AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #1 Skrevet 12. august 2023 Med to barnehagebarn og vi begge jobber fullt føler jeg at ettermiddagene er korte og kaotiske. Vi bruker mye av de få timene vi har sammen med barna på å lage, spise og rydde bort middag, og barna er sultne og slitne når vi kommer hjem. Har hørt noen spiser skiver/grøt når en kommer hjem fra bhg og jobb og heller lager middag som kveldsmat i 18 tiden, kanskje det fungerer bedre? Evnt andre tips? Tar gjerne også imot tips til kjappe, råvarebaserte middager! Anonymkode: dee5b...ffd
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #2 Skrevet 12. august 2023 Forbered det du kan av middag kvelden i forveien. Feks: Wok: kutt opp grønnsaker og tofu kvelden før. Legg tofu i marinade eller litt sesamolje og soyasaus. Bruk ris med kort koketid. Stek grønnsakene og tofu mens risen koker når dere skal ha det. Pasta: lag saus av gode råvarer kvelden før feks ovnsbakte tomater, paprika, løk osv. Blend sammen med røde linser. Kok pasta og varm sausen når dere skal spise Lag dobbel porsjon når dere lager lasagne osv og frys halvparten til en annen dag. Anonymkode: dd518...aea 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #3 Skrevet 12. august 2023 Vi har middag sent. Jeg er alenemor så jeg må gjøre dette selv. Vi tar heller noe lett, lander litt med kaffe, brødskive elr yoghurt, har litt kvalitetstid sammen, før vi bruker middag som kvelds istede. Jeg pleier å lage en del gryter og større porsjoner slik at jeg kan fryse ned og varme opp en annen dag. Linsegryter, brokkoli suppe (den er en slager), ekstra kjøttdeigsaus til pasta, for da er det bare å koke pasta..taco kjøttdeigen fra fredagen kan fryses og du kan lage potetmos og strø ost oppå og inn i ovnen.. ha litt salat ved siden av. Jeg sparer aalt som jeg bruker tid på å lage, så vi kan bruke det senere. Skjønt det er nok da. Hvis ikke finner jeg ut av det. Lager du dobbel porsjon med hvit ris kan du ha stekt ris dagen etter, har også forsøkt å lage søt ris med det som dessert og det funker greit det og Anonymkode: d684a...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #4 Skrevet 12. august 2023 Hva med å kutte opp grønnsaker og sette frem mens middagen lages? Anonymkode: 62194...add
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #5 Skrevet 12. august 2023 Da de var i barnehagealder byttet vi gjerne om på kveldsmat og middag, så en skive og frukt når de kom hjem fra barnehagen og middag senere. Nå er de så store at det ofte er aktiviteter på ettermiddag så er helt avhengig av god planlegging. * Planlegger neste ukes middager i helgen og handler en gang i uken. * Prepper gjerne søndagskveld for kommende uke * Lager store porsjoner når jeg lager ting som lasagne, fiskegrateng, kjøttboller, gryter, supper etc. og fryser ned i passende porsjoner. Fryser ned i former som tåler å fryses og å stå i ovn, tar ut kvelden før det skal spises og setter i kjøleskapet så varmes det bare i ovnen til middag. * har en liste med raske middager som pastaretter, supper etc. vi har ofte. * slowcooker, men mer i perioder da barna ikke er så glad i dette Anonymkode: 04858...8d4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #6 Skrevet 12. august 2023 Når jeg er skikkelig lei av å finne på og lage middag, bestiller vi matkasse. Har ikke erfaring med andre matkasser, men iallfall i Adams matkasse fins det retter som kan lages på 1-2-3 og som oftest bare er å varme opp f.eks. karbonader eller fiskekaker. Det er utrolig digg å slippe å tenke på å handle og planlegge middag for noen dager. Anonymkode: ad028...e28
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Skrevet 12. august 2023 Matkasse, av typen ekspress. Der er det meste allerede ferdig oppkuttet og klart til tilberedning. Spør en venn om de har en rabattkode, så får både du og de rabatt på x antall matkasser. Anonymkode: f0016...83c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Skrevet 12. august 2023 Vi spiser middag kl 18. Siste måltid i barnehagen er kl 14-14.30, så barna er ikke skrubbsultne når vi kommer hjem kl 16.30. Men hvis de vil ha mat, gir jeg litt frukt/grønnsaker. (Skiver fungere ikke her, for at de blir fort mette, og ikke spiser noe særlig av middagen). Har en liste med raske middager, som kan lages på hektiske kvelder. Jeg også pleier å forberede middag kvelden før (f. eks. kutte alt som tåler å ligge litt i kjøleskapet). Da tar matlaging mye mindre tid. Anonymkode: 0f2bb...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå