AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Jeg ser at mange som har passert 50 velger å stoppe opp stilmessig når det gjelder klær og hår og stagnerer i en stil som etterhvert som tiden går blir gammeldags fordi de går kledd som for 10-20 år siden. F eks sverger fortsatt mange kjerringer til tunika og tights, noe vi andre sluttet med i 2010. Mange velger å klippe kjerringsveis og holde på den eksakt samme klippen år etter år. Dette er damer som tidligere har kledd seg variert og brukt det som var moderne til enhver tid. Damer som har hatt titalls sveiser og farger på håret. Om har variert. Og så bare stopper det opp.. Misforstå meg ikke, jeg er veldig for at man skal kle seg etter den kroppen man har og sånn man liker og ikke automatisk træ på seg alt bare fordi det er in, for alle kler ikke alt. Alle kler ikke ballongermer eller formløse kjoler f eks. Men man kler ikke utelukkende bare det man gjorde for 15 år siden. Og man fremstår virkelig ikke fresh i en gammeldags look. Men jeg forstår ikke helt det der at man velger å nærmest stoppe i tiden og slutter å henge med. Mulig man tenker man har funnet den stilen som man kler og er komfortabel med og at man ikke bryr seg om mote lenger. Men de aller fleste ønsker jo faktisk å være litt fine og ta seg best mulig ut og det gjør man strengt tatt ikke når man tviholder på en stil man hadde allerede for 15 år siden. Og før hylekoret kommer med at man får gjøre som man vil; jeg er enig i det! Jeg kommenterer verken på mamma eller andre næres stagnerte stil, de gjør som de vil. Men det er litt rart at damer som faktisk synes det er ok å ta seg godt ut, som fortsatt bruker sminke for å se freshe ut og som fortsatt er langt unna graven ikke velger en fin kjole i butikken når de skal kjøpe nytt antrekk til mors 90 års lag, klager på at det er dårlig utvalg selv om butikkene bugner av kjoler i alle mulige farger, fasonger, lengder og snitt og heller bestiller enda en tunika og tights fra en skikkelig kjerringbutikk de får katalog på i posten. Samme damene som bruker tusenvis av kroner på frisøren i året fordi sveisen de har hatt de siste 20 årene krever klipp hver 6. uke. Hvorfor ikke beholde litt lenge som ikke krever så hyppig klipp og heller legge pengene i annen velvære?? Altså, gjør som dere vil alle sammen, men det ER trist når folk nærmest velger å stoppe opp. 🙈 Jeg ser jo at eldre folk også velger å melde seg ut når det kommer til teknologi og tviholder på det de kjenner. Folk som ikke er demente er faktisk i full stand til å lære hvordan Vipps fungerer f eks. Jeg håper så inderlig jeg ikke blir slik at jeg stagnerer og ikke vil henge med i tiden. Anonymkode: 9998b...d03
svartkatt Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Kanskje fordi de har funnet en stil de liker? Virker som du tror folk har gitt opp og gudene vet hva.. Kanskje noen er lei av den stadige og raske utviklingen av alt mulig.. 13 1 6
Gjest Albbas Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå hvem du snakker om? Jeg kjenner ingen som er slik du beskriver, med mindre de alltid har gitt beng i klær. Jeg jobber med mange damer over 60 og synes de kler seg flott. De er ofte mer freshe enn oss slitne småbarnsmødre. Og hvorfor er det alltid kjerringene som kritiseres? Hva med gubbene? De er det minst like mange av. Du snakker om moren din. Har du spurt henne da? Kanskje hun endelig føler seg trygg nok til å gi faen?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Jeg kan svare for min egen del. Jeg har nok ikke fornyet meg så mye det siste 10 året, og følte meg litt truffet. Jeg er en typisk jeans person. Går alltid i det. Synes mye er pent og tenker mange ganger jeg kunne tenkt meg å bruke kjoler oftere osv, men føler det ikke er meg. Upraktisk også i yrket mitt. Er lærer og med ute inspeksjoner i all slags vær, å sitte mye på kne for å hjelpe elever med å både knyte, trøste osv blir det praktisk som vinner. Jeg føler ikke jeg har en gammeldags stil, men mulig det er noe jeg ikke ser selv. Anonymkode: 019cd...5e9 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Jeg prioriterer ikke å bruke så mye penger på klær og annen ytre staffasje lenger. Kroppen har også endret fasong og selv om jeg fortsatt er normalvektig sitter ikke klærne så godt som før da figuren var mer velproporsjonert. Da er det ikke så gøy å kle seg opp lenger heller. Har aldri vært spesielt opphengt i klær og mote og nå har interessen i alle fall dabbet av. Når auser jeg ut penger på opplevelser, restauranter og vin og gleder meg mer over det enn fornyelse av garderoben. I min alder er vi som oftest ikke så opptatt av å virke attraktive med vårt ytre heller verken blant venninner, på jobb eller for menn. Jeg husker jeg tenkte det samme som deg da jeg var yngre, men da om musikk. Jeg skulle i alle fall følge med på den fronten, men er at det går mye i gamle helter 😎🎸 Hilsen K62 Anonymkode: f095b...c30 2 6
AprilLudgate Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Fornye stil = man baserer seg på trender. Som er ekstremt lite miljøvennlig. Det tror jeg forsåvidt ikke er årsaken der da - men jeg tror mange kommer til en alder hvor de gir litt F i hva andre synes og tenker at de har selvtillit og ro nok til å velge noe de selv er komfortable med. Og gi F i hva andre synes? 🤷♀️ 7 1 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Jeg var kul på 80-tallet, har nesten ikke blitt eldre og er fortsatt kul. Anonymkode: 07cd2...5ff 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Jeg er 45 år,går ofte med tights og tunika/kjole.Umoderne eller ikke,jeg liker det👍 Anonymkode: ffd19...e2f 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Skrevet 12. august 2023 Det er jo ikke bærekraftig å skal bytte ut garderoben sin hele tiden. Anonymkode: 02308...10f 7 1 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #10 Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg ser jo at eldre folk også velger å melde seg ut når det kommer til teknologi Det er en farlig utvikling og i verste fall et demokratisk problem. Man lener seg på den yngre generasjonen og blir selv en teknologisk analfabet. Selv om garderoben nok kunne fornyes er jeg mye mer opptatt av å henge med på denne fronten. Nå er hele det gamle huset full opp med smartløsninger og jeg kan sitte i timevis for å løse tekniske problemer selv. Når jeg endelig har funnet løsningen på egenhånd er mestringsfølelsen stor og det forsterker trua på at jeg kan klare alt på den fronten. Hilsen K62 Anonymkode: f095b...c30 1
Bovina sancta Skrevet 12. august 2023 #11 Skrevet 12. august 2023 (endret) Jeg er 36, og føler vel ikke at jeg har meldt meg ut, men et "skyldig" i å bruke klær kjøpt for 10 år siden. Jeg bruker lite tid på trendanalyser, men mye tid på å finne klær jeg synes er fine og sitter bra. Klærne mine kjøper jeg ofte på feriereiser i utlandet, hvor de har mye fine farger og fine fasonger. Da klarer jeg ikke å få meg til å kaste de på skraphaugen bare fordi det ikke er på "trend". Nå skal det sies at kroppsfasongen min ikke kler klærne som har vært på trend de siste 10-15 årene. Jeg har bede skuldre og smale hofter, og da må man ha fasongsydde klær. Det har ikke vært å få tak i i Norge på mange, mange år (jeg har lett og lett og prøvd og prøvd klær uten hell). Så kanskje flere er som meg? Moten passer ikke kroppen? Edit: angående hårklipp har jeg også samme håret som jeg har hatt de siste 15 årene. En myk bob som passer perfekt til ansiktet mitt. denne har jeg riktignok prøvd å endre innimellom, men samtlige frisører og meg selv mener denne er fasit. den har vært kul ca annenhvert år og utdatert annenhvert år jeg har hatt den. Jeg syns den er stilig alltid (krever klipp 2 ganger i året, så det er en billig og lettstelt affære) 😁 Endret 12. august 2023 av Bovina sancta 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #12 Skrevet 12. august 2023 Jeg er altså ikke 50 ennå, men jeg skjønner godt at det du beskriver, skjer. Før, da jeg var yngre, var jeg alltid oppdatert på hva som var in, hva folk i min aldersgruppe gikk i osv. Nå må jeg innrømme at jeg ikke har peiling. Har heller ikke interesse av å tråle klesbutikker en hel dag. Klart man kan handle på nett, men da er det vanskelig å se hvordan plagget egentlig er og om det kler meg. Da blir det lett å tenke at "jeg har jo det og det i klesskapet", jeg trenger ikke bruke engasjere meg i å finne noe nytt, og har man også fått komplimenter for antrekket for x år siden, er det enda lettere å la være å kjøpe nytt. Anonymkode: 7d72d...2b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #13 Skrevet 12. august 2023 Jeg gikk i jeans og t-skjorte når jeg var 18 og gjør det samme i dag. M46 Anonymkode: cfbea...fa3 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #14 Skrevet 12. august 2023 Fordi de har annet å bruke tiden på enn å lese blogger til 19-årige influensere og moteblader? Synes det må være målet at man kan gå i akkurat det man vil, å kaste et halvt klesskap hver halvår bare fordi det er sooooo last year er så lite i tiden som det går an å få det. Disse damene har blitt voksne, smarte og er trygge nok i seg selv til å forstå at 19-åringer ikke skal diktere hverken kroppsbilde eller hvilke klær de skal gå i. Anonymkode: b4e94...f7c 2 1 6
Gjest Elooon Skrevet 12. august 2023 #15 Skrevet 12. august 2023 Jeg vet ikke helt hva du mener med stopper opp. Tights for eksempel går aldri av moten, og det er bedre at kvinner over 50 kler seg i tights og stilen de hadde som yngre enn å begynne med typisk kjerring bukse eller hva jeg skal kalle det. Som får de til å se eldre ut. Menn over 50 har oftere mer enn stil (ja oppførsel også) som får de til å se og virke yngre ut for alderen, mens kvinner over 50 er det oftere omvendt. Velger oftere kjerringstil, kort hår osv. Lurer på hvorfor.
Bombasi Skrevet 12. august 2023 #16 Skrevet 12. august 2023 Å følge stiler og trender, og kontinuerlig fornye for å holde seg oppdatert, er oppskrytt og unødvendig. Å kle seg med det man liker og føler seg vell i er undervurdert. Erfaring gjør at man gir mer f... i hva andre mener. 6 1 3
Entern Skrevet 12. august 2023 #17 Skrevet 12. august 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Å følge stiler og trender, og kontinuerlig fornye for å holde seg oppdatert, er oppskrytt og unødvendig. Å kle seg med det man liker og føler seg vell i er undervurdert. Erfaring gjør at man gir mer f... i hva andre mener. Nettopp. 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #18 Skrevet 12. august 2023 Jeg er over 50. Aldri likt tunika eller tights 🙂. Så det styrer jeg unna selv om det er moderne innimellom. Liker heller ikke store gensere eller lange topper. Heller ikke veldig vide bukser. Så over-sized kan være så moderne det vil for meg, bruker det ikke. Glad for at kjoler har blitt så moderne 🙂. Føler ikke at det har vært så veldig i skuddet tidligere i livet. Men styrer unna moten nå med rysjer, volanger og blonder. Føler at jeg har en grei og moderne stil. Liker å ha litt farger på klær, og har aldri vært en sort/hvit/beige/brun type. Håret er lyst, litt naturlige krøller, og når litt nedenfor skuldrene. Er det kjerringsveis? Liker sminke, og er flink til å sminke meg pent etter alderen. Kan ikke følge alle trender der, for mange sminketrender er for unge mennesker. Hard eyliner, highlighter med mye skimmer osv. Anonymkode: 5da06...37d 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #19 Skrevet 12. august 2023 Man blir voksen og forstår at man ikke trenger ha en bestemt "stil". Anonymkode: 480a9...805 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #20 Skrevet 12. august 2023 Når man blir eldre, ønsker man å bruke tid og penger på andre ting enn å følge trender. Man går i det man er komfortabel med, og gir mer faen i hva andre tenker. Jeg er 34, og jeg savner virkelig ikke tiden hvor jeg sto foran speilet på soverommet og forsøkte å finne ut hva jeg skulle ha på meg mens klokka tikket ned mot jobb/skole. For et stress det var. Nå tar jeg på meg det jeg liker, det som er komfortabelt og gjerne praktisk uten å må bruke mental energi på hva andre enn meg selv tenker om antrekket. Anonymkode: 7b6af...0ee 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå