Gå til innhold

Hvorfor foretrekker katten alt annet vann enn sitt eget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skifter vann to ganger om dagen. Det er i en skål av rustfritt stål. Hun vil heller drikke av blomstervaser, vannflasset mitt og gulvet inni dusjen enn sitt eget vann. 

Anonymkode: 930db...122

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Si det, katten vår er helt lik. Hun liker kun å drikke fra rennende vann. Så må slå på kjøkkenkrana/baderomskrana. Regner det ute ser jeg ofte at hu står å drikker fra takrennerøret. 

Skrevet

Ikke bruk katteskåler i rustfritt stål. Bruk av porselen eller glass.

Anonymkode: 390c4...566

• Liker 2
Skrevet

Og vann til katten skal stå et annet sted enn maten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

instinkt

Anonymkode: 467f0...73c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bruk katteskåler i rustfritt stål. Bruk av porselen eller glass.

Anonymkode: 390c4...566

Er det noen grunn til dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vannet smaker dritt

Skrevet

Og en stor nok skål. Min katt liker ikke atværhårene kommer inntil skåla.

Anonymkode: 0bda4...64a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Metallet setter smak på vannet, de fleste katter drikker heller ikke vann som er i nærheten av maten av samme grunn som at vi mennesker eller andre dyr ikke drikker av stillestående vann.

Jeg har vannskåler på forskjellige plasser som kattene kan drikke av, har også en drikkefontene men den leker de mest med. Ofte at jeg finner både hårstrikk og katteleker i fontenen.

Anonymkode: b7e88...2b9

• Nyttig 1
Skrevet

Katter er ørkendyr. De har ikke den 'jeg er tørst, må finne vann' refleksen som mange andre dyr har. De drikker når de finner vann. Den opprinnelige villkatten fikk også væske fra byttedyr og hadde dermed ikke samme behov for kontinuerlig tilgang til vann. 

I naturen kan stillestående vann fra småpytter inneholde allslags mikrober som er uheldige, og mange katter har vist seg å foretrekke rennende vann (kran eller kattefontene) fordi det signaliserer at vannet er trygt.

Rustfritt stål kan sette en bismak på vannet som signaliserer at vannet ikke er trygt, og mange katter vil dermed foretrekke skåler av mer naturlige materialer som glass/porselen.

Og som med alt annet - katter er forskjellige, mange drikker mer enn gjerne fra dyp stålskål 1cm fra maten og er godt fornøyd med det.

Jeg ville forsøkt å sette frem flere vannfat på ulike steder i huset der katten ferdes og sett om katten da lot blomstervaser og ditt vann i fred. Dusjvannet hadde jeg ikke tatt så tungt.

Anonymkode: 1e03a...a2c

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste katter foretrekker alt som ikke er deres eget, enten det dreier seg om vann, mat, leker, hva som helst. Det beste de kan få, er det de kan stjele😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...