Gå til innhold

Er det bare Oslofolk som kan kjøpe hus i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at vi går mot en tid hvor bare de som bor i Oslo og dyre strøk i nabokommunene etc. som kan kjøpe bolig i de dyre områdene i Oslo etter hvert. Snakker nå om 15-20 år, kanskje før. Det er er kjempedyrt med boliger som koster opp mot 18-25 millioner eller mer.. Hvem har så mye egenkapital bortsett fra de som bor i tilsvarende områder? 

Anonymkode: 48525...468

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler at vi går mot en tid hvor bare de som bor i Oslo og dyre strøk i nabokommunene etc. som kan kjøpe bolig i de dyre områdene i Oslo etter hvert. Snakker nå om 15-20 år, kanskje før. Det er er kjempedyrt med boliger som koster opp mot 18-25 millioner eller mer.. Hvem har så mye egenkapital bortsett fra de som bor i tilsvarende områder? 

Du har helt rett, det er akkurat slik det vil bli. Og det er ingen ting som vil bli gjort for å stoppe det. Sånn er livet 🙂 

Anonymkode: 9a396...38b

• Liker 1
Skrevet

Det er vel allerede slik?

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt det samme. Om ikke det bare blir Oslo-folk, så  hvertfall en klar segregering mellom de som har bolig i by mot de som eier i rurale strøk.

Vi har vurdert å flytte ut av Oslo for å kunne kjøpe større, men vil vi da ta fra neste generasjon muligheten til å kunne kjøpe i Oslo om 20-30 år ?

• Liker 2
Skrevet

Det blir som i andre europeiske storbyer.

Anonymkode: 7418f...5d0

• Liker 3
Skrevet

Det har i flere tiår allerede vært klare sosioøkonomiske skiller mellom Oslo og resten av landet. Utdanningsnivå, kulturell kapital, osv osv. Det merkes tydelig Oslo-hat og misunnelse p.g.a dette for oss som bor her og jobber oss i hjel for å klare å fortsette å bo her. Bør det være sånn? NEI! 

Anonymkode: 17fd7...bc3

• Liker 8
Skrevet

Det er allerede sånn. Med mindre man kommer seg inn i boligmarkedet i Oslo som ung (og kjøper seg oppover), eller med mindre man har meget høy inntekt (evt arver MYE penger), kan man ikke kjøpe bolig i Oslo hvis man kommer utenfra Oslo - og har familie, slik at man trenger noe mer enn en toroms.

Anonymkode: 96ca2...326

• Liker 3
Skrevet

Sånn har det vært lenge! Jeg kan få meg tre fine eneboliger på bygda for huset jeg har i Oslo i dag. Ganske absurd tanke. 

Anonymkode: ddf4f...f86

• Liker 2
Skrevet

Er dere blinde? Det er da hus i segmentet 15-30 mill i andre deler av landet enn Oslo? 

Anonymkode: 256e3...819

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel ikke folk flest i Oslo som kan kjøpe boliger til den prisen, men rike folk, samme hvor de kommer fra. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er dere blinde? Det er da hus i segmentet 15-30 mill i andre deler av landet enn Oslo? 

Ja, men da er det gjerne store eller spesielle hus. I store deler av landet så koster ikke en vanlig leilighet over 10 mill.

Anonymkode: 69538...506

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er kun Oslofolk, og Oslofolk alene som kan kjøpe bolig i Oslo. 

Logisk! 🙄🤪

Anonymkode: 8ffd1...e72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir som i andre europeiske storbyer.

Anonymkode: 7418f...5d0

Som i andre storbyer i verden. Prøv Singapore, New York, San Francisco, Toronto osv. til og med Vancouver. Ikke oppnåelig for øvre middelklasse en gang.

Anonymkode: a4888...291

Skrevet

Dette er da ikke dyrt sammenlignet med andre steder.

Anonymkode: 78fe1...ca3

• Liker 1
Skrevet

Det er allerede sånn og det gjelder slettes ikke bare eneboliger i dyre strøk.

Rekkehus i bydel Østensjø ligger på 8 millioner og oppover. I min vennegjeng har de fleste leiligheter til maks 6 mill, og kan faktisk ikke kjøpe rekkehus til 8 millioner. Dette er folk med gode jobber og inntekt over gjennomsnittet, men som kanskje ikke har arvet. 

Anonymkode: d5038...924

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Må alle kjøpe og bo i Oslo da?

Anonymkode: 1c625...e6b

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, veldig gjerne, vis meg et standard rekkehus fra 60-tallet, som er til salgs for 14 millioner, men andre plasser enn i Oslo. 

Slik som denne i Oslo - https://finn.no/305805831 

Det har allerede blitt slik. Enebolig i Oslo er bare for de som har arv/foreldre i Oslo. Samtidig har Oslos boligmarked har blitt en av raskeste "klassestiger". Man kan kjøpe en leilighet i Oslo, sitte på den i 7-10 år, selge den, flytte ut og ha penger nok både til hus og hytte. Så lenge man flytter langt nok og ikke til Bærum.

Anonymkode: db5f8...6aa

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må alle kjøpe og bo i Oslo da?

Anonymkode: 1c625...e6b

Nei, men vi som kommer herfra og har røtter her i generasjoner bakover, og er glade i denne byen, vil jo gjerne videreføre dette til våre barn.

Men som andre skriver her, slik er det i byer over hele verden, det blir kun en økonomisk overklasse som har råd etter hvert. Det er attraktivt å bo her for veldig mange, og da blir det jo de som kan betale som vinner. 

Anonymkode: 17fd7...bc3

• Hjerte 4
Skrevet

Slik har det allerede vært i flere år.

Jeg husker fra jeg selv var student og flere av mine studievenner fra Oslo kom seg inn på boligmarkedet tidlig som studenter med familien som medlåntakere (da disse satt på store boligformuer). Vi hadde ellers omtrent det samme utgangspunktet økonomisk.
Vennene mine har allerede gjort en «boligreise» og tjent masse på å komme inn på boligmarkedet i Oslo for 10 år siden. 

Jeg måtte spinke og spare med flere deltidsjobber ved siden av krevende studie. Klare å spare opp nok egenkapital til å kjøpe bolig i Oslo, men fikk først kurant størrelse på lånet da jeg var ferdig studert og i fullt arbeid med høy inntekt. Kom inn på boligmarkedet (2-roms sentralt på Oslo vest) for et par år siden. På dette tidspunktet sitter vennene mine fra Oslo på store leiligheter i mangemillionersklassen rett og slett fordi de har vært lengre på boligmarkedet enn meg. Kan legge til at vi er i slutten av 20-årene.

Det oppstår helt klart et klasseskille mellom de som har familie i Oslo med eiendom (og får hjelp til den første boligen) og de som er fra distriktene uten denne muligheten. Denne diskrepansen er det snart ikke mulig å korrigere for bare gjennom sparing. For min del har høy inntekt umiddelbart etter at jeg kom ut i jobb vært redningen som har gjort det mulig for meg å kjøpe i Oslo alene.

Anonymkode: bec36...4b6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...