Gå til innhold

Er det bare Oslofolk som kan kjøpe hus i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Knirke skrev (5 minutter siden):

Hvem vil bo i Oslo?

Og der kom klovnespørsmålet.

Anonymkode: 0dc50...c9d

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Knirke skrev (12 timer siden):

Hvem vil bo i Oslo?

Helt vilt utrolig mange, derfor det er så dyrt. 

Anonymkode: 2a7d8...aea

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt vilt utrolig mange, derfor det er så dyrt. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor...

Jeg har bodd der selv i flere år, og ser ærlig talt ikke hva som er så stas med det.

Skrevet
Knirke skrev (38 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor...

Jeg har bodd der selv i flere år, og ser ærlig talt ikke hva som er så stas med det.

Så bra, da slipper vi alle å konkurrere med deg😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Butter og jeg flyttet ut av Oslo vi, til en enebolig. Hvis eneboligen hadde vært på samme sted vi flyttet fra (Bydel Frogner) hadde den vært verdt 50-60M… 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 9.55):

Føler at vi går mot en tid hvor bare de som bor i Oslo og dyre strøk i nabokommunene etc. som kan kjøpe bolig i de dyre områdene i Oslo etter hvert. Snakker nå om 15-20 år, kanskje før. Det er er kjempedyrt med boliger som koster opp mot 18-25 millioner eller mer.. Hvem har så mye egenkapital bortsett fra de som bor i tilsvarende områder? 

Anonymkode: 48525...468

Du har helt rett, men det vil ikke ta 15-20 år. 

Denne prosessen er allerede godt i gang, og vil akselerere de neste par  årene. Om bare noen få år vil stadig flere småbyer rundt Oslo bli regnet som forsteder til hovedstaden, og begrepet "Stor-Oslo" vil favne enda flere steder.

I byen blir de unge profesjonelle med høy lønn boende.  Når disse har fått karrieren på riktig spor søker de seg ut til forstedene der de får bedre plass til en voksende familie, samtidig som de kan komme seg raskt inn til sentrum for jobb.

Anonymkode: 4c060...c95

Skrevet
Knirke skrev (16 timer siden):

Hvem vil bo i Oslo?

Jeg vil!🤚🏻

Anonymkode: e6a66...bd3

• Liker 1
Skrevet
On 8/13/2023 at 7:05 AM, Knirke said:

Hvem vil bo i Oslo?

Åpenbart veldig mange, hvis du ser på boligprisene 😏

Anonymkode: db5f8...6aa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
On 8/12/2023 at 11:54 PM, AnonymBruker said:

Nei, men vi som kommer herfra og har røtter her i generasjoner bakover, og er glade i denne byen, vil jo gjerne videreføre dette til våre barn.

Men som andre skriver her, slik er det i byer over hele verden, det blir kun en økonomisk overklasse som har råd etter hvert. Det er attraktivt å bo her for veldig mange, og da blir det jo de som kan betale som vinner. 

Anonymkode: 17fd7...bc3

Og ikke noe galt med det 

Anonymkode: 1c625...e6b

Skrevet
On 8/13/2023 at 11:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg vil!🤚🏻

Anonymkode: e6a66...bd3

Hvorfor?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor?

Det er allerede et dusin tråder om det. 

Til TS ja det er en reell problemstilling. Stor Oslo blir reservert for folk som allerede er vokst opp her og arver. Jeg er fra Bærum og bor sentralt i Oslo med barn. Deres bolig(er) kommer til å bli finansiert av mine foreldres bolig i Bærum og slik går no dagan. Hadde ikke hatt sjans til å få dem inn på boligmarkedet her om mine foreldre hadde bodd på f.eks. Elverum. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er attraktivt å bo her for veldig mange, og da blir det jo de som kan betale som vinner. 

Og ikke noe galt med det 

Det er noen åpenbare problemer med det, som Oslo allerede sliter med og de bare forsterket seg med Covid.  Det er først og fremst flukt av barnefamilier fra Oslo, og til nabokommuner, "Stor Oslo". Det gjør jo at nabokommenene blir rikere men Oslo fattigere. F.eks. har Oslo uproporsjonert mange ettåringer i barnehager og ettåringer er dyrest å ha i barnehager, for kommune. Slik bruker Oslo kommune mye penger på små barn, men får ikke "utbytte" av skattebetalende barnefamilier, fordi de flytter. En annet problem er jo at folk med lavtlønte yrker ikke har råd til å bo i Oslo. Dermed veldig stor utskifting av igjen, barnehagepersonell, lærere, men også alle mulige sykepleiere/hjelpepleiere/vernepleiere, også i eldreomsorg. Så høye boligpriser kan gi uventede ringvirkninger. 

• Liker 1
Skrevet

Solgte leilighet i Oslo å kjøpte meg en relativt stor enebolig (nytt) rett utenfor Oslo. Det takket være prisøkningen i Oslo. Denne eneboligen hadde kostet 40-50 mill i Oslo. Det er helt absurd. 

Jeg trivdes i Oslo, men det var fryktelig dyrt å oppgradere til en like stor enebolig i Oslo. Hadde hvert galskap å bruke så mye penger på noe du kan kjøpe mye billigere rett utenfor. 

Anonymkode: 5242e...7a0

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noen åpenbare problemer med det, som Oslo allerede sliter med og de bare forsterket seg med Covid.  Det er først og fremst flukt av barnefamilier fra Oslo, og til nabokommuner, "Stor Oslo". Det gjør jo at nabokommenene blir rikere men Oslo fattigere. F.eks. har Oslo uproporsjonert mange ettåringer i barnehager og ettåringer er dyrest å ha i barnehager, for kommune. Slik bruker Oslo kommune mye penger på små barn, men får ikke "utbytte" av skattebetalende barnefamilier, fordi de flytter. En annet problem er jo at folk med lavtlønte yrker ikke har råd til å bo i Oslo. Dermed veldig stor utskifting av igjen, barnehagepersonell, lærere, men også alle mulige sykepleiere/hjelpepleiere/vernepleiere, også i eldreomsorg. Så høye boligpriser kan gi uventede ringvirkninger. 

På den annen side så gjør den unge befolkningen at man har mange i yrkesaktiv alder og bedriftsskatteinngangen er enorm i norsk skala så det er ganske mange kommuner som har større grunner til å grine over økonomien enn Oslo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Solgte leilighet i Oslo å kjøpte meg en relativt stor enebolig (nytt) rett utenfor Oslo. Det takket være prisøkningen i Oslo. Denne eneboligen hadde kostet 40-50 mill i Oslo. Det er helt absurd. 

Jeg trivdes i Oslo, men det var fryktelig dyrt å oppgradere til en like stor enebolig i Oslo. Hadde hvert galskap å bruke så mye penger på noe du kan kjøpe mye billigere rett utenfor. 

Anonymkode: 5242e...7a0

Det der er jo en helt fjern kommentar. Det er ytterst få eneboliger i Oslo som koster så mye - og de som gjør det, har en så høy pris pga helt spesielle forhold. En enorm, luksus-kåk med panorama-utsikt, og rolig. men samtidig ganske sentral beliggenhet, for eksempel. Eller et stort townhouse på Frogner. Men i alle tilfeller er det nettopp beliggenheten som gjør at prisen blir SÅ høy, og ikke boligstørrelsen eller  -standarden.

Fordi din bolig nettopp ikke ligger i Oslo, blir det en meningsløs sammenligning. En «normal» enebolig i et bra område i Oslo kan du fint få til 12-15 mill - og det var kanskje det som var ditt poeng? At du har betalt mindre enn det for en tilsvarende enebolig utenfor Oslo?

Anonymkode: d134a...3e1

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det der er jo en helt fjern kommentar. Det er ytterst få eneboliger i Oslo som koster så mye - og de som gjør det, har en så høy pris pga helt spesielle forhold. En enorm, luksus-kåk med panorama-utsikt, og rolig. men samtidig ganske sentral beliggenhet, for eksempel. Eller et stort townhouse på Frogner. Men i alle tilfeller er det nettopp beliggenheten som gjør at prisen blir SÅ høy, og ikke boligstørrelsen eller  -standarden.

Fordi din bolig nettopp ikke ligger i Oslo, blir det en meningsløs sammenligning. En «normal» enebolig i et bra område i Oslo kan du fint få til 12-15 mill - og det var kanskje det som var ditt poeng? At du har betalt mindre enn det for en tilsvarende enebolig utenfor Oslo?

Anonymkode: d134a...3e1

Dette! Ingen enebolig er verd 40-50 mill på grunn av bygningsmassen. Det er beliggenheten du betaler for, og den har ikke du. Og det er ikke «galskap» å betale 40-50 mill for dette i Oslo, da du har bedre verdistigning enn utenfor.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2023 den 9.55):

Føler at vi går mot en tid hvor bare de som bor i Oslo og dyre strøk i nabokommunene etc. som kan kjøpe bolig i de dyre områdene i Oslo etter hvert. Snakker nå om 15-20 år, kanskje før. Det er er kjempedyrt med boliger som koster opp mot 18-25 millioner eller mer.. Hvem har så mye egenkapital bortsett fra de som bor i tilsvarende områder? 

Anonymkode: 48525...468

Man må arve - og det er det ganske mange som gjør 

Anonymkode: 007a7...bf2

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette fokuset på arv. Vi har kjøpt oss opp i boligmarkedet og bor nå og eier en stor leilighet verdt 18 mill. Vi er over 50 og har ikke arvet noe ennå, og det blir uansett småpenger i forhold (1 mill kanskje. Om 10 år håper jeg). Så barna våre vil forhåpentligvis ikke arve oss før de er 60 år gamle de heller. Hvordan skal det hjelpe dem? Vi skal ikke selge. 
Klart vi kan kausjonere, være medlåntakere osv, men jeg ser ingen grunn til p firbente p eie egen bolig før fylte 30, det gjorde jeg ikke selv heller. 
Ingen jeg kjenner har arvet verken bolig eller millioner innen de skulle etablere seg.

Anonymkode: e4f5e...4df

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke dette fokuset på arv. Vi har kjøpt oss opp i boligmarkedet og bor nå og eier en stor leilighet verdt 18 mill. Vi er over 50 og har ikke arvet noe ennå, og det blir uansett småpenger i forhold (1 mill kanskje. Om 10 år håper jeg). Så barna våre vil forhåpentligvis ikke arve oss før de er 60 år gamle de heller. Hvordan skal det hjelpe dem? Vi skal ikke selge. 
Klart vi kan kausjonere, være medlåntakere osv, men jeg ser ingen grunn til p firbente p eie egen bolig før fylte 30, det gjorde jeg ikke selv heller. 
Ingen jeg kjenner har arvet verken bolig eller millioner innen de skulle etablere seg.

Anonymkode: e4f5e...4df

Nei men hvor mye kostet den første boligen dere kjøpte i Oslo hvis dere er 50+ ? Og hva ville den kostet i dag? Forskjellen er jo at dere har tatt del i verdistigningen de siste 20 årene. Førstegangskjøpere i dag må ha høy egenkapital, og det er typisk familiepenger som så må til for å få til dette i Oslo.  

Anonymkode: 3a6a6...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei men hvor mye kostet den første boligen dere kjøpte i Oslo hvis dere er 50+ ? Og hva ville den kostet i dag? Forskjellen er jo at dere har tatt del i verdistigningen de siste 20 årene. Førstegangskjøpere i dag må ha høy egenkapital, og det er typisk familiepenger som så må til for å få til dette i Oslo.  

Anonymkode: 3a6a6...f18

Dere yngre tror alt er verre nå, men det har aldri vært lett å komme inn på boligmarkedet i Oslo. Jeg er født og oppvokst i Oslo, aldri fått en krone av noen, er høyt utdannet, og kunne få lån til bolig først da jeg var 36. Nå er jeg 49, pg det er ikke sånn at jeg nødvendigvis er mangemillionær på bolig av den grunn. Hadde jeg hatt foreldre som hjalp meg inn på boligmarkedet med en ettroms da jeg var 22 hadde det sett annerledes ut for meg, men ingen jeg kjenner i min generasjon har opplevd dette. Kommer fra Oslo vest/sentralt.

Anonymkode: 17fd7...bc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...