg er enig i teksten, men syns han overdriver problemet. De som følger (og lager) slike ekstra råd og forsøker å være supersunne er veldig synlige, men det er egentlig ikke så mange av dem. De fleste har et mye mer avslappet forhold til barnas kosthold og kanskje for avslappet i mange tilfeller. Men at for mange råd og krav til perfeksjon kan gjøre folk forvirret og motløse, det er jeg enig i. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Tja, han er lege og trenger en jevn flyt av pasienter for å sikre lønn. Da er det avgjørende at barn ikke spiser for sunt, det kan skade kundegrunnlaget hans i fremtiden. Den åpenbare interessekonflikten her gjør at ordene hans har mindre verdi. Anonymkode: 40ee8...e83 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Brunello skrev (1 time siden): Er du dum i hodet? Kan ikke høre på han. Han er bare lege. Du må høre på ekspertene på kvinneguiden. De er langt bedre kvalifisert. Selv hører bare på griftere på tiktok. Anonymkode: e5375...a16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv hører bare på griftere på tiktok. Anonymkode: e5375...a16 *jeg Anonymkode: e5375...a16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 Sago skrev (8 minutter siden): Det var ikke helt samsvar mellom overskriften og det han faktisk skriver i teksten. Jeg er enig i teksten, men syns han overdriver problemet. De som følger (og lager) slike ekstra råd og forsøker å være supersunne er veldig synlige, men det er egentlig ikke så mange av dem. De fleste har et mye mer avslappet forhold til barnas kosthold og kanskje for avslappet i mange tilfeller. Men at for mange råd og krav til perfeksjon kan gjøre folk forvirret og motløse, det er jeg enig i. Hmm ja og tja.. Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, de siste 15 i en barnehage med fullkost. Og det har absolutt endret seg mtp i hvor stor grad foreldre både krever og forventer den eller den type kosthold, råvarer og ikke minst spesialtilpasning utelukkende basert på ønskede preferanser (ikke allergier/intoleranser). Prosenten av foreldre som ønsker vegansk, fulløkologisk, ulike vegetariske varianter, ikke "det" merket men "det andre"... har vokst drastisk de siste 5 årene. Det er såklart en god ting å være bevisst, men jeg har fått litt bakoversveis innimellom. Veldig mange som virker å tro at fullkost i barnehagen er det samme som à la carte der det er de selv som bestemmer råvarer og innkjøp. Så jeg synes han treffer ganske greit sånn generelt betraktet. Anonymkode: c4cec...259 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tja, han er lege og trenger en jevn flyt av pasienter for å sikre lønn. Da er det avgjørende at barn ikke spiser for sunt, det kan skade kundegrunnlaget hans i fremtiden. Den åpenbare interessekonflikten her gjør at ordene hans har mindre verdi. Anonymkode: 40ee8...e83 Dette er da bare sprøyt. Legene har altfor mye å gjøre, og det blir ikke mindre i fremtiden. Anonymkode: 2be9f...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Jeg vil anta at 10 % av foreldrene bryr seg for mye. 20 % bryr seg passe. Og 70% bryr seg for lite. Anonymkode: cfd7a...ba3 4
Sago Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg vil anta at 10 % av foreldrene bryr seg for mye. 20 % bryr seg passe. Og 70% bryr seg for lite. Anonymkode: cfd7a...ba3 Det stemmer omtrent med min oppfatning. Men jeg tviler ikke på at de 10 %ene lager masse mas for barnehagene, det gjør de sikkert.
Gjest Refreng Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hmm ja og tja.. Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, de siste 15 i en barnehage med fullkost. Og det har absolutt endret seg mtp i hvor stor grad foreldre både krever og forventer den eller den type kosthold, råvarer og ikke minst spesialtilpasning utelukkende basert på ønskede preferanser (ikke allergier/intoleranser). Prosenten av foreldre som ønsker vegansk, fulløkologisk, ulike vegetariske varianter, ikke "det" merket men "det andre"... har vokst drastisk de siste 5 årene. Det er såklart en god ting å være bevisst, men jeg har fått litt bakoversveis innimellom. Veldig mange som virker å tro at fullkost i barnehagen er det samme som à la carte der det er de selv som bestemmer råvarer og innkjøp. Så jeg synes han treffer ganske greit sånn generelt betraktet. Anonymkode: c4cec...259 Syntes ikke det er rart at foreldre ønsker mat av høy kvalitet for sine barn. Det burde egentlig være en selvfølge i barnehagen og gjerne sponset av staten. Barna sin helse er noe av det viktigste man burde prioritere i et samfunn
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hmm ja og tja.. Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, de siste 15 i en barnehage med fullkost. Og det har absolutt endret seg mtp i hvor stor grad foreldre både krever og forventer den eller den type kosthold, råvarer og ikke minst spesialtilpasning utelukkende basert på ønskede preferanser (ikke allergier/intoleranser). Prosenten av foreldre som ønsker vegansk, fulløkologisk, ulike vegetariske varianter, ikke "det" merket men "det andre"... har vokst drastisk de siste 5 årene. Det er såklart en god ting å være bevisst, men jeg har fått litt bakoversveis innimellom. Veldig mange som virker å tro at fullkost i barnehagen er det samme som à la carte der det er de selv som bestemmer råvarer og innkjøp. Så jeg synes han treffer ganske greit sånn generelt betraktet. Anonymkode: c4cec...259 Håper dere har guts nok til å sette ned foten, og ikke la disse foreldrene bestemme råvarer og innkjøp, så lenge det ikke handler om allergier/intoleranser. Hvis ingen sier ifra, så lærer de ikke å tilpasse seg andre. Men heller higer etter å må ha ditten og datten. «Kidden skal bare ha Juice i fra Tine, det går ikke med Juice ifra First Price». «Hjemme drikker vi bare havremelk fra Alpro». «Vi spiser bare vegansk hjemme». Spesialtilpasninger hører ikke hjemme noen steder. Kidden dør ikke av å få annen kost i barnehagen vs hjemme. Refreng skrev (19 minutter siden): Syntes ikke det er rart at foreldre ønsker mat av høy kvalitet for sine barn. Det burde egentlig være en selvfølge i barnehagen og gjerne sponset av staten. Barna sin helse er noe av det viktigste man burde prioritere i et samfunn Tror du på fullt alvor at barnehager kjøper inn mat av dårlig kvalitet? Barnehagene er opptatt av at barna skal få de næringsstoffene de trenger, og følger Helsedirektoratet sine anbefalinger. Å bruke argumentet om at «barna sin helse er noe av det viktigste man burde prioritere i et samfunn» er en manipulativ hersketeknikk, fordi dette kommer nettopp fra foreldre som har tatt et valg om alternativ kost. Slik at de får viljen sin til at barnehagene MÅ tilpasse alle sine preferanser. Når man VET at barnehagene tar ansvar og følger opp Helsedirektoratet sine anbefaler. Anonymkode: ac8cb...1b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå