Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter på et ettårig deltidskurs med matte og fysikk på en høgskole for å bli kvalifisert for en ingeniørbachelor jeg har lyst å ta. Pensumet er vel tilsvarende R1+R2 og Fys1. Det er en del arbeidskrav i begge emnene i tillegg til eksamen. Kjenner på eksamensnervene allerede nå, hva om oppgavene er helt umulige? Hva om jeg ikke klarer å jobbe med fag etter en hel dag på jobb? Har ikke fortalt om planen til andre enn samboeren og søsteren min fordi jeg er så redd for å feile 😅 Noen tips til å takle disse følelsene?

Anonymkode: b0aa3...bd0

• Liker 1
Skrevet

Du har gjort et bra valg for deg og livet ditt, gratulerer! Jobb jevnt og trutt med oppgavene, ligg helst litt i forkant, det tror jeg roer nervene mest. Ikke gjør skippertak, og hvis du er veldig sliten etter jobb så kan du prøve likevel å gjøre en oppgave eller deloppgave, så her du god samvittighet og det går ikke for lenge mellom hver gang du er i stoffet. Det kan bli vanskelig, men ingenting er umulig. Det ligger mye på youtube om matte- og fysikkoppgaver i disse emnene du skal ta, så du kan begynne litt allerede nå hvis du vil.

Anonymkode: 13f01...525

Skrevet

Jeg går tre- termin på oslomet hvor vi leste matte r1/2 og fysikk 1 første året sammen med vanlig studieløp. Det var veldig mange som ikke besto eksamenene  på første forsøk. Kanskje opp mot 50%. Det er viktig å gjøre oppgaver. Det finnes masse hjelp på YouTube, udl har veldig bra videor i matte. Du kan også melde deg opp til privatisteksamen samtidig, så du har en ekstra mulighet der. Det koster vel 1000kr per eksamen? Hvis du jobber fulltid så kan du selvfølgelig være litt sliten etter jobb. Jeg hadde vurdert å stå opp tidligere og ta 1 time før jobb i stedet. Det er viktig å ha hodet med når du løser oppgaver. 

Anonymkode: 5a439...652

Skrevet

Jeg skal også gjøre det samme!

Litt nervøs mtp at jeg ikke har hatt matte på 12 år. 

Men tror ikke man skal ta sorgene på forskudd. Heller sette opp en realistisk plan for når man skal jobbe med fagene, og jobbe jevnt og trutt. Og få med all undervisning. :)

lykke til! Hva er planen videre?

Anonymkode: 26163...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Denne har vi fått beskjed om å se og denne :) 

skjønte ingenting av formelgreia, men det er derfor vi må ta fagene 😅

Masse lykke til.

Det aller viktigste budskapet i begge disse filmene er rett og slett følgende: Hvis du gjør noe på den ene siden av er lik-tegnet, så må du gjøre akkurat det samme på den andre siden.

Hvis du vil stå igjen med x alene på den ene siden av likhetstegnet, kan du gjøre alle mulige matteoperasjoner for å få det til. Men samtidig må du gjøre nøyaktig de andre tingene på den andre siden av likhetstegnet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var beroligende, for det kan jeg heldigvis! Har gått teknisk fagskole for få år siden, så jeg er ikke helt grønn når det kommer til matte. Er nok veldig lurt å øve om du ikke kan det, for det blir garantert mye formelsnuing fremover! Fysikk er f. eks. et typisk formelsnuingfag. Men det er veldig lett når du forstår det, må bare begynne med det enkle og øve helt til det sitter 😊 

Planen min er å gå videre på maskiningeniørbacheloren for fagskoleingeniører, får ta den på to år. Hva er din plan?

Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er du ikke skjønte? Tenk på at algebra er som å løse puslespill med tall og bokstaver. Samt må du huske på, det du gjør på den ene siden må du gjøre på den andre siden.

For eksempel 8 = x/6. Hva er x? 
6•8 = (x/6) • 6. 48 = x, x = 48.

Så kan du til og med teste svaret ditt. 8 = 48/6, 8=8 => sann.

Anonymkode: e828f...627

Skrevet

Gratulerer, du tok et bra valg!! Selv tok jeg dette kurset den gangen også. Det var tøft å kombinere det med fulltidsjobb, men jeg klarte å fullføre det og jobber som ingeniør i dag. Jeg har faktisk 2+ på VGS-matte 🤣. Du må bare jobbe jevnt og trygt gjennom det, og ha gode rutiner. Samarbeid med noen av medstudentene hvis det er mulig.Dette komme til å gå bra 😃.

Lykke til!

Anonymkode: 8dbbc...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ullvott skrev (11 timer siden):

Masse lykke til.

Det aller viktigste budskapet i begge disse filmene er rett og slett følgende: Hvis du gjør noe på den ene siden av er lik-tegnet, så må du gjøre akkurat det samme på den andre siden.

Hvis du vil stå igjen med x alene på den ene siden av likhetstegnet, kan du gjøre alle mulige matteoperasjoner for å få det til. Men samtidig må du gjøre nøyaktig de andre tingene på den andre siden av likhetstegnet. 

Skjønner ligninger, men var bare det med å snu formlene jeg ikke helt tok. Husker ikke nå lenger hvor jeg datt av lasset. 😅 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var beroligende, for det kan jeg heldigvis! Har gått teknisk fagskole for få år siden, så jeg er ikke helt grønn når det kommer til matte. Er nok veldig lurt å øve om du ikke kan det, for det blir garantert mye formelsnuing fremover! Fysikk er f. eks. et typisk formelsnuingfag. Men det er veldig lett når du forstår det, må bare begynne med det enkle og øve helt til det sitter 😊 

Planen min er å gå videre på maskiningeniørbacheloren for fagskoleingeniører, får ta den på to år. Hva er din plan?

Ts.

Ja, husker jeg og en medelev gjorde mye oppgaver da jeg tok påbygg. Så det skal nok gå fint, men som sagt, det er 13 år siden. Så husker lite, men føles betryggende at jeg en gang har kunnet mer. 😅

Du har en stor fordel der. Så ville ikke vært bekymret! :)

min plan er datateknikk! 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er du ikke skjønte? Tenk på at algebra er som å løse puslespill med tall og bokstaver. Samt må du huske på, det du gjør på den ene siden må du gjøre på den andre siden.

For eksempel 8 = x/6. Hva er x? 
6•8 = (x/6) • 6. 48 = x, x = 48.

Så kan du til og med teste svaret ditt. 8 = 48/6, 8=8 => sann.

Anonymkode: e828f...627

Ligninger skjønte jeg, men det var bare det med å snu formlene. Kan hende jeg var mer fokuser på ligninger-snutten, skal prøvd igjen i morgen😆

Skrevet

Jeg gikk tresemester for noen år siden der vi tok R1, R2 og FY1 på seks uker. Det gikk bra med mye arbeid. Jeg skjønte ikke en dritt hver eneste dag men med å jobbe med arbeidsoppgavene så løsnet det litt etter litt. Og når vi var ferdig med videregåendematta i løpet av sommeren og begynte på Matte1 på høsten så går tempoet opp.

Slik er det å gå ingeniørstudie, du vil føle deg utrolig dum, du vil ikke skjønne en dritt første forelesning på et tema. Du vi oppleve at en forelesning på to timer vil inneholde mer pensum en et helt år på videregående. Du vil oppleve å bruke to dager på oppgave 1.a på en innlevering med 20 oppgaver. Du vil sitte dagen før eksamen og føle at du ikke skjønner en dritt og du vil prise Herren for å bare stå med en E.

Se subredditen https://www.reddit.com/r/EngineeringStudents der er det mange tråder som veldig godt viser håpløsheten mange føler når de er midt i det.

Men det lar seg gjøre med riktig arbeidsinnsats, du må bare lese og regne hele tiden. Det nytter ikke med skippertak med mindre du er ekstremt begavet. Jeg kom meg gjennom studiet med å være på skolen fra kl 08 5 dager i uka gjennom semesteret og 7 dager i uka i eksamensperioden. Satt og jobbet gjevnt og trutt med oppgaver og innleveringer hele tiden.

Anonymkode: a9bb8...27d

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg gikk tresemester for noen år siden der vi tok R1, R2 og FY1 på seks uker. Det gikk bra med mye arbeid. Jeg skjønte ikke en dritt hver eneste dag men med å jobbe med arbeidsoppgavene så løsnet det litt etter litt. Og når vi var ferdig med videregåendematta i løpet av sommeren og begynte på Matte1 på høsten så går tempoet opp.

Slik er det å gå ingeniørstudie, du vil føle deg utrolig dum, du vil ikke skjønne en dritt første forelesning på et tema. Du vi oppleve at en forelesning på to timer vil inneholde mer pensum en et helt år på videregående. Du vil oppleve å bruke to dager på oppgave 1.a på en innlevering med 20 oppgaver. Du vil sitte dagen før eksamen og føle at du ikke skjønner en dritt og du vil prise Herren for å bare stå med en E.

Se subredditen https://www.reddit.com/r/EngineeringStudents der er det mange tråder som veldig godt viser håpløsheten mange føler når de er midt i det.

Men det lar seg gjøre med riktig arbeidsinnsats, du må bare lese og regne hele tiden. Det nytter ikke med skippertak med mindre du er ekstremt begavet. Jeg kom meg gjennom studiet med å være på skolen fra kl 08 5 dager i uka gjennom semesteret og 7 dager i uka i eksamensperioden. Satt og jobbet gjevnt og trutt med oppgaver og innleveringer hele tiden.

Huff, dette hørtes dritt ut, ja! 😅 Veldig greit å være forberedt, så takk for at du deler erfaringen din. Ingeniørstudiet jeg skal gå er nett- og samlingsbasert, så det blir sikkert et forbanna herk, men kanskje en fordel at alle forelesninger er tilgjengelig på nettet?

Men jeg må bare spørre, får man egentlig greie jobber når vitnemålet er fullt av E-er? Har over B i snitt fra teknisk fagskole uten altfor mye stress og landet en grei jobb etter det, så det blir jo noe helt annet å gå noe som er såpass vanskelig. Grunnen til at jeg ønsker å studere mer er for å bli mest mulig attraktiv for de jobbene jeg helst vil ha, med litt mer hodebry enn jobben jeg har nå, tekniske beregninger og mye Autocad og Inventor. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Huff, dette hørtes dritt ut, ja! 😅 Veldig greit å være forberedt, så takk for at du deler erfaringen din. Ingeniørstudiet jeg skal gå er nett- og samlingsbasert, så det blir sikkert et forbanna herk, men kanskje en fordel at alle forelesninger er tilgjengelig på nettet?

Men jeg må bare spørre, får man egentlig greie jobber når vitnemålet er fullt av E-er? Har over B i snitt fra teknisk fagskole uten altfor mye stress og landet en grei jobb etter det, så det blir jo noe helt annet å gå noe som er såpass vanskelig. Grunnen til at jeg ønsker å studere mer er for å bli mest mulig attraktiv for de jobbene jeg helst vil ha, med litt mer hodebry enn jobben jeg har nå, tekniske beregninger og mye Autocad og Inventor. 

Fikk ikke med meg at du allerede har gått fagskole, da har du fått kjenne litt på følelsen. Det er en enorm mestringsfølelse når tingene faller på plass. Jeg har to E er fra første året men endte på C i snitt likevel, har aldri hatt noen spørsmål i jobbsøkersammenheng

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fikk ikke med meg at du allerede har gått fagskole, da har du fått kjenne litt på følelsen. Det er en enorm mestringsfølelse når tingene faller på plass. Jeg har to E er fra første året men endte på C i snitt likevel, har aldri hatt noen spørsmål i jobbsøkersammenheng

Ja, helt klart. Jeg satt som regel som et spørsmålstegn i konstruksjonsteknikken, og er forberedt på å få det enda vanskeligere fremover. Det blir hardt arbeid, men det er utrolig deilig når ting faller på plass, ja.

Fordelen med fagskolen var jo at vi hadde mappevurdering, dvs. at vi fikk karakter på hvert arbeidskrav og det talte som en del av sluttkarakteren, mens vi kun hadde to eksamener, som var egne karakterer. Gruer meg veldig til alle eksamener jeg har foran meg, redd for at eksamensnervene skal felle meg 😅

Skrevet

Jeg tok realfagskurset på fulltid ett semester.

Det var mye å gjøre, jeg hadde ikke hatt sjans til å jobbe ved siden av!

Men vi hadde kun to eksamener, på slutten. Resten var øvinger i hvert kapittel, hvor en viss andel måtte være godkjent for å gå opp til eksamen.

Anonymkode: 27d05...9f0

Annonse
Skrevet

Det klarer du! Løs masse oppgaver, fra dag 1! Bruk gamle eksamenssett aktivt! 

Anonymkode: a9e70...a2d

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...