Gå til innhold

Hvem passer barna om en forelder akutt må på sykehus og den andre er bortreist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min reiser mye med jobb og jeg er mye alene med ungene våre som er i barnehagealder. Nettverk og familie bor minst 30min-1 time  unna.

en tanke som plager meg er at om noe akutt skulle skje meg og jeg må på sykehus med ambulanse , hvem passer ungene frem til min mann eller familie/venner kan komme som tar minst 1 time  ? De er for små til å være alene. 
jeg har historikk med epilepsi. Den er stabil nå, men tanken streifer meg ofte. Hvem passer mine små om jeg plutselig må på sykehus 

Anonymkode: 1c2de...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet

Anonymkode: 29802...661

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom du ikke har familie / venner / naboer man kan ta kontakt med akutt, så har sykehuset samarbeid med sosialarbeidere / barnevern som passer på barna til de får kontakt med pårørende. 

Anonymkode: 23d41...e7f

• Liker 13
Skrevet

Da er det lurt å koble seg på naboene. 

Anonymkode: 4fd19...c6b

• Liker 7
Skrevet

Derfor må du skaffe deg ett nettverk i nærheten, naboer, foreldre av barnas venner ect som du kan ringe om det er noe. Det står ingen i det offentlige klar på minuttet for å passe ungene dine, det er sånt man må ha en plan for før det skjer. I verste fall må ungene være med i ambulansen og så sitte på et rom på sykehuset og tegne i påvente av at noen henter dem, det er ingen god løsning.

Anonymkode: cebb8...8b4

• Liker 6
Skrevet

Hvis det bare er snakk om 30 min-1 time før familie eventuelt kan være på plass, så vil jeg tro helsepersonell tar seg av barna i mens. Ville ført opp den familien som bor nærmest som nærmeste pårørende i tillegg til din mann. Det er jo ikke så lang tid akkurat. Tviler på at de kobler på barnevernsvakta når familie kan komme ganske raskt, kanskje like raskt som barnevernsvakta ville kommet uansett. 

Anonymkode: a7292...b6b

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnevernet

Anonymkode: 29802...661

Om natta også? Har de personell på jobb om natta skulle noe skje om natta? Blir ungene da kjørt til barnevernet eller kommer barnevernet til dem?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom du ikke har familie / venner / naboer man kan ta kontakt med akutt, så har sykehuset samarbeid med sosialarbeidere / barnevern som passer på barna til de får kontakt med pårørende. 

Anonymkode: 23d41...e7f

Er ikke sikkert venner eller kollegaer tar telefon på natta. Jeg lurer på hva som skjer når se faktisk ikke får tak i noen og forelderen må på sykehus. Det er flere som vet om sykdommen min som har sagt de vil passe skulle noe skje, men det er 30 min unna . Unga er for små til å være alene 30 min 

• Liker 1
Skrevet

Det er lurt å lage avtale om dette med noen i nabolaget. Venner, naboer eller lignende. Slik at man har en plan klar. 
Ellers har barnevernet tilgang på akuttplassering, døgnet rundt. Det er jo bare snakk om noen timer/dager her. 

Anonymkode: cb48a...8af

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Derfor må du skaffe deg ett nettverk i nærheten, naboer, foreldre av barnas venner ect som du kan ringe om det er noe. Det står ingen i det offentlige klar på minuttet for å passe ungene dine, det er sånt man må ha en plan for før det skjer. I verste fall må ungene være med i ambulansen og så sitte på et rom på sykehuset og tegne i påvente av at noen henter dem, det er ingen god løsning.

På dagtid tror jeg ikke det skulle vært noe problem  å få tak i bekjente som hadde stilt opp i nøden. 
men på natta er det værre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om natta også? Har de personell på jobb om natta skulle noe skje om natta? Blir ungene da kjørt til barnevernet eller kommer barnevernet til dem?

Er ikke sikkert venner eller kollegaer tar telefon på natta. Jeg lurer på hva som skjer når se faktisk ikke får tak i noen og forelderen må på sykehus. Det er flere som vet om sykdommen min som har sagt de vil passe skulle noe skje, men det er 30 min unna . Unga er for små til å være alene 30 min 

De blir selvfølgelig ikke etterlatt alene. Enten ser helsepersonell etter dem til noen andre kommer, eller barnevernsvakta. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror barna blir kjørt til barnevernet, dvs en familie som alltid er i beredskap  (akuttplassering). Det har de mulighet til døgnet rundt, ja. Mange lekser skjer på natta, ikke bare helsekriser.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt! Men det er mulig helsepersonell tar seg av situasjonen før bv.

Anonymkode: d133f...a2d

• Liker 5
Skrevet

Det har jeg aldri tenkt på for å være ærlig. Har egentlig alltid trodd at ambulansefolka tar med seg ungene også. Mine er seks og to. Så prøver de å få kontakt med pårørende på en eller annen måte som kan komme å hente ungene. 

Anonymkode: 15a3f...080

• Liker 2
Skrevet

De blir selvfølgelig ikke etterlatt alene. Enten ser helsepersonell etter dem til noen andre kommer, eller barnevernsvakta. 

Jeg tror barna blir kjørt til barnevernet, dvs en familie som alltid er i beredskap  (akuttplassering). Det har de mulighet til døgnet rundt, ja. Mange lekser skjer på natta, ikke bare helsekriser.

Nei, som jeg sa oppe må barna være med i ambulansen om det er så akutt og ingen andre kan passe dem. Er det ikke superakutt har jo mor god til på å finne pass. Jeg har jobbet i akuttmedisin, dette skje innimellom, hovedsaklig hos foreldre som ikke har avtalt med f.eks naboer at de kan kontaktet dem om det skulle skje når brått. Hvilket helsepersonell tenker du skal sitte med ungene? Det er ikke flust av helsefolk på jobb i ukurante tider heller, det skal ofte mer enn nok til å få ut ambulanse til de som trenger det. Hvem skal kjøre ungene til barnevernet? Og hvor mener du dette barnevernet skal holde til så ungene kan bli kjørt dit? Mange steder ligger barnevernsvakten koblet mot politiet utenom kontortid, det er ikke noe sted å kjøre ungene, mange steder (spesielt i distrikt) har milevis og timesvis med transport for å komme til et sted som er bemannet utenom kontortid. Man kjører heller ikke unger til beredskapshjem for en time og to, det er ikke sånn det fungerer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du bør etablere eget nettverk til nettopp slike situasjoner. Ellers er det som andre beskriver, om du blir hentet sv ambulanse så blir helsepersonell eller barnevernet koblet på- det avhenger av hvem som er tilgjengelig. Barna blir ikke forlatt.

De blir tatt med av ambulanse, eller andre som kommer samtidig. 

Endret av Rotemor
  • Liker 5
Skrevet

Du bør ordne deg med bakvakt. Noen som kan stille opp på kort varsel. Men dette er hypotetisk. Det er ikke hverdagslig at man trenger dette. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en avtale med venner som barna ikke nødvendigvis kjenner såå godt, men som de kjenner litt og vet hvem er. Disse har på «ikke forstyrr» på natta, men lagt inn mitt nummer som favoritt slik at jeg slipper igjennom. Avtalen er selvfølgelig at jeg bare ringer i krisetilfeller. Jeg har ikke noe kronisk sykdom, men er ofte alene med barna, og lagde denne avtalen den gangen jeg bikka 40 i feber og var alene og innså at jeg måtte ha en nødløsning.

hvis ikke man har noe sånt er det ikke noe annet alternativ enn at barna blir ivaretatt av helsepersonell eller politi til evt barnevern kommer og overta når det er snakk om så små barn. 

Anonymkode: 74ac1...402

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, som jeg sa oppe må barna være med i ambulansen om det er så akutt og ingen andre kan passe dem. Er det ikke superakutt har jo mor god til på å finne pass. Jeg har jobbet i akuttmedisin, dette skje innimellom, hovedsaklig hos foreldre som ikke har avtalt med f.eks naboer at de kan kontaktet dem om det skulle skje når brått. Hvilket helsepersonell tenker du skal sitte med ungene? Det er ikke flust av helsefolk på jobb i ukurante tider heller, det skal ofte mer enn nok til å få ut ambulanse til de som trenger det. Hvem skal kjøre ungene til barnevernet? Og hvor mener du dette barnevernet skal holde til så ungene kan bli kjørt dit? Mange steder ligger barnevernsvakten koblet mot politiet utenom kontortid, det er ikke noe sted å kjøre ungene, mange steder (spesielt i distrikt) har milevis og timesvis med transport for å komme til et sted som er bemannet utenom kontortid. Man kjører heller ikke unger til beredskapshjem for en time og to, det er ikke sånn det fungerer.

Jeg har opplevd at det satt en fra ambulansen med barna i en liten time før pass kom.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er forskjellen på at de er med i ambulansen og det jeg sa? Jeg sa ikke at de ble igjen. Å se etter er ikke nødvendigvis at man er igjen. Jeg ble som ungdom kjørt til et annet sykehus enn foreldren min for at ieg skulle bli sett etter. Foreldren ble sendt i helikopter 

Skrevet

Hvem skal kontakte 113 hvis du får epileptisk anfall?

Anonymkode: 65fa3...faf

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...