AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Jeg har fått et krav rettet mot meg som jeg mener er uberettiget. Må jeg betale noe i forliksrådet, annet enn beløpet hen påstår jeg står ansvarlig for? Jeg har ikke råd til advokat. ts Anonymkode: 1b383...e99
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Og det har vært så mye stress at jeg tenker at jeg bare betaler og blir ferdig med det. Nervene er frynsete. Men hvordan går jeg frem da? Kontakter forliksrådet? ts Anonymkode: 1b383...e99
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Du skal ha fått ganske mange varsler og betalingsoppfordringer før nå hvor betalingsopplyningene er oppgitt. Samt at kravsoppstillingen og betalingsopplysinger vil stå på foreleggelsen du nå har fått. Det du må betale nå er altså "alt" som står i kravsoppstillingen dette er ink rettsgebyr. Hvis du mener saken er uberettig ville det jo vært lurt for egen del å latt den gå for forliksrådet samt levert innsigelse på kravet. Anonymkode: d7225...2ba
Barix Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Forliksrådet fungerer litt som en domstol, bortsett fra at de først prøver å megle mellom partene og få dere til å inngå et forlik (avtale som begge parter er enige i). Hvis partene ikke blir enige, avsier forliksrådet en dom, som er bindende men kan overprøves hvis den tapende parten tar saken til tingretten innen en kort frist. Hvis du mener at kravet er urettmessig, må/bør du møte i forliksrådet og ta med bevis som støtter din side av saken. Du må/bør også sende et tilsvar til forliksklagen før du møter opp, der du redegjør for ditt syn og forteller kort om hvilke bevis du vil legge frem. Hvis forliksrådet avsier en dom, må den som taper saken dekke alle kostnadene til vinneren. Dvs, om du vinner, slipper du å betale kravet, motparten må selv dekke alle inkassokostnader etc., og du kan få refundert nødvendige utgifter (f.eks. reiseutgifter). Hvis du taper, må du betale kravet inkludert alle renter, inkassogebyrer og motpartens kostnader for å bringe saken inn for forliksrådet. Hvis dere inngår et forlik, står dere fritt til å avtale hvem som dekker sakskostnadene. Hvis du trekker deg nå og godtar å betale, etter at motparten allerede har tatt ut forliksklage, får det samme virkning som å tape i forliksrådet. Det vil si at du må betale alle renter, gebyret og motpartens sakskostnader. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå