AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Hei! Jeg har tidligere testet Åse mysimba og saxenda, og har klart å gå ned ganske greit ned i vekt. Dessverre tror jeg hovedgrunnen til den kraftige vektnedgangen var at jeg ble skikkelig dårlig når jeg gikk på begge medisinene. Jeg har IBS-D, og den gikk helt bananas når under behandling, og jeg var dårlig i magen HELE tiden.. Etter slutt på medisiner kom tidenes ulvehunger og søtsug, og jeg har flydd opp i vekt igjen! Jeg har nå en BMI på snart 40, og noe MÅ gjøres. Men selv hvor hardt jeg prøver så står vekta bom still. Jeg har derfor vurdert om Wegovy kan være et alternativ. Er det noen med erfaring på alle disse medikamentene som kan si noe om hvordan bivirkningene har vært på de ulike? Jeg trenger virkelig hjelp, men livredd for å bli like dårlig som sist. Det ødela hele livskvaliteten, og gikk utover både jobb og fritid…. 😭 Anonymkode: f026d...820 1
Kalevala Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 (endret) Jeg har ikke erfaring med Wegovy dessverre, men vil bare minne deg på at du ikke må slutte på medisinene når du har nådd målvekten din. Fedme er en kronisk sykdom, og medisinene virker bare når du bruker dem. Mange må regne med å bruke dem resten av livet. Edit: Ser at det ser ut som jeg oppfordrer til å fortsette til tross for uutholdelige bivirkninger, det var ikke ment slik. Det skal du selvsagt ikke gjøre. Jeg mente det mest som en generell opplysning om at dette er medisiner mot en kronisk sykdom, som de fleste må regne med å fortsette med i lang tid. Som ved de fleste andre kroniske sykdommer, blusser symptomene opp igjen hvis man slutter på medisinen. Endret 12. august 2023 av Kalevala 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Kalevala skrev (8 minutter siden): Jeg har ikke erfaring med Wegovy dessverre, men vil bare minne deg på at du ikke må slutte på medisinene når du har nådd målvekten din. Fedme er en kronisk sykdom, og medisinene virker bare når du bruker dem. Mange må regne med å bruke dem resten av livet. Jeg hadde dessverre ikke noe valg, da jeg ble så syk. Jeg greide ikke stå i jobb, og var isolert hjemme da jeg var konstant dårlig i mage og fikk mye smerter knyttet til dette - som videre gikk på psyken.. Så håpet er virkelig å finne noe som kan fungere. Jeg har ekstremt dårlige gener når det gjelder både vekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes osv osv.. livredd for å havne på samme sted som så alt for mange familiemedlemmer. Men jeg trenger hjelp for å komme meg dit 😭 Anonymkode: f026d...820
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Jeg går på Wegovy. Ble ganske dårlig de første månedene jeg og. Men, det gikk seg til etterhvert. Gått ned 19 kilo, må ned 20 til. Jeg må nok gå på denne medisinen resten av livet. Er sinnsykt dyrt! Men, helsa mi er verdt de pengene. Håper bare det kommer på blå resept en vakker dag. Jeg ville testet Wegovy, det er jo mye det samme virkestoffet som Saxsenda har jeg forstått, men du kan jo teste det ut? En ide kan være å ikke gå opp i mg før du tåler dosen godt. Anonymkode: a52e7...a85
Kalevala Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde dessverre ikke noe valg, da jeg ble så syk. Jeg greide ikke stå i jobb, og var isolert hjemme da jeg var konstant dårlig i mage og fikk mye smerter knyttet til dette - som videre gikk på psyken.. Anonymkode: f026d...820 Ja det skjønner jeg, mente selvsagt ikke at du skal bli stående på medisin som gjør deg sykere enn du var. Det var mer ment som en generell opplysning.
Kalevala Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper bare det kommer på blå resept en vakker dag. Det er jeg helt sikker på at det gjør. Nå er disse medisinene helt nye og svært kostbare, men i løpet av noen år nå kommer det flere konkurrenter på markedet, og prisene vil presses ned.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Kalevala skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke erfaring med Wegovy dessverre, men vil bare minne deg på at du ikke må slutte på medisinene når du har nådd målvekten din. Fedme er en kronisk sykdom, og medisinene virker bare når du bruker dem. Mange må regne med å bruke dem resten av livet. Unnskyld meg men er du helt blåst? Ts sluttet åpenbart fordi hun ble syk av bivirkningene, ikke fordi hun hadde nådd målvekt. Ts det er sannsynlig at du får samme bivirkninger på wegovy, alle tre har samme bivirkningsprofil. Jeg har forsøkt alle, fikk tilnærmet samme bivirkning på alle, og har gått mest ned på saxenda. Anonymkode: 3330a...9d4 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Vet ikke om mysimba har samme bivirkninger men er jo et slankepreparat det også... Jeg går andre dagen på Mysimba og merker foreløpig ingenting, men man merker kanskje mer når man øker dosen. Vet ikke enda.. Anonymkode: 1a054...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 Ble du syk av startdosen på medisinene? Hvis ikke kan du jo prøve lavere dose hvis det gir noe effekt. Har prøvd alle, heldigvis ikke veldig plaget av bivirkninger, men de har vært relativt like på Saxenda og Wegovy. Anonymkode: 3f40d...a7e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du syk av startdosen på medisinene? Hvis ikke kan du jo prøve lavere dose hvis det gir noe effekt. Har prøvd alle, heldigvis ikke veldig plaget av bivirkninger, men de har vært relativt like på Saxenda og Wegovy. Anonymkode: 3f40d...a7e Ja, selv laveste dose på saxenda ble for heftig.. 😫 har også hatt lang pause for så å starte opp på nytt med laveste dose, men gikk ikke mange dagene før kroppen hylte i protest! Så det var bare å droppe… Anonymkode: f026d...820
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 Både ozempic og wegovy er kjent for å gi mageproblemer dessverre... Anonymkode: b9961...0a1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Men hvordan ser kostholdet ditt ut? Har hørt at flere med IBS kan reagere svært mye på en god del ingredienser som finnes i flere typer matvarer. Anonymkode: 81708...fd0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 Venninnen min fikk forresten veldig magetrøbbel av Saxenda, hun fikk mye gass som kom ut begge veier. Luktet forferdelig. Magevondt også. Dette er nok også vanlige bivirkninger, har du lest pakningsvedlegget ? Anonymkode: 81708...fd0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan ser kostholdet ditt ut? Har hørt at flere med IBS kan reagere svært mye på en god del ingredienser som finnes i flere typer matvarer. Anonymkode: 81708...fd0 Jeg er svært påpasselig mtp kosthold, og har etter mange år fått god oversikt over hva jeg tåler og ikke. Dette ble helt snudd på hodet når jeg begynte på medisiner, og det var nok å drikke vann liksom, før systemet klikka helt! 🙃 så helt klart at det fungerte dårlig ja! 😭 Anonymkode: f026d...820
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er svært påpasselig mtp kosthold, og har etter mange år fått god oversikt over hva jeg tåler og ikke. Dette ble helt snudd på hodet når jeg begynte på medisiner, og det var nok å drikke vann liksom, før systemet klikka helt! 🙃 så helt klart at det fungerte dårlig ja! 😭 Anonymkode: f026d...820 Du må jo ha et galt kosthold med den BMI. Kutt ut jukset med medisinen, få orden på hodet ditt OG kostholdet. Så går du ned i vekt naturlig. Anonymkode: 48d73...80e 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Venninnen min fikk forresten veldig magetrøbbel av Saxenda, hun fikk mye gass som kom ut begge veier. Luktet forferdelig. Magevondt også. Dette er nok også vanlige bivirkninger, har du lest pakningsvedlegget ? Anonymkode: 81708...fd0 Ja, det er en del av bivirkningene, det er jeg klar over, men når det blir så ille at man ikke kan drikke vann engang uten å bli sittende på do i flere timer fungerer det bare ikke 😫 gass var jeg ikke plaget med, men IBS-en ble kraftig forverret på et sånt nivå at det gikk utover livskvalitet, og det er det jeg er redd for skal skje igjen om jeg prøver meg på Wegovy 🥹 Anonymkode: f026d...820
AprilLudgate Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Wegovy skiller seg ikke ut mtp bivirkninger. Det er effekten som er forskjellen på disse ulike typene.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 Har gått på Wegovy siden april og har ikke merkbare bivirkninger overhodet. Annet enn at avføringen min har en litt løsere/leirete konsistens, men det plager meg kun når jeg må tørke 🤪 Anonymkode: 96c4f...4e0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #19 Skrevet 12. august 2023 Jeg hadde ikke risikert helsen og potensielt livet med de medisinene: "I Europa har det kommet rundt 150 meldinger om selvskading og selvmordstanker der legen eller pasienten mistenker sammenheng med bruk av GLP-1-reseptor-analoger." "Undersøkelsen startet 3. juli og gjaldt først Saxenda med virkestoffet luraglutid samt Ozempic og Wegovy med virkestoffet semaglutid." https://forskning.no/slankemidler-granskes-etter-meldinger-om-alvorlige-bivirkninger/2232528 Anonymkode: 5e241...ed8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må jo ha et galt kosthold med den BMI. Kutt ut jukset med medisinen, få orden på hodet ditt OG kostholdet. Så går du ned i vekt naturlig. Anonymkode: 48d73...80e Ærlig talt! For en kunnskapsløs kommentar. Sykelig overvekt er en kronisk sykdom. Disse medisinene balanserer sult- og metthetshormoner, så de fungerer som hos friske mennesker! Vektreduksjon kan gi store helsegevinster, og for mange med høy bmi er det bare operasjon som er alternativet til medisiner. Det er selvfølgelig ikke juks å benytte seg av medisiner samtidig som man jobber med livsstilsendring. Slike holdninger som du har påfører bare de som er sykelig overvektige ekstra skam og skyldfølelse. Anonymkode: 3507c...d19 4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå