Gå til innhold

Hvor mye penger for å jobbe redusert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange jobber refusert ( jeg har gjort det og vurderer det igjen...). Argumentene mot er ofte pensjon. Hvor mye penger skulle du hatt som 30 åring for at du hadde jobbet redusert? 

Og jeg trenger ikke svar fra dere som elsker jobben og vil jobbe 100%. Livet er tøft med barn og tidsklemma.. 

Anonymkode: a1142...9b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg trenger ikke svar fra dere som elsker jobben og vil jobbe 100%. 

Det er trist å lese at du er såpass firekantet. Hva om nettopp disse folkene har svaret ditt og jobber så hardt for å oppnå akkurat det du spør om?

Mange jobber refusert (...).

Refusere betyr å forkaste, avslå eller avvise noe. Se SNL: https://snl.no/refusere

Hvordan går det an å jobbe refusert over en lengre stund uten å miste jobben? 

Hvor mye penger skulle du hatt som 30 åring for at du hadde jobbet redusert? 

60k per måned inflasjonsjustert er greit. Årlig uttak burde ikke overstige 4% av formuen ellers. Det vil si 18 mill. i formue minst.

Schmuhu

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har jobbet 80% en periode, med små barn. Tenkte ikke over hvor mye jeg hadde på konto før jeg bestemte meg for det. Men hadde ok lønn, så klarte meg på 80% de årene.

Skrevet

For meg er tryggheten det viktige. Jeg jobber mye for å bygge meg opp økonomisk trygghet for resten av livet og ville ikke jobbet redusert (jeg ville faktisk ikke redusert ned til 100% en gang) om jeg ikke fikk full kompensasjon både i nåtid og pensjonsmessig.

Anonymkode: 4bae8...0cc

Skrevet

Legg inn lønn og hvor mye du vil i deltidskalkulatoren. Da får du både svar  på hva lønna di vil bli ved en reduksjon og hvor mye du evt taper i pensjon.

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3626-deltidskostnads-kalkulator

Jeg jobber redusert nå og planlegger å gjøre det i tre år. Har funnet ut at det gir meg et inntektstap og et pensjonstap som jeg kan klare å kompensere for på andre måter. Alternativet til en redusert stilling for meg hadde vært å møte veggen fullstendig og en lang sykmelding etterfulgt av AAP gir større tap av inntekt enn å gå litt ned i stillingsprosent. Men om tre år livssituasjonen min annerledes og jeg kan klare å jobbe mer. Håper jeg hvertfall.

Men et viktig moment er selvfølgelig om du har en jobb hvor redusert stillingsprosent faktisk gir reduksjon i arbeidsmengde. Hvis du bare må stresse mer på jobb for mindre lønn så er det ikke noe vits å redusere. Men hvis du har en jobb med faste arbeidstider og ikke noe hjemmearbeid og ingen prosjekter som ligger og venter på deg når du ikke er tilstede så kan redusert arbeidstid være en bra ting.

Anonymkode: b1e5a...516

• Nyttig 1
Skrevet

Handler ikke bare om pensjon, men også aap og ufør. Har du råd til å leve på 66% av det du tjener når du jobber redusert? Du vet aldri hva som skjer, alle kan bli langtidssyke når som helst dessverre. Veldig viktig å tenke over dette, så mange har havnet i den fella.

Skrevet
Navani skrev (11 minutter siden):

Handler ikke bare om pensjon, men også aap og ufør. Har du råd til å leve på 66% av det du tjener når du jobber redusert? Du vet aldri hva som skjer, alle kan bli langtidssyke når som helst dessverre. Veldig viktig å tenke over dette, så mange har havnet i den fella.

Da kommer det an på hva man tjener. Har man veldig høy lønn så er kanskje ikke Max AAP 66% av lønn men mindre? Og på den andr ytterlighet, tjener man 3-400 000 så blir det vel minstesats uansett så da har det heller ingen betydning.

Anonymkode: 7f2d6...524

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært helt alene med tre barn, nå ungdommer. Jobber 80%, og har gjort det siden yngste var 2 år. Jobbet ett år fullt med tre barn, men det holdt på å ta knekken på meg. Har en fridag i uka. Hvilken dag, varierer fra år til år, alt etter hva som passer med jobben. Arbeider innimellom ekstra på fridagen, men kommer aldri til å ha full jobb igjen. Livet er nå, og jeg vet ikke om jeg lever engang når jeg når pensjonsalder... 

Anonymkode: 6117f...5b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kommer det an på hva man tjener. Har man veldig høy lønn så er kanskje ikke Max AAP 66% av lønn men mindre? Og på den andr ytterlighet, tjener man 3-400 000 så blir det vel minstesats uansett så da har det heller ingen betydning.

Anonymkode: 7f2d6...524

Ja, det kommer såklart an på hva du tjener. Poenget mitt var at dette bør man sjekke og regne på ut fra egen situasjon før man tar valget om å jobbe redusert. Helst også ha en god uføreforsikring, men er usikker på om det fungerer om du jobber redusert. Jeg rakk ikke å få forsikring før jeg ble langtidssyk.

Kjipt å eventuelt måtte selge boligen (for eksempel) om du ikke har råd til å bo der med aap, spesielt siden du høyst sannsynlig ikke får nytt lån på aap. Så, noe man bør sjekke hva man faktisk ville fått dersom man skulle blitt syk. Da vet du i alle fall hva som kan skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...